סגור

המערב מגמגם, הרוסים מתנפלים על הכספומטים

קואליציית המערב הודיעה על סנקציות חסרות תקדים נגד הבנק המרכזי הרוסי וניתוק בנקים ממערכת SWIFT. המוקש בצעדי הענישה: המדינות מחפשות אחר דרכים להמשיך ולייבא את הנפט והגז הרוסיים. תושבי מוסקבה הולכים בינתיים על בטוח ואוגרים רובלים ודולרים

במהלך הראשון מסוגו שננקט נגד מדינה החברה ב־G20, הקואליציה המערבית בשיתוף עם יפן הודיעו כי ישיתו סנקציות על הבנק המרכזי של רוסיה.
במקביל, החזית העולמית שהתגבשה נגד פוטין תחסום חלק מהבנקים הגדולים ברוסיה ממערכת התשלומים העולמית SWIFT בצעד המחמיר ביותר שננקט עד כה בתגובה לפלישה לאוקראינה.


מטרת מהלכי הענישה נגד הבנק המרכזי היא למנוע מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין גישה לעתודות מט"ח - שהיקפם מגיע לשווי של 630 מיליארד דולר - לצורך שימון מכונת המלחמה שלו ולגידור הרובל. "ניתוק הבנקים ימנע מהם לבצע את רוב הפעולות הפיננסיות שלהם ברחבי העולם ויחסום יצוא ויבוא רוסי", ציינה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין.
"אנחנו נשתק את נכסי הבנק המרכזי של רוסיה, מה שיביא להקפאת פעולות וימנע ממנו להנזיל נכסים. בנוסף, אנחנו נפעל כדי לאסור על אוליגרכים רוסים להשתמש בנכסיהם הפיננסיים בשווקים שלנו", הכריזה.

3 צפייה בגלריה
אינפו אירופה תאבד אנרגיה, רוסיה תישאר
אינפו אירופה תאבד אנרגיה, רוסיה תישאר
אירופה תאבד אנרגיה, רוסיה תישאר עם שותפת הסחר המובילה

הסרת הבנקים הרוסיים ממערכת המסרים הגלובלית, המקשרת בין כ־11 אלף מוסדות פיננסיים בלמעלה מ־200 מדינות, תקשה על אזרחים רוסים לבצע עסקאות מחוץ למדינה. עם זאת, המערב מפגין כאן נקודת חולשה הנוגעת לתלות האנרגטית שלו במוסקבה ולחוסר רצונו לערער על המנגנונים שמאפשרים לו לרכוש גז ונפט ברוסיה. אף כי הכריזו על הסנקציות המחמירות וחסרות התקדים, המדינות המובילות אותן תרות במקביל אחר דרך שתאפשר קיום של עסקאות הקשורות לאנרגיה, דרך מערכת SWIFT.
ובעוד העולם שולף נשק כלכלי, גם אם מהוסס בחלקו, בניסיון לגרום לפוטין להסיג את כוחותיו, תושבי מוסקבה וערים נוספות ברחבי רוסיה מסתערים על הכספומטים כדי למשוך רובלים ודולרים. החשש העיקרי שלהם הוא מפני קריסה של המטבע המקומי וניתוק מתקרב של רוסיה ממערכות תשלומים בינלאומיות. "הפייננשל טיימס" דיווח אתמול כי דולרים אזלו מסניפים של בנקים בינלאומיים בערים הגדולות כבר ביום הפלישה. במקביל, המרדף של אזרחי רוסיה אחר מזומנים המשיך ביתר שאת בסוף השבוע, זאת בעקבות ההכרזה על הניתוק של בנקים רוסיים ממערכת SWIFT. מחשש שלא יוכלו להשתמש בכרטיסי הוויזה והמאסטרקארד שלהם, אזרחים העדיפו להצטייד במזומנים, בכל מטבע אפשרי.
אתמול, הבנק הרוסי המרכזי ניסה להרגיע את השווקים ואת בעלי הפקדונות והתחייב להמשיך ולספק לבנקים המקומיים נזילות ברובלים. בנוסף, הבנק הודיע כי יגמיש את תנאי ההלוואות עבור הבנקים כדי לאפשר להם להמשיך ולתפקד בכל תרחיש, והדגיש כי מערכת הסוויפט הרוסית, שפותחה בדיוק לקראת תרחיש האימים הזה, תמשיך לפעול "בכל מצב". למרות מאמצי הרגיעה, תורים המשיכו להשתרך מחוץ לבנקים. "משכתי כסף בתחילת כל הסיפור הזה ואני אמשיך לחפש כספוטמים", סיפרה תושבת מוסקבה לכתב הפייננשל טיימס. "אני רוצה לדאוג לאספקת מזומנים לחודש למקרה שיהיו תקלות עם הכרטיסים שלי. כבר עכשיו התקשיתי לשלם למונית עם הגוגל פיי. אנחנו לא יודעים למה לצפות מהממשלה, אז אני רוצה מזומנים בכיס".

