סגור

דיווח: פלוסי תבקר בטייוואן; סין: "הצבא לא יישב בחיבוק ידיים"

בייג'ינג הזהירה מ"השלכות חמורות", הנשיא שי קרא "לא לשחק באש" והצבא הסיני חשף תיעוד משיגור טיל בליסטי – אבל CNN מדווחת כי יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי תגיע השבוע בכל זאת לטייוואן, ותהיה הגורם האמריקני הבכיר ביותר שמבקר באי זה 25 שנה. ממשל ביידן חושש מתגובה חריפה

רשת CNN דיווחה אחר הצהריים (יום ב') כי יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי תבקר השבוע בטייוואן, כחלק ממסע הדילוגים שבו פתחה היום בדרום-מזרח אסיה – למרות איומיה של סין כי תגיב בצורה חריפה לביקור מצדה באי בעל השלטון האוטונומי-דמוקרטי שעליו בייג'ינג טוענת לבעלות. בצל המתיחות הרבה הסובבת את הביקור הצפוי פלוסי עצמה לא חשפה עדיין אם בכוונתה להגיע לטייוואן – אך גורמים בארה"ב ובטייוואן אישרו בפני CNN כי היא תגיע לאי ואף תלון בו לילה אחד. בדיווח הודגש כי לא ברור באיזה יום השבוע פלוסי תגיע לשם.
אם פלוסי אכן תגיע לטייוואן, היא תהיה הדמות הבכירה ביותר בממשל האמריקני שמבקרת שם זה 25 שנה, מאז שקודמה בתפקיד ניוט גינגריץ' ביקר שם ב-1996. סין, נזכיר, חוששת מהאפשרות שביקורים של גורמים בכירים כל-כך בטייוואן יעודדו שם את הגורמים התומכים בעצמאות האי מהשלטון הקומוניסטי בבייג'ינג, ובארה"ב חוששים כי תגיב באופן שיביא להסלמה חמורה באזור ים סין הדרומי, שם המתיחות גברה באופן הדרגתי בשנים האחרונות כשברקע גם טענותיה של סין לבעלות על המים שם וחיזוק משמעותי של יכולותיה הצבאיות.
טייוואן, נזכיר, הוא האי שאליו נמלטה ממשלת "הרפובליקה של סין" אחרי שנחלה תבוסה ב-1949 במלחמת האזרחים מול המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג. רוב תושבי טייוואן מביעים מאז התנגדות לחיים תחת שלטון המפלגה הקומוניסטית של סין. ממשלת טייוואן מדגישה כי רק לתושבי האי יש הזכות לקבוע את עתידם, והיא דוחה בתוקף את הלחצים שמפעילה עליה בייג'ינג. המשטר הקומוניסטי בסין מעולם לא זנח רשמית את האפשרות שבייג'ינג תשתלט על טייוואן בכוח הזרוע, ואף שהנשיא שי ג'ינפינג קרא בשנה שעברה לנהל תהליך של "איחוד בדרכי שלום", הוא הבהיר כי השתלטותה של סין על טייוואן היא "בלתי-נמנעת".
בשנים האחרונות גובר יותר ויותר החשש שבייג'ינג תצא לפעולה צבאית בניסיון לאכוף את טענותיה לבעלות על האי, גם אם לא בהכרח פלישה של ממש, ובחודשים האחרונים האפשרות הזו עלתה ביתר שאת על רקע הפלישה של רוסיה לאוקראינה והחשש במערב שהמשטר בבייג'ינג – בעל בריתה של מוסקבה – יפיק לקחים מהמלחמה באירופה ויפעל אולי באופן דומה. סין, כאמור, פיתחה בשנים האחרונות בצורה משמעותית את יכולותיה הצבאיות, וחלק נכבד מהפיתוח הזה מוכוון לאפשרות של משימה לכיבוש טייוואן.
הגורם האמריקני ששוחח עם CNN אמר כי פלוסי תבקר בטייוואן חרף אזהרות ששיגרו לעברה גורמים בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן, שחוששים מתגובה סינית שתסלים את המתיחות. כבר בשבוע דווח ב"ניו יורק טיימס" כי ממשל ביידן מנסה לשכנע את פלוסי לוותר על הביקור בטייוואן, והנשיא עצמו אמר ביום רביעי האחרון כי הצבא האמריקני סבור שהביקור הזה "אינו רעיון טוב כרגע". כעת נראה שהמאמצים הללו נכשלו, ולפי הדיווח ב-CNN בפנטגון פועלים "מסביב לשעון" על מנת לעקוב אחר התנועות הסיניות באזור ולהבטיח את ביטחונה של פלוסי במהלך הביקור.
1 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי במלון בסינגפור
ננסי פלוסי במלון בסינגפור
ננסי פלוסי במלון בסינגפור, היום
(AP)
פלוסי עצמה לא אישרה כאמור כי בכוונתה לבקר בטייוואן, ובהודעה שפורסמה מטעמה אמש צוין כי במסעה עם משלחת של מחוקקים בדרום-מזרח אסיה היא תבקר בסינגפור – לשם הגיעה כבר הבוקר – וכן במלזיה, בדרום קוריאה וביפן. בסוכנות הידיעות AP הדגישו את העובדה כי לתקשורת לא ניתנה אפשרות לסקר את הביקור ולהתלוות למשלחת המחוקקים. בכלי תקשורת בטייוואן נפוצו ספוקלציות שלפיהן פלוסי תבקר באי ביום חמישי הקרוב, אולם השלטונות שם לא אישרו זאת. ראש הממשלה בטאיפיי, סו צנג-צ'אנג, לא השיב לשאלה ישירה בנושא בשיחה הבוקר עם עיתונאים, ואמר רק כי ארצו תמיד "תקבל בברכה" ביקורים של "אורחים זרים ומכובדים".
פרשנים במערב מסבירים כי הביקור המתוכנן של פלוסי מעורר את חמתה של סין מכמה סיבות: אחת מהן היא העובדה שהביקור יהיה כאמור של גורם בכיר כל-כך בממשל האמריקני: פלוסי היא השנייה בסדר הירושה לנשיאות, אחרי סגנית הנשיא קמלה האריס. בבייג'ינג מתנגדים בתוקף לכל ביקור דיפלומטי בטייוואן, במיוחד של גורמים בכירים, באופן שחותר תחת ניסיונה לבודד את טייוואן בזירה הבינלאומית. פלוסי הדמוקרטית נחשבת גם לאחת ממבקריה הנחרצים ביותר של בייג'ינג בוושינגטון, ובין היתר הביעה תמיכה בהפגנות למען דמוקרטיה בהונג קונג ב-2019, שדוכאו אז ביד קשה, והיא סופגת ביקורת נוקבת מצד אנשי המשטר הקומוניסטי בסין.
הביקור המתוכנן מגיע גם בתקופה רגישה מבחינה פוליטית עבור המשטר הסיני: בסתיו הקרוב יכונס הקונגרס של המפלגה הקומוניסטית, שם מקווה הנשיא שי ג'ינפינג להאריך את שלטונו לקדנציה שלישית בת חמש שנים. שי, כך מעריכים הפרשנים, עשוי לנקוט בחודשים הקרובים במדיניות לאומנית ותוקפנית יותר, אולי על מנת להתמודד עם תחושת מרירות מסוימת שעוררה המדיניות הנוקשה וחסרת הפשרות שהנהיג בשנתיים וחצי האחרונות בניסיון למגר את מגפת הקורונה. סוזן שירק, בכירה לשעבר במחלקת המדינה האמריקנית, הזהירה בשבוע שעבר בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס" כי ביקור של פלוסי בטייוואן בתקופה רגישה שכזו עלול להיתפס בעיני שי כהשפלה, ובמקרה שכזה ישנו סיכון שינקוט ב"פעולה פזיזה כדי להפגין כוח".
הבוקר שבה בייג'ינג על איומיה להגיב בצורה נחרצת במקרה שבו פלוסי תבקר בטייוואן, אך כמו באזהרות קודמות ששיגרה – לא אמרה מה בדיוק תכלול תגובה שכזו. דובר משרד החוץ בבייג'ינג ז'או ליג'יאן אמר במסיבת עיתונאים כי ביקור של פלוסי באי יהיה בגדר "התערבות בוטה בענייניה הפנימיים של סין", והזהיר כי הוא יוביל ל"השלכות והתפתחויות חמורות מאוד".
ליג'יאן שלח גם איום מרומז על תגובה צבאית: "אנחנו רוצים לומר לארה"ב פעם נוספת שסין לא תעמוד מנגד, שצבא השחרור העממי של סין לעולם לא יישב בחיבוק ידיים, ושסין תנקוט בתגובות נחרצות ובצעדים-נגדיים חזקים על מנת להגן על ריבונותה ועל שלמותה הטריטוריאלית". כשנשאל באילו צעדים צבא סין עשוי לנקוט, השיב: "אם היא תעז להגיע – בואו נחכה ונראה".
אזהרה פחות ישירה השמיע גם נשיא סין שי ג'ינפינג, בשיחת טלפון שקיים עם עמיתו האמריקני ביידן ביום חמישי האחרון, שיחה שנמשכה 77 דקות ושבה טייוואן עמדה במוקד – אם כי ביקור פלוסי לא הוזכר בהודעות הסיכום של השיחה שפרסמו וושינגטון ובייג'ינג. בשיחה הזהיר שי את ביידן "לא לשחק באש" בכל הנוגע למעמדו של האי, וביידו השיב כי מדיניות ארה"ב בנוגע לטייוואן לא השתנתה, וכי הוא מתנגד לניסיונות לשנות באופן חד-צדדי את הסטטוס-קוו שם.
ארה"ב, יצוין, ניתקה באופן רשמי את יחסיה הדיפלומטיים עם טייוואן ב-1979, אז נרמלה את יחסיה עם המשטר הקומוניסטי בסין היבשתית, אבל וושינגטון ממשיכה לקיים קשרי מסחר וביטחון ענפים עם הממשל הדמוקרטי בטאיפיי, ומחויבת על פי חוק לספק לו יכולות להגנה עצמית. היא דוגלת במדיניות המכונה "סין האחת", שלפיה היא מכירה רק בממשלה סינית אחת – זו שבבייג'ינג – אולם מדגישה כי היחסים מול סין היבשתית מושתתים על הציפייה שעתידה של טייוואן ייקבע אך ורק בדרכי שלום. המדיניות הזו כוללת בתוכה גם עמימות בנוגע לשאלה אם ארה"ב תגיב באופן צבאי במקרה שבו סין תנסה לכבוש את טייוואן בכוח הזרוע, אך ביידן הטיל ספק בעמימות הזו כאשר הצהיר במאי האחרון שוושינגטון תהיה מוכנה לספק סיוע צבאי לטאיפיי במקרה שכזה.
לפי שעה לא ברור כל כך מה תהיה תגובתה של סין לביקור הצפוי של פלוסי בטייוואן, וב"ניו יורק טיימס" העלו כמה אפשרויות, אחת מהן היא פתיחה בתרגילים צבאיים, בים או בשמיים, סמוך לטייוואן. סין כבר אותתה על אפשרות שכזו: רק לפני ימים אחדים הודיעה צבאה על תרגילים שבהם יבצע ירי חי במים במרחק של כ-130 ק"מ מחופי טייוואן, ולרגל יום השנה ה-95 להקמת הצבא חשפה אתמול התקשורת הסינית סרטון שבו נראה מה שנטען כי הוא שיגור של טיל בליסטי מסוג Dongfeng-17, כזה שמסוגל לשאת על גביו טיל היפרסוני מסוג DF-ZF.
אפשרות נוספת תהיה שליחת מטוסי קרב סיניים סמוך לשמי טייוואן, כפי שבייג'ינג כבר עושה באופן תכוף יותר ויותר בשנתיים האחרונות. המטוסים שלה, יש להגיש, לא חדרו עד כה למרחב האוטונומי של טייוואן, אלא רק לתוך מה שמכונה "אזור הזיהוי האווירי-ביטחוני" של האי. בנובמבר אשתקד סין שלחה לתוך האזור הזה 27 מטוסים, זמן קצר אחרי ביקור של משלחת אחרת של מחוקקים מארה"ב. תגובה נוקשה אף יותר תהיה שיגור טילים סמוך לאי, כפי שעשתה ב-1996 בתגובה לביקור שערך נשיא טייוואן דאז בארה"ב. בממשל ביידן אמרו בשבוע שעבר שאינם יכולים לשלול גם את האפשרות שסין תשלח מטוסים ש"ילוו" את מטוסה של פלוסי בדרך לטייוואן, אך הם הדגישו כי לא מדובר באפשרות סבירה.
כך או כך, פרשנים מעריכים כי גם אם התגובה הסינית תהיה קשה יותר ביחס לפעולות אחרות שבהן נקטה בשנים האחרונות – היא עדיין תהיה מדודה באופן שיאפשר להימנע מעימות של ממש, במיוחד כשברקע ממשל ביידן מבהיר מפורשות כי אינו מתכוון לשנות את מדיניותו בנוגע לאי. "תהיה תגובה מאוד חזקה, זה בטוח, אבל היא לא תהיה ללא שליטה", אמר ל"טיימס" צ'ן דינדינג, פרופ' ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת ג'ינאן שבדרום סין. עם זאת, מומחים אחרים מזהירים מאפשרות של תקרית לא-מכוונת במהלך התגובה הסינית, או מפרשנות שגויה של צעדי סין, באופן שעלול להביא להסלמה בצורה בלתי נשלטת.