סגור
אנשים חוגגים את תחילת שנת הדרקון ב בייג'ינג סין 16.2.24
אנשים חוגגים את תחילת שנת הדרקון החודש בבייג'ינג. הפטור מוויזה נועד לרכך גם את דעת הקהל הבינלאומית (צילום: EPA/ANDRES MARTINEZ CASARES)

לא התאוששה מהקורונה: סין מרחיבה את הפטור מוויזות כדי לתמרץ את הכלכלה

כניסה ללא ויזה תתאפשר גם לאזרחי צרפת, שוויץ, לוקסמבורג, אוסטריה, בלגיה, הונגריה ואירלנד. הסיבה: הגבלות הקורונה הוסרו לפני כשנה, אך כמויות התיירים נמוכות בכשליש לעומת 2019; בשנות הקורונה הפסידה סין הכנסות מתיירות בגובה 362 מיליארד דולר

סין מקלה את ויזות התיירות בניסיון לחזק את הכלכלה ולהחיות את סקטור התיירות. החל מסוף השבוע שעבר, מאפשרת סין כניסה פטורה מוויזה לאזרחים של שבע מדינות אירופיות: צרפת, שוויץ, לוקסמבורג, אוסטריה, בלגיה, אירלנד והונגריה. הן מצטרפות להסכמים הדדיים לביטול הצורך בוויזה עם סינגפור ותאילנד וכן ברוניי.
המהלכים הללו נועדו להעניק דחיפה לתעשיית התיירות המוערכת במיליארדי דולרים, שעדיין לא התאוששה מהשלכות המגפה ומתמודדת גם עם מתיחות גיאופוליטית וכלכלה חלשה.
הממשלה הסינית אמנם הסירה לפני יותר משנה את הגבלות הקורונה, ביניהן הגבלות הכניסה שבודדו אותה משאר העולם למשך קרוב לשלוש שנים, אך התיירים הזרים עוד לא שבו בהמוניהם. בשנה שעברה נכנסו ויצאו מהמדינה 35 מיליון תיירים, שליש בלבד לעומת הרמות שנרשמו ב-2019 ועמדו על קרוב ל-98 מיליון תיירים. לפי ההערכות רשמיות, שלוש שנות הקורונה עלו למדינה 362 מיליארד דולר בהפסד הכנסות מתיירות.
מלבד ההשפעה הפיננסית, במדינה חוששים כי הירידה הזו בכניסת תיירים עלולה לבודד את סין אף יותר ותורמת לתפיסות השליליות נגדה בעולם. "אם התיירים הזרים לא יבואו, יהיה פער כי הם לא יבינו את ההתפתחות הנוכחית בסין", אמר לפייננשל טיימס, דאי בין, נשיא אקדמיית התיירות של סין.
ההערכה היא כי הפטור מוויזה בחלק מהמדינות באירופה ובאסיה נועדה גם כדרך לרכך את דעת הקהל לנוכח המתיחות הגיאופוליטית הגוברת עם ארה"ב. "אני חושב שיש שינוי כללי במדיניות ובהקצאת המשאבים כדי למשוך זרים בחזרה לסין, אך בתוך הקמפיין הזה הם מבדילים בין ארה"ב ובנות הברית אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד ובריטניה, ושאר המערב", הוסיף יון סון, מהתוכנית ללימודי אסיה במרכז סטימסון.
על אף המאמצים הסינים, מספר מכשולים עדיין מקשים על החזרה ההמונית של התיירים. ביניהם, החוקים נגד ריגול והדיווחים על כך שהרשויות מנעו עזיבה של מספר תיירים. כמו כן, השימוש בכרטיסי אשראי זרים לרוב לא מתאפשר בסין והתיירים צריכים לקבל גישה לאפליקציות תשלומים מקומיות כמו עליפיי. התיירת דולצ'ה מריה קווסאדה מספרד התלוננה גם על חומת האש הסינית והקושי להתחברת למדיה חברתית. "בלתי אפשרי לתקשר עם משפחה וחברים", הסבירה.