סגור

מסעודיה ועד איראן: כך מקווה ארה"ב להרגיע את שוק הנפט

אזהרת סוכנות האנרגיה הבינלאומית מירידה בהיצע הנפט פוגגה את תחושת האופטימיות הזהירה בשווקים. הנפט הסעודי הוא פתרון אפשרי, אבל לשם כך יצטרך הנשיא ביידן לפתוח ערוצי הידברות ישירים עם יורש העצר; במקביל, הסרת הסנקציות מאיראן תביא להגדלה מהירה של ההיצע

תוכנית עשר הנקודות לצמצום צריכת נפט שהציגה בסוף השבוע סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) פוגגה את תחושת האופטימיות הזהירה שאפפה את השוק.
במהלך המסחר ביום שלישי שעבר ירדו מחירי הנפט אל מתחת לרף ה־100 דולר לחבית, הרחק מהשיא של 139 דולר שנרשם בשעות הראשונות לפלישה הרוסית לאוקראינה. האופטימיות נבעה מדיווחים שלפיהם נרשמה התקדמות במו"מ בין רוסיה לבין אוקראינה, במה שעשוי היה לסמן את תחילת סיומו של המשבר.


אבל ככל שחלפו הימים התברר כי מוסקבה וקייב לא השיגו הבנות ממשיות, והמחירים שבו לזנק אל מעל 107 דולר לחבית. אף שמחיר זה ייצג ירידה שבועית של כ־5%, קשה להסיק מהמסחר של השבוע שעבר לאן הולכים המחירים כעת. המסקנה היחידה האפשרית בימים אלה היא שהמסחר ימשיך להיות תנודתי ויושפע מכל אמירה והתפתחות באוקראינה, אולם ללא פתרון אמיתי למשבר במזרח אירופה, שוק הנפט ימשיך לספק כותרות.

צמצום התלות ברוסיה

שאלת השאלות היא אם האזהרה שהציגה הסוכנות לגבי ההתכווצות בהיצע הנפט החל בחודש הבא, אזהרה שבעצמה תרמה לעליית המחירים, מייצגת נאמנה את מצבו של השוק, או שמדובר בשאיפה לחינוך ארוך טווח שנועד לצמצם את התלות של אירופה בנפט הרוסי. הצפי של הסוכנות הוא ש־3 מיליון חביות נפט ביום מתוצרת רוסיה ייצאו מהשוק עקב הסנקציות המוטלות עליה. אולם, נכון להיום, במהלך חודש מרץ לא מורגשת עדיין ירידה בתפוקת הנפט הרוסי, אלא להפך, נרשמה אף עלייה קלה. כמו כן האיחוד האירופי וסין ממשיכים לרכוש נפט רוסי למרות החרם האמריקאי, כשבמקביל הודו אמורה להגביר את רכישות הנפט הרוסי החל בחודש הבא ל־500 אלף חביות ביום, לעומת 150 אלף חביות ביום החודש.

3 צפייה בגלריה
קידוח נפט שדה נפט רוסיה
קידוח נפט שדה נפט רוסיה
שדה נפט רוסיה
(צילום: גטי )

המשך הביקושים לנפט רוסי נובע מירידת מחירו. ניסיון העבר מוכיח שכאשר קיים היצע של נפט במחירים הנמוכים ממחירי השוק, הוא ימצא רוכשים בייחוד בעתות משבר. מה שכן מורגש כבר בימים אלה זו ירידה במכירת מוצרי הנפט מתוצרת רוסיה, מגמה שייתכן שתגיע בסופו של דבר גם לנפט הגולמי שלה.
הבעיה בשוק הנפט נובעת לא רק מהחשש לפגיעה בהיצע, אלא גם מעלייה צפויה בביקושים. עוד בטרם החלה המלחמה באוקראינה, ההערכה היתה שהמשק העולמי יתאושש בעקבות שנתיים של מגפת קורונה וסגרים. התאוששות זו אמורה היתה להקיף מגוון מגזרים, ובראשם התיירות, דבר שאמור היה להגביר את הביקוש לנפט. לפי הערכות שהוצגו בתחילת השנה, הצפי לעלייה בביקוש לנפט השנה נע בין 2 ל־4 מיליון חביות ביום לרמה של 99.7-101 מיליון חביות ביום. עם זאת, בימים האחרונים גוברים הדיווחים על גל שישי של המגפה, כאשר סין חזרה למדיניות הסגרים הקשוחה. לפיכך ייתכן שרמות הביקוש שהוערכו לפני כחודשיים ירוסנו.

3 צפייה בגלריה
אינפו פחות טיסות, יותר עבודה מהבית
אינפו פחות טיסות, יותר עבודה מהבית
פחות טיסות, יותר עבודה מהבית

האזהרה של סוכנות האנרגיה שלפיה כ־3 מיליון חביות ביום מתוצרת רוסיה ייצאו מהשוק כבר בתחילת החודש הבא יוצרת אתגר ממשי. מציאת חלופות לנפט הרוסי אינה פשוטה. מבחינת כושר ייצור, אופ"ק יכול להציע פתרון מסוים. לסעודיה כושר תפוקה עודף לא מנוצל של 1.2 מיליון חביות ביום, בעוד לשכנתה מהאמירויות כושר עודף של 0.6 מיליון חביות ביום. שתי המדינות הללו יכולות להזרים לשוק במהירות יחסית כ־1.8 מיליון חביות ביום. עוד שתי חברות אופ"ק, עיראק וכוויית, יכולות להגביר את התפוקה יחדיו בעוד 2.2 מיליון חביות ביום, אולם החדשות הרעות הן כי הזרמת הנפט הזה תצריך היערכות של בין שלושה לשישה חודשים מרגע ההחלטה.
לתוך המשוואה הזו של אפשרות לכיסוי אספקת הנפט הרוסי במקרה הצורך נכנסת איראן. מה שנתפס בירושלים כלהיטות אמריקאית לסגור עסקה עם האיראנים בווינה יכול לקבל הסבר בשיקולי האנרגיה של ארצות הברית. לפי מיטב ההערכות, מרגע שייחתם ההסכם הגרעיני ויוסרו הסנקציות, איראן תוכל להזרים לשוק באופן די מהיר עוד כ־1.4 מיליון חביות נפט ביום, ובהמשך להגביר את היצוא.

שיקול מדיני וכלכלי

אף שהאפשרות קיימת, מדינות המפרץ ובראשן סעודיה והאמירויות אינן ששות בשלב זה להגביר תפוקה, וזאת משילוב של שיקולים מדיניים וכלכליים. המפרציות מעוניינות לשמר את מחיר החבית סביב 100 דולר, גם אם המתיחות במזרח אירופה תירגע, והן חוששות כי הזרמה של נפט עכשיו בצירוף הנפט האיראני תוביל לירידות מחירים.

3 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן בכנס השקעות בריאד
יורש העצר מוחמד בן סלמאן בכנס השקעות בריאד
יורש העצר מוחמד בן סלמאן בכנס השקעות בריאד
(צילום: איי אף פי)

עליית המחירים מיטיבה עם המשק הסעודי, הנמצא בתקופת טרנספורמציה, ועל כך יעידו התוצאות הפיננסיות של ענקית הנפט אראמקו, שסיימה את 2021 ברווח של 110 מיליארד דולר, לעומת 49 מיליארד דולר בשנת 2020.
מבחינת ריאד ואבו דאבי, השיקול המדיני לא פחות חשוב. שתי המדינות מאוכזבות מיחסו של ממשל ביידן אליהן מאז כניסתו לתפקיד, כאשר עד למשבר באוקראינה הוא התעלם משתי בעלות הברית המסורתיות באופן מופגן, ובעיקר מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. זו הסיבה שהסעודים דחו עד כה את כל הפניות של האמריקאים להגביר את תפוקת הנפט, ובעצם להפר את הברית שכרתו עם הרוסים לגבי שוק הנפט במסגרת אופ"ק+ לפני כשש שנים. בשבוע שעבר הם דחו בצורה מנומסת גם את פנייתו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. כדי שהסעודים יפגינו גמישות בנושא אספקת הנפט, ארצות הברית תצטרך להציע להם תמורה הולמת. זו עשויה לכלול קבלת ביטחונות מארצות הברית לגבי הסכם הגרעין ופתיחת ערוצי הידברות ישירים בין בכירי הממשל הפדרלי ליורש העצר.

הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com