סגור
ה קונגרס של ארצות הברית
הקונגרס האמריקאי בוושינגטון די.סי (צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)

חדשות טובות לישראל? חבילת הסיוע תעלה להצבעה נפרדת בבית הנבחרים

על אף שלפני כחודשיים אושרה חבילה משותפת בסנאט, יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון הודיע כי החבילה תפוצל: "העולם עוקב לראות אם ארה"ב תעמוד לצד בנות הברית שלה ותפעל למען האינטרסים שלה ברחבי העולם - וכך נעשה". מדובר בסיוע של 14 מיליארד דולר לישראל ו-60 מיליארד דולר לאוקראינה. חלק מהסיוע יועבר בצורת הלוואה

הקונגרס האמריקאי ידון השבוע בהצעות נפרדות לסיוע לישראל ולאוקראינה, כך הודיע יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון. זאת על אף שלפני כחודשיים אושרה חבילה משותפת בסנאט.
בתום פגישה אמש עם חברי קונגרס רפובליקנים הודיע ג'ונסון כי יעלו לדיון בבית הנבחרים ארבע הצעות נפרדות, שיכללו גם סיוע לטייוואן ותקציב לחיזוק הגבול האמריקאי. "אנחנו מודעים לכך שהעולם עוקב אחרינו כדי לראות איך נגיב", אמר לעיתונאים. "הם עוקבים לראות אם ארה"ב תעמוד לצד בנות הברית שלה ותפעל למען האינטרסים שלה ברחבי העולם. וכך נעשה".
האישור של חבילות הסיוע התעכב עד כה בשל חוסר הנכונות של ג'ונסון להעלות להצבעה את החבילה בגובה 95 מיליארד דולר שאושרה בסנאט בפברואר, ומורכבת מ-14 מיליארד דולר בסיוע לישראל ועוד 60 מיליארד דולר לאוקראינה, בנוסף לסיוע לטייוואן וסיוע הומניטארי בעזה.
לפי ג'ונסון, חבילות הסיוע החדשות של בית הנבחרים מכילות את אותו סכום כמו בהצעה של הסנאט, אך ההבדל העיקרי הוא שחלק מהסיוע יועבר בצורת הלוואה, זאת כמובן בנוסף לכך שהסיוע יופרד לחבילות שונות לכל מדינה. ברויטרס דיווחו כי פרטי ההצעות יתפרסמו היום (ג'), אך יינתנו 72 שעות לחברי הקונגרס לעבור על ההצעות לפני שיעלו להצבעה, כלומר היא תצא לדרך רק ביום שישי.
הדחיפות המחודשת באישור הסיוע נובעת מההתקפה של איראן בשבת בלילה. אם כי העיכוב בהצבעה בבית הנבחרים על החבילה נבע דווקא בשל סירובם של הרפובליקנים לאשר סיוע לאוקראינה בלי להעלות את התקציב לביטחון הגבול הדרומי. בהתאם, חלק מהרפובליקנים כבר קראו לאישור חבילת סיוע לישראל בלבד בלי לכלול את אוקראינה.
בבית הלבן מנסים להפעיל לחץ על ג'ונסון להעלות את החבילה במהירות להצבעה. "אם הרפובליקנים יעלו להצבעה את החבילה של הסנאט, אני מאמין שהיא תעבור כבר היום ותגיע לשולחנו של הנשיא בערב וישראל תוכל לקבל את הסיוע לו היא זקוקה כבר מחר", אמר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר.