סגור

החל משפטה של "מיליארדרית הביומד"; תטען להתעללות מצד בן זוגה לשעבר

אליזבת הולמס, מייסדת חברת בדיקות הדם השנויה במחלוקת תראנוס שקרסה לפני כמה שנים, מואשמת בהונאה של צרכנים ומשקיעים; "סיכנה את חייהם של אלפי בני אדם"

השלב הראשון במשפטה של אליזבת הולמס, מייסדת חברת בדיקות הדם השנויה במחלוקת תראנוס, המואשמת בהונאה, התחיל היום בארה"ב, עם הליך בחירת המושבעים בבית משפט בסאן חוזה, קליפורניה.
משרד המשפטים האמריקאי מאשים את הולמס (37) ואת ראמש "סאני" בלואני (56), בן זוגה לשעבר, ששימש נשיא משותף בתראנוס, בהונאה הן של צרכנים אשר רכשו והשתמשו בבדיקה, והן של משקיעים ששוכנעו כי ירוויחו מההשקעה בחברה. לפי האישום, הולמס סיכנה למעשה את חייהם של אלפי בני אדם.
אם תורשע, הולמס עשויה להישלח לכלא לתקופה של עד 20 שנה. בינתיים, הולמס טוענת כי היא חפה מפשע.
תראנוס נוסדה ב-2003, והטכנולוגיה שהציגה אפשרה, כביכול, לבצע מעל 200 בדיקות דם מגוונות - מבדיקת גלוקוז פשוטה ועד בדיקות פוריות מורכבות - באמצעות טיפות דם בודדות בלבד. ההבטחה הזו העניקה לחברה ב-2014 שווי של 9 מיליארד דולר. מאחר שהולמס החזיקה בכמחצית ממניות תראנוס, היא זינקה למקום ה־110 ברשימת 400 עשירי ארה"ב עם הון מוערך של 4.5 מיליארד דולר
ואולם תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל שפורסם ב-2015 חשף כי היא בעצם משתמשת בטכנולוגיה שפותחה רק למספר מצומצם של בדיקות והתוצאות שהיא מספקת ללקוחות אינן מדויקות.
ב-2018 האשימה רשות ני"ע האמריקאית את הולמס ב"הונאת ענק" של משקיעים. לפי הרשות, תראנוס הונתה משקיעים לאחר שהציגה להם, באופן מטעה, את הטכנולוגיה שפיתחה, והפריזה בתיאור הקשרים העסקיים שרקמה עם שותפים מסחריים וגורמי ממשל. המשקיעים בחברה - בהם רופרט מרדוק, בטסי דבוס - שרת החינוך בממשל טראמפ, והמיליארד המקסיקני קארלוס סאלים - הפסידו 700 מיליון דולר בעקבות קריסת החברה. הולמס הסדירה את האישום באמצעות תשלום של 500 אלף דולר ללא הודאה באשמה.

2 צפייה בגלריה
אליזבת הולמס מייסדת תראנוס ב- 2019 עומדת למשפט
אליזבת הולמס מייסדת תראנוס ב- 2019 עומדת למשפט
אליזבת הולמס
(גטי)

הפרשה זכתה לסיקור תקשורתי נרחב, ולכן בחירת המושבעים לא תהיה קלה - עשרות מושבעים פוטנציאליים נפסלו היום, לאחר שענו בראיון המוקדם כי נחשפו לפרשה בתקשורת באופן שעלול להשפיע על שיקול דעתם.
בין העדים הצפויים להעיד במשפט: רופאים אשר מטופלים שלהם השתמשו בבדיקות הדם של תראנוס וקיבלו תשובות מוטעות; כך למשל אישה אשר הבדיקה העידה כביכול על מומים בעובר - אף שההריון היה תקין; אדם אשר אובחן בטעות כסובל מסרטן בערמונית; ושני מטופלים אשר אובחנו בטעות כנשאי נגיף האיידס.
עורכי דינה של הולמס טוענים כי המקרים האמורים אינם מדגם מייצג מבין מיליוני הבדיקות שנערכו בפלטפורמה של תראנוס.
הולמס גם צפויה לטעון כי בלואני התעלל בה, וכי פעולותיה בחברה הושפעו מכך. עורכי דינו של בלואני דחו את הטענות האלה, וכינו אותן "שערורייתיות".
נגד בלואני הוגש כתב אישום נפרד, ומשפטו יתחיל בפברואר 2022.

2 צפייה בגלריה
אליזבת הולמס מייסדת תראנוס שעומדת למשפט
אליזבת הולמס מייסדת תראנוס שעומדת למשפט
אליזבת הולמס והמבחנה של תראנוס
( צילום: HBO)