על רקע המלחמה עם איראן - עלויות הביטוח הימי מזנקות
מבטחי ספנות גובים כעת 0.2% מערך הספינה עבור מסעות דרך המפרץ הפרסי, לעומת 0.125% לפני המתקפה של ישראל על איראן
המלחמה בין ישראל לאיראן הובילה לעלייה משמעותית בעלויות הביטוח לספינות המפליגות דרך הים האדום והמפרץ הפרסי. מבטחי ספנות גובים כעת 0.2% מערך הספינה עבור מסעות למפרץ, לעומת 0.125% לפני המתקפה המפתיעה של ישראל על איראן בשבוע שעבר - כך לפי נתונים של ברוקרית הביטוח הגדולה בעולם Marsh McLennan.
לפי מארש, גם בתעריפי ביטוח סיכוני מלחמה עבור הים האדום חלה עלייה, בעוד שהכיסוי הקשור לנמלים בישראל זינק פי שלושה ל-0.7%. משך הזמן שבו הצעות המחיר תקפות קוצר ל-24 שעות אצל רוב המובילים, אמרה מארש, לעומת 48 שעות בעבר. המרוץ להערכה מחודשת של עלויות ביטוח הספנות משקף את ההידרדרות הביטחונית במזרח התיכון.
המלחמה מגבירה את החששות מהתרחבות הסכסוך, ורבים עוקבים מקרוב אחר הסיכוי להתערבות אמריקאית. "המצב מוגבל כרגע לאזור, אך עדיין נשקפים סיכונים לזרימת סחורות דרך אזורים אלו", מסר מרקוס בייקר, ראש המחלקה הימית, מטענים ולוגיסטיקה ב-Marsh, ל-CNBC.
כמה בעלי ספינות בחרו לאחרונה להתרחק ממצר הורמוז בעל החשיבות האסטרטגית, מה שמשקף את החשש בתעשייה בעקבות המלחמה. יאקוב לארסן, ראש מחלקת האבטחה בחברת Bimco, המייצגת בעלי ספינות ברחבי העולם, אמר מוקדם יותר השבוע כי הסכסוך המתגבר גורם לחששות בקהילת בעלי הספינות ומוביל ל"ירידה מתונה" במספר הספינות המפליגות באזור.
מצר הורמוז, הממוקם בין איראן לעומאן, הוא נתיב מים צר המחבר את המפרץ הפרסי לים הערבי. הוא מוכר כאחת מנקודות החנק החשובות בעולם לנפט. חוסר היכולת של נפט לעבור דרך מצר הורמוז, אפילו באופן זמני, עלול להעלות את מחירי האנרגיה העולמיים, להעלות את עלויות המשלוח וליצור עיכובים משמעותיים באספקה.