סגור

אירופה נגד פוטין: חרם על רוב הנפט הרוסי עד סוף השנה

נשיא המועצה האירופית שארל מישל הודיע שהמנהיגים הסכימו לאסור על ייצוא נפט רוסי ל-27 המדינות החברות באיחוד. "זה מכסה באופן מיידי יותר מ-60% מיבוא הנפט מרוסיה, ומצמצם מקור מימון ענק למכונת המלחמה שלה"

מנהיגי האיחוד האירופי הגיעו להסכמה להחרמת מרבית יבוא הנפט הרוסי, אחד הצעדים הכלכליים החמורים ביותר שננקטו עד כה נגד רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה. מאז החלה המלחמה בסוף פברואר באיחוד כבר הכריזו על החרמת יבוא גז טבעי מרוסיה, ניתוק הבנקים מהמערכות הבינלאומית, הקפאת נכסים ואף שלחו כלי נשק לאוקראינה.
שארל מישל, נשיא המועצה האירופית, הכריז על ההסכם בציוץ שפרסם באמצע הלילה, אולם הוא לא חשף את מרבית הפרטים. "זה מכסה באופן מיידי יותר מ-60% מיבוא הנפט מרוסיה, ומצמצם מקור מימון ענק למכונת המלחמה שלה", כתב מישל בפוסט שפרסם. המנהיגים הסכימו גם לנתק את הבנק הגדול ביותר ברוסיה, Sberbank, ממערכת התשלומים "סוויפט", ולאסור עוד שלושה גופי שידור בבעלות ממשלתית רוסית.

1 צפייה בגלריה
שדה נפט של רוזנפט הרוסית
שדה נפט של רוזנפט הרוסית
שדה נפט של רוזנפט הרוסית
(בלומברג)

בניו יורק טיימס דיווחו כי באיחוד הסכימו להטיל אמברגו על משלוחי נפט רוסיים באמצעות מכולות, החלטה שאמורה להפחית את היבוא בשני שלישים. המנהיגים התחייבו גם בהמשך להפחית את היבוא באמצעות צינורות. ההחלטה על החרמת המשלוחים באמצעות מכולות פוטרת למעשה את הונגריה מהחרם, שכן היא מדינה ללא מוצא לים. בהונגריה התנגדו עד כה להטלת האיסור על יבוא נפט רוסי.
עם זאת, הערכה בתעשייה היא כי רוסיה תצליח למצוא קונים לנפט שלה, אף שנפחי המכירות והרווחים צפויים לרדת משמעותית מרגע שהאמברגו ייכנס לתוקף.
באירופה נסמכים בכבדות על האנרגיה הרוסית, והחשש הוא שהעלות הפיננסית של האמברגו תהיה גבוהה יותר לאירופה מאשר לרוסיה, בין השאר מכיוון שיבוא גז ממקורות אחרים צפוי להיות יקר יותר. בנוסף, יש חשש ממשי למחסור בגז ובנפט, שיורגש במיוחד בחודשי החורף.
מחירי הנפט עלו לאחר הדיווח על ההחלטה האירופית. במסחר הבוקר באסיה חוזים עתידיים לנפט מסוג קרוד עלו ב-2.8% ל-118 דולר לחבית, בעוד שנפט מסוג ברנט עלה למחיר של 122.8 דולר לחבית
בתחילת החודש, הנציבות האירופית, שהיא הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, העלתה הצעה לסנקציות נגד הקרמלין שכוללות הפסקה בתוך חצי שנה של יבוא נפט גולמי מרוסיה.
פלישתה של רוסיה לאוקראינה וראיות לפשעי מלחמה שבוצעו על ידה הביאו את האיחוד להגביר את הסנקציות על יבוא האנרגיה מרוסיה, אך התלות של מדינות אירופיות מסוימות במוצרי אנרגיה רוסיים הקשתה על האפשרות לחתוך באחת יבוא זה.
ב-2020 יבוא הנפט מרוסיה היווה כ-25% מסך רכישות הנפט הגולמי של הגוש האירופי. "אנחנו רוצים להיות ברורים: זה לא יהיה פשוט", אמרה נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, במסיבת עיתונאים בתחילת החודש. "מספר מדינות חברות באיחוד תלויות מאוד בנפט הרוסי, אבל אנחנו פשוט חייבים לעשות את זה. אנחנו מציעים כעת חרם על נפט רוסי. זה יהיה איסור מוחלט על יבוא נפט מהמדינה: במיכליות או בצינורות, גולמי או מזוקק".
החרם היווה סלע מחלוקת מרכזי בתוך האיחוד, אך המהלך קיבל רוח גבית לאחר שגרמניה הצטרפה ליוזמה. סלובקיה והונגריה תלויות מאוד בנפט הרוסי, ודרשו פטור מהחרם. פון דר ליין בחרה לא לפרט לגבי פטורים בדבריה, אך שלושה פקידים מהאיחוד אישרו שההצעה כוללת את הפטורים, שנותנים לשתי המדינות אפשרות להפסיק בהדרגה את יבוא הנפט הרוסי. "אנחנו מגבירים את הלחץ על רוסיה, ובמקביל ממזערים את הנזק לנו ולשותפותינו מסביב לעולם. כדי לעזור לאוקראינה, הכלכלה שלנו חייבת להישאר חזקה", אמרה פון דר ליין. אמברגו הנפט מתווסף לאיסור על יבוא פחם רוסי מהחודש שעבר, ומעלה את הסיכוי שבקרוב יוטל איסור גם על יבוא גז טבעי מהמדינה.