סגור
financial times

צעירי סין מסרבים להתחתן והאוכלוסיה מזדקנת ומתכווצת

האוכלוסיה בסין גדלה בקצב האטי ביותר זה עשרות שנים והממשל מודאג מההשלכות הכלכליות והחברתיות. מסע הסברה שנועד להוזיל את עלויות החתונה ולהאיץ את הילודה נכשל, בין השאר בגלל מדיניות הילד היחיד שיצרה פער מגדרי גדול

סין נוחלת כישלון באחד מנושאי המדיניות החשובים ביותר שלה: המאבק בהזדקנות המהירה של האוכלוסיה, כאשר המאמצים שהיא נוקטת להוזלת עלות הנישואים והאצת קצב הילודה אינם מצליחים להעלות את היקף החתונות במדינה.
המדינה המאוכלסת ביותר בעולם שרויה במשבר דמוגרפי בשעה שהממשל מנסה להתמודד עם האתגרים הכלכליים הכרוכים בהתכווצות האוכלוסיה. נתוני מפקד האוכלוסין הסיני שפורסמו השנה, הראו כי האוכלוסיה גדלה בקצב האטי ביותר מזה עשרות שנים.
מאחר שמשפחה ממוצעת אינה יכולה להרשות לעצמה את עלויות טקס הנישואים, המשרד לעניינים אזרחיים פתח באפריל האחרון במסע הסברה ב־29 ערים ברחבי המדינה, שנועד להוזיל את האירוע.
"ירידה בהיקף הנישואים תשפיע על שיעורי הילודה וכתוצאה מכך גם על התפתחות הכלכלית והחברתית", הזהיר בשנה שעברה יאנג זונגטאו, פקיד בכיר במשרד לעניינים אזרחיים. "אנחנו מקווים שפעילותנו תיצור תנאים נוחים שיאפשרו ליותר אנשים בגילאים המתאימים להיכנס למוסד הנישואים."

שפל של 13 שנים

ואולם מספר החתונות ממשיך לרדת זה שמונה שנים רצופות ובשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 צנח מספר תעודות הנישואים החדשות לשפל של 13 שנים, ועומד עכשיו על 5.9 מיליון.
מחקר של אוניברסיטת סאות'ווסט ג'יאוטונג בצ'נגדו, שנערך בחמישה מחוזות, מצא שבקרב זוגות כפריים השווי הממוצע של מתנות אירוסים, המתבסס בין היתר על כסף מזומן ודיור וכולל את הנדוניה של הכלה, עלה בשבע השנים האחרונות ב־50% עד 100% ועומד על לפחות 300 אלף יואן (47 אלף דולר). סכום זה הוא יותר מפי שישה ההכנסה השנתית של משק בית במדינה. הבעיה הולכת ומחמירה", אמר וואנג שיאנגיאנג, מחבר המחקר של סאות'ווסט ג'יאוטונג.
נינגלינג, מחוז מרכזי ואחד האזורים שהוגדרו על ידי המשרד לעניינים אזרחיים כ"אזור ניסויים" למדיניות החדשה, הכריז על מחיר מומלץ של עד 30 אלף יואן למתנות אירוסים, בהשוואה למחיר המקובל שאותו מבקשים צעירות והוריהן במחוז, העומד על 100 אלף יואן. המחוז גם השיק מאות מועצות נישואים, שאותן מלווים פקידים מקומיים, מכובדים ושדכנים, שעליהם הוטלה המשימה לשכנע זוגות לאמץ את המדיניות הרשמית.
"אנחנו כל הזמן אומרים לנשים צעירות ולהוריהן שלאושר אין שום קשר למספר מתנות האירוסים שהם מקבלים", אמר גורם רשמי בנינגלינג.
אחד האתגרים הגדולים שעמם נאלצת סין להתמודד הוא חוסר האיזון המגדרי שאליו היא נקלעה לאחר עשורים של הנהגת מדיניות הילד היחיד, כאשר מספר הגברים הצעירים עולה בפער ניכר על מספר הנשים בנות אותו הגיל. "כאשר יש יותר גברים צעירים מנשים, המרחב לנקיטת מדיניות חדשה מוגבל", אמר יועץ ממשלתי בבייג'ינג, "אי אפשר יהיה למנוע מצב שבו הרבה גברים ייאלצו להישאר רווקים במשך כל חייהם".
לדברי היועץ, חוסר האיזון המגדרי בסין לא ממש השתפר מאז נערך מפקד האוכלוסין של 2010, שבו דווח על 2.2 מיליון גברים רווקים בגילי 25־34 ו־1.2 מיליון נשים רווקות באותה קבוצת גיל. "אנחנו לא צפויים להתאוששות במצב הנישואים כאשר חוסר האיזון המגדרי גדול כל כך", הוסיף היועץ.

מעדיפות להישאר רווקות

המצב הוחמר בגלל העניין ההולך ופוחת בנישואים בקרב נשים סיניות, כאשר רבות מהן בחרו להתחתן בשלב מאוחר יותר בחייהן או להישאר רווקות ולהתמקד בקריירה. סקר שנערך במאי האחרון בקרב צעירים בלישואי, מחוז כפרי במזרח סין, על ידי הלשכה המקומית לסטטיסטיקה, מצא כי רק 60% מהנשים הגדירו נישואים כנחוצים, לעומת 82% מקרב הגברים.
זאת, בהשוואה לכמה סקרים אזוריים ולאומיים שנערכו בסביבות 2010 ובהם יותר מ־80% מהנשים ויותר מ־85% מהגברים תמכו בהגדרה הזו. "לגבי השאלה מתי ועם מי להתחתן אני מקשיבה לעצמי, לא לממשלה", אמרה אוליביה וואנג, פקידה בת 35 מלישוי.
גם כמה גברים מנינגלינג (שרואיינו לכתבה זו) הבהירו כי הם אינם משוכנעים ששינוי המדיניות יוכל לשנות דפוסי התנהגות. "אם אתייחס לתעמולה הרשמית כמובנת מאליה, אף אישה לא תתחתן איתי", אמר גבר בן 28 בשם וואנג, ששילם לחותניו 99,999 יואן במזומן ותכשיטי זהב בשווי 50 אלף יואן לפני חתונתו שנערכה באוגוסט.
"אני שמח שיש לי אישה, אבל אינני יכול לשמוח על כך שההורים שלי נאלצו לרוקן את חסכונותיהם כדי לעזור לי להשיג את המטרה הזו".