סגור
ביצת פברז'ה מאוסף מוזיאון הקרמלין במוסקבה
ביצת פברז'ה מאוסף מוזיאון הקרמלין במוסקבה. מתנה לאשתו של הצאר (צילום: Laski Diffusion/Getty Images)

מותג התכשיטים פברז'ה נמכר ב-50 מיליון דולר ליזם טכנולוגיה

מותג היוקרה שידוע בביצי התכשיטים שלו מהמאה ה-19 נמכר על ידי חברת הכרייה ג'מפילדס לסרגי מוסונוב, זאת לאחר שב-2013 היא שילמה עבורו 142 מיליון דולר. "זהו כבוד גדול עבורי להפוך לאחראי על מותג יוצא מהכלל ומוכר כל כך", מסר מוסונוב. אולם, המכירות נמצאות במגמת ירידה בשנים האחרונות ועמדו ב-2024 על 13.4 מיליון דולר

פברז'ה, מותג היוקרה הרוסי מהמאה ה-19 הידוע בביצי התכשיטים שלו, נמכר ליזם הטכנולוגיה סרגי מוסונוב בעסקה המוערכת ב-50 מיליון דולר.
המוכרת היא ג'מפילדס (Gemfields), חברה הכורה אבני חן צבעוניות באפריקה, שרכשה את המותג ב-2013 עבור 142 מיליון דולר מחברת הפרייבט אקוויטי Pallinghurst. ההחלטה להעמיד את פברז'ה למכירה התקבלה בדצמבר לנוכח אי היציבות הפוליטית במוזמביק שגרמה להקפאה זמנית של הפעילות במכרה של אבני אודם. "המכירה מהווה סיום של עידן עבורנו", אמר מנכ"ל ג'מפילדס שון גילברטסון. "אנחנו נתגעגע למינוף השיווקי שהמותג העניק לנו".
פברז'ה הוקם ב-1842 על ידי גוסטב פברז'ה. בנו, פטר – קרל פברז'ה יצר את הביצים המקושטות הראשונות, שיהפכו למזוהות כל כך עם המותג. הן הוזמנו על ידי הצאר הרוסי אלכסנדר השלישי כמתנה לאשתו לחