סגור
financial times

FT
תאגידי הענק מתחייבים לזנוח ספינות מזהמות

למרות טלטלות והתייקרויות בשרשראות האספקה העולמיות, אמזון, איקאה ויוניליוור הודיעו כי עד 2040 ישנעו סחורה רק בספינות שלא פולטות פחמן

תשע חברות בינלאומיות, ובהן אמזון, איקאה ויוניליוור, התחייבו שעד 2040 ישתמשו רק בספינות שלא פולטות פחמן כדי לשנע סחורה. זהו הצעד הגדול ביותר עד כה לעבר תעשיית ספנות ללא פחמן. ההתחייבות הזו אמורה לספק לתעשיית הספנות ולאחרים את הביטחון הנחוץ כדי להשקיע בספינות, בתשתיות ובדלקים הנדרשים כדי לבטל את פליטת גזי החממה של המגזר. ההתחייבות הזו מצד החברות מגיעה על אף הטלטלות בשרשראות האספקה העולמיות שהובילו לכך שבחלק מנתיבי הסחר עלות המכולות זינקה פי 10 לעומת הרמות לפני פרוץ המגפה.
לפי נתוני מכון המשאבים העולמי, ספינות אחראיות ל־1.7% מפליטת גזי החממה העולמית, ולפי ארגון הימאות הבינלאומי (IMO), המפקח על הסקטור מטעם האו"ם, מדובר ב־2.9%. הסרת פליטת הפחמן מתעשיית הספנות תחייב השקעת מיליארדי דולרים בעיצוב מחדש של ציי הספינות וייצור בהיקף נרחב של דלקים חדשים מאמוניה ירוקה, מתנול ומימן.
2 צפייה בגלריה
ספינת תובלת סחורות בים
ספינת תובלת סחורות בים
תובלת סחורות בים. לפי ארגון הימאות הבינלאומי, ספינות אחראיות ל־2.9% מפליטת גזי החממה העולמית
(צילום: שאטרסטוק)
תשע החברות דורשות נקיטת צעדים כמו השתת מס פחמן כדי להפוך את הדלקים ללא פחמן לתחרותיים, שכן הם עולים פי שלושה יותר מדלקי מאובנים. “מדיניות תומכת היא חלק קריטי ביותר במשוואה הזו”, סיכמה אליזבת מונק אף רוטשילד, מנהלת תחום הקיימות בשרשרת האספקה באיקאה. באמזון מסרו כי היעד שהציבו יחול על כל מטען הקשור אליה, כולל של מוכרים עצמאיים שמשתמשים בשירותי החברה.
לפי קבוצת החברות, שכוללת גם את אינדיטקס, הבעלים של רשת האופנה זארה, מישלן, פטגוניה, ברוקס ראנינג, פרוג בייקס ו־Tchibo, הדלקים שישמשו כדי לעמוד ביעד עד 2040 חייבים להיות בעלי מדרגיות, כלומר שניתן יהיה להעלות בהדרגה את הייצור וללא פליטת גזי חממה לכל אורך התהליך, החל מהייצור ועד לשימוש.
כמו כן יש למצוא פתרונות גם לבעיות של בטיחות ושימוש בקרקעות, המאפיינות את מרבית הדלקים הביולוגיים.
החברות אף פסלו שימוש בספינות המשתמשות בגז נוזלי טבעי (LNG), מה שמפעיל לחץ נוסף על חברות כמו CMA CGM הצרפתית להפעיל את הספינות עם מתאן ירוק. מתאן ירוק יכול לשמש בספינות המונעות עם LNG, זאת בניגוד למתנול, אמוניה ומימן. היוזמה הזו מחזקת את החלטת מארסק, חברות אוניות המכולות הגדולה בעולם, להפוך לראשונה שמשקיעה בכלי שיט המסוגלים לפעול עם מתנול ירוק ולהימנע מהשקעות בספינות המונעות עם LNG.
יוהנה כריסטנסן, מנכ"לית פורום הימאות העולמי: "יש לזה הפוטנציאל להפוך לנקודת מפנה עבור יצרני הדלקים הירוקים". אינגריד איריגואן, מנהלת מכון אספן ליוזמת ביטול הפחמן בספנות: "יש צורך ביכולות אחסון, באספקה קבועה של דלקים ללא פחמן וספינות מתאימות".