סגור
financial times

המתחרה של איירבוס ובואינג בונה על מטוסים קטנים ומוניות מעופפות

חברת אמבראר תנצל את השינויים בדפוסי הטיסה בעקבות המגפה כדי לקדם את מוצר הנישה שלה: מטוסי נוסעים קטנים לשימוש אזורי. החברה שנחשבת ליהלום שבכתר התעשייה הברזילאית גם תמנף את הניסיון שלה כדי לקדם מוניות אוויריות

במסגרת מאמציה לבצע קאמבק מזהיר אחרי ההרס שזרעה המגפה, חברת האווירונאוטיקה וההגנה הברזילאית אמבראר מדמיינת עתיד לא מאוד רחוק של מוניות מעופפות ומטוסים חשמליים.
אך בעודה שואפת להכפיל את הכנסותיה במהלך חמש השנים הבאות, יצרנית המטוסים המסחריים השלישית בגודלה בעולם תולה את יהבה בתחזית פרוזאית יותר: זו שלפיה התאוששות הטיסות המסחריות תישען במידה רבה יותר על מטוסי הנוסעים הקטנים, מוצר הנישה שלה.
אחרי שנתיים של אנדרלמוסיה בתעשיית התעופה הגלובלית, אמבראר צפויה לחזור השנה לרווחיות, כך לפי מנכ"ל החברה פרנסיסקו גומש נטו. "אנחנו צופים לרשום רווח בסוף השנה. זהו צעד חשוב", כך אמר בראיון ל"פייננשל טיימס" שנערך במטה החברה בסאו ז'וזה דוש קמפוש. "התוכנית שלנו היא צמיחה גדולה בעקבות החזרה של טיסות פנים, הגזרה של המטוסים שלנו".
זינוק של 45% במחיר המניה הפך את ביצועי החברה לטובים ביותר במדד Bovespa הברזילאי ב־2021. אחרי שקיצצה 2,500 משרות במהלך המגפה, מהלכי ייעול והפחתת חוב סייעו לה לחזור לתזרים מזומנים חיובי. בעודה מגבירה את הייצור, הקבוצה הודיעה באחרונה על 1,000 משרות חדשות. אך על מנת לשכנע את המשקיעים, במיוחד בעקבות צניחת המניה השנה, היא חייבת להתגבר על הספקנות לגבי יכולתה להמשיך ולהתרחב במגזר התעופה האזרחי, הנשלט על ידי בואינג ואיירבוס.

2 צפייה בגלריה
אינפו השמיים הוורודים של אמבראר
אינפו השמיים הוורודים של אמבראר
השמיים הוורודים של אמבראר

ספקות לגבי התמהיל העתידי של החברה, הנחשבת ליהלום שבכתר התעשייה הברזילאית, התגברו בעקבות קריסת שיתוף פעולה מתוכנן עם בואינג. זמן קצר לאחר שנמלי התעופה נסגרו בתחילת המגפה, הענקית האמריקאית ביטלה הסכם מיזוג שהיה מעניק לה נתח של 80% בפעילות המטוסים המסחרית של אמבראר בתמורה ל־4.2 מיליארד דולר. גומש נטו שולל מכירת נתחים מהחברה. "אנחנו פתוחים לשותפויות אחרות, אבל לא מהסוג שיקרע את החברה או ימכור ממנה נתח", אמר.
ברקע יעד של הכפלת ההכנסות המצומקות של 2021, שעמדו על 4.2 מיליארד דולר, עד 2026, הוא הוסיף כי הפוטנציאל הרב ביותר של החברה לתמרוץ ההכנסות טמון במחלקת התעופה המסחרית. אמבראר היא היצרנית המובילה של מטוסים לשימוש אזורי, אשר באופן מסורתי מכילים 120 מושבים, טסים למרחקים קצרים יותר והם הפופולריים ביותר בצפון אמריקה.
החברה צופה מסירות של 60 עד 70 מטוסים אזרחיים השנה, עלייה מ־48 בשנה שעברה, ועשויה להגיע לכמעט 100 עד סוף תקופת חמש השנים — כך לפי גומש נטו. לשם השוואה, איירבוס צופה 720 מסירות. במהלך רבע המאה האחרונה, חברות תעופה עברו למטוסים גדולים בניסיון להגדיל את ניצולת הדלק ולהפחית את מחירי המטוסים.
עמוד תווך של האסטרטגיה של אמבראר הוא ה־E2, מטוס לטווח בינוני, דור שני למשפחת ה־ E jetשלה וגרסה גדולה יותר של הדגמים האזוריים המרכזיים. המטוס, המסוגל לשאת בין 80 ל־146 נוסעים, נע יותר לכיוון הדגם הקטן צר הגוף, ולפי החברה, מייצר פחות זיהום רעש וזיהום אוויר לכל מושב.
בכירי אמבראר מאמינים כי בעקבות המגפה, דפוסי הטיסה ישתנו, עם צמיחה נמוכה יותר בנפח הטיסות, פחות נסיעות עסקיות ויותר אנשים שעוברים לערים קטנות — שינויים שיגדילו את הביקושים לדגמים הקטנים שהיא מייצרת. "חברות התעופה יחפשו מטוסים שיתאימו לרמות האלה של הביקושים", צופה רודריגו סילבה אה סואזה, סגן נשיא אמבראר לשיווק בחטיבה המסחרית.
אך היצרנית הברזילאית נמצאת מחוץ לקטגוריית המושבים שנהנית מהביקושים הגדולים ביותר, כך לפי אנליסט סיטי, סטיבן טרנט. "במקום שהם נמצאים בו מבחינת האווירונאוטיקה המסחרית כרגע, התחזית טובה יותר בהשוואה לשנתיים האחרונות", הוא אומר. "אך לטווח הרחוק, אני עדיין מודאג שאין מספיק חברות תעופה המעוניינות באופן מיוחד בסוג המטוסים הזה".
בעשור עד 2031, התחזית היא למסירת 13 אלף מטוסים בנישת ה־150 מושבים ומעלה — כך לפי נתוני חברת הייעוץ סיריום. עבור מטוסים אזוריים עם בין 85 ל־150 מושבים, הנישה של אמבראר, התחזית היא ל־3,500 מטוסים בלבד. אמבראר תישמר מפני גורל דומה לזה של בומברדייה — יריבתה ההיסטורית בתחום המטוסים האזוריים. חברת הדגל הקנדית לשעבר כמעט וקרסה לאחר שהלכה ראש בראש נגד איירבוס ובואינג עם סדרה C — דגם קטן עם מעבר בודד. היריבות המרות גברו על המתחרה, שהעבירה ב־2017 את התוכנית לאיירבוס ויצאה מתחום התעופה האזרחית כליל כדי להתמקד במטוסים פרטיים.
"אנחנו עדיין צופים שהמטוסים הגדולים יותר של איירבוס ובואינג ישלטו בגזרת המעבר הבודד, כולל בדגמים הקטנים יותר", אמר רוב מוריס, ראש זרוע הייעוץ הגלובלית של סיריום, Ascend. מלבד חפיפה בין דגמי E195־E2 שלה לסדרה C שקרויה עתה A220, ברוב התחומים העסקיים אמבראר לא מתחרה ישירות בבואינג ובאיירבוס, כך לפי בכירים בחברה הברזילאית. עם זאת, הקטן מבין שלושת דגמי משפחת E2 שלה ייאלץ להתמודד עם מכשול שמציבים הסכמים של טייסים אמריקאים, המגבילים את המשקל והקיבולת של מטוסים שמשמשים חברות־בנות אזוריות של חברות תעופה.
מעבר לתעופה אזרחית, שמייצגת כשליש מהכנסות החברה, אמבראר רוכבת על הפריחה העולמית של מטוסי מנהלים. היא צפויה למכור עד 110 מטוסים השנה לעומת 93 בשנה שעברה. בעוד הקצב עשוי להאט בשנים הבאות, אומר גומש נטו, תהיה זו "נחיתה רכה" עם צמיחה מתמשכת. "עבור רוב 2023 אזלו המטוסים ואנחנו מוכרים כעת לאספקה במחצית השנייה של 2024", אמר. הוא הוסיף כי המתיחויות הגיאו־פוליטיות כתוצאה מהמלחמה באוקראינה הגבירו גם את הביקושים לשני דגמי המטוסים הצבאיים של אמבראר — מטוס הקרב A29 סופר טוקאנו ומטוס התובלה C 390מילניום — אף כי חיל האוויר הברזילאי צמצם באחרונה הזמנה של האחרון מ־28 ל־22 מטוסים.
הימור עתידי נוסף הוא המטוס החשמלי הממריא ונוחת אנכית, VTOL. חטיבת Eve של אמבראר — שהופרדה באחרונה לספאק הרשום למסחר בארה"ב, צברה הזמנות בהיקף של 5 מיליארד דולר ושואפת להגיע לפעילות מסחרית עד 2026.
בעוד מניות ספאקים דומים של מוניות מעופפות צנחו ברקע חששות מומחים מהתחממות יתר בזירה, אנליסטים ובכירים בתעשייה אומרים כי הניסיון של אמבראר בתחום הבידוק והרישוי מעניק לה יתרון על פני חברות סטארט־אפ חדשות יותר. המתחרות בואינג ואיירבוס מזרימות גם הן מאות מיליוני דולרים לתחום הזה.
תחומי פעילות אחרים כוללים מגוון של מטוסים עם רמות נמוכות של פליטת מזהמים שנמצאים בפיתוח, והדור הבא של מנועי טורבינה לשימוש חברות תעופה אזוריות. עם זאת, בטווח הקצר, משקיעים ירצו לראות שיפורים פיננסיים נוספים. ההפסד נטו של אמבראר התכווץ ל־44.7 מיליון דולר בשנה שעברה מגירעון של 732 מיליון דולר ב־2020. אך הפסקת הייצור במהלך השלבים הסופיים של האינטגרציה המחודשת של חטיבת התעופה, גררה הפסדים של 31.7 מיליון דולר ברבעון הראשון.
מניית אמבראר איבדה כמחצית משווייה עד כה השנה, מה שהביא את שווי השוק שלה לכ־1.8 מיליארד דולר. המנכ"ל מייחס זאת לשילוב של תסכול מצד משקיעים בגלל אזהרות הרווח, בעיות בשרשראות אספקה וההשפעה הרחבה יותר של המלחמה באוקראינה על שוק המניות. גם בואינג צנחה בכ־37% ואיירבוס בלמעלה מ־5%.
מריאן ריגי מחברת הדירוג קרול בונד התייחסה לצבר ההזמנות הגדל של אמבראר כאל נתון מעודד — היקף של 17.3 מיליארד דולר, הרמה הגבוהה ביותר זה ארבע שנים — כמו גם להתאוששות במגזר התעופה האזורית בארה"ב. "הנתונים הרבעוניים עדיין לא מזהירים, אבל התחזית חיובית למדי", ציינה.

2 צפייה בגלריה
אינפו פייננשל טיימס 2022 FT
אינפו פייננשל טיימס 2022 FT
פייננשל טיימס 2022 FT