3 צפייה בגלריה
חיילים אוקראיניים אתמול ב חרקוב
חיילים אוקראיניים אתמול ב חרקוב
חיילים אוקראינים, אתמול בחרקוב. "ננדה את רוסיה"
(צילום: איי אף פי)

בנקאים במדינה כבר מביעים חשש מפני השפעת משיכות הכספים ההמוניות על המערכת. בכיר בבנק מערבי במוסקבה אמר לפייננשל טיימס: "משיכות המזומנים שלהם מזיקות לרוסיה, הנזילות של הבנקים יורדת. אני לא יכול לדמיין אפילו את מצב הרובל מחר (יום שני) כשהמסחר ייפתח", ציין. "הבנק המרכזי ינסה לתמוך ברובל, השאלה היא לכמה זמן. תושבים זרים נפטרים מהרובל וזה רע מאוד בשבילנו". נתונים שפרסמה סוכנות הדירוג הרוסית ACRA מעידים על היערכות לתרחיש הזה. לפי ACRA, הבנקים ברוסיה ייבאו שטרות מט"ח בשווי 5 מיליארד דולר בדצמבר האחרון, פי שניים לעומת החודש המקביל ב־2020. דולרים הם בדרך כלל המטבע המרכזי ביבוא כזה, שכן הרוסים נוטים להחזיקו כגידור נגד צניחת הרובל או סנקציות מערביות. ברקע חיזוק היתרות, יחס הנזילות של הבנקים ברוסיה עלה מאז 2018 ל־8%, לעומת שפל של כ־4% ב־2014.
ואכן, הסנקציות שממטיר העולם החופשי על פוטין מציבות בקדמת הבמה את האסטרטגיה שמטפחת רוסיה מאז נענשה בעקבות הפלישה לחצי האי קרים לפני שמונה שנים בדיוק. בשאיפה לחזק את עצמאותה הכלכלית ולהחליש את השפעת המערב במקרה ותבחר לצאת למערכה צבאית נוספת שנויה במחלוקת, רוסיה הגדילה פי שניים את עתודות המט"ח שלה והקטינה את תלותה במערכת התשלומים הדולרית. ואכן, אם לשפוט לפי אמות המידה הגלובליות, ההרכב של עתודות המט"ח הרוסיות הוא יוצא דופן.
לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, מבין 149 המדינות שמוסרות פרטים על העתודות שלהן, הדולר מהווה 59% והיואן הסיני 2.7% בלבד. כך לפי נתוני הרבעון השלישי של 2021. בניגוד לכך, הבנק המרכזי של רוסיה מחזיק 6.6% בלבד מהעתודות שלו בניירות ערך אמריקאיים ואילו ניירות הערך הסיניים מהווים 13.8% מהאחזקות. לפני שרוסיה החלה להתרחק מנכסים דולריים ב־2018, ניירות הערך הנקובים בדולרים היוו כ־30% מהעתודות שלה, בעוד הניירות הסיניים היוו 4.7% בלבד.

3 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
נשיאת הנציבות האירופית: "ניתוק הבנקים ימנע את רוב הפעולות הפיננסיות שלהם בעולם ויחסום יבוא ויצוא רוסי"
(צילום: איי פי אי)

אנליסטים במערב מדגישים, כי הסנקציות החריגות יפגעו ברוסיה למרות היערכותה המוקדמת. בשיחה עם ה"פייננשל טיימס" אמר ג'וש ליפסקי, בכיר בצוות החשיבהAtlantic Council כי פגיעה בבנק המרכזי תהיה "בעלת משמעות יוצאת דופן ותוביל לנזק נוסף" לכלכלה הרוסית. "מעולם לא הושתו סנקציות נגד בנק מרכזי של מדינה ב־G20. רוסיה היא לא איראן והיא לא ונצואלה", הסביר, בהתייחסו לעובדה כי עד כה השיתה ארה"ב סנקציות רק על הבנקים המרכזיים של איראן, ונצואלה וצפון קוריאה. גם ניתוק ממערכת SWIFT היא סנקציה נדירה שבה נעשה שימוש עד כה רק נגד איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה, ב־2012 וב־2018.
בהצהרה משותפת, מנהיגי ארה"ב, בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה ואיטליה כמו גם ראשי הנציבות האירופית התחייבו לפעול נגד נוהג ויזות הזהב שמאפשר לרוסים אמידים לרכוש אזרחות במדינות אחרות בתמורה להשקעות נרחבות. במקביל, הם חזרו והדגישו את התחייבותם להשית סנקציות על בכירים ומקורבים לקרמלין במהלך שצפוי לפגוע בנשיא הרוסי באופן אישי. "אנחנו נחייב את רוסיה לשלם על מעשיה ונבטיח במשותף שהמלחמה הזו תהיה כישלון אסטרטגי עבור פוטין", הוסיפו ומסרו המנהיגים.
דובר מטעם ממשל ביידן ציין כי פוטין הפך את רוסיה "למנודה מהשווקים העולמיים". כפי שהגדירו זאת השותפים למהלך, אחת המטרות העיקריות של הסנקציות היא "לפרק את הבנק המרכזי מנשקו" ובכך למנוע ממנו לפצות על השפעתן. במקביל, לפי תחזיות אנליסטים, הרובל ימשיך להיחלש, האינפלציה ברוסיה תזנק והבנק המרכזי יישאר ללא הגנות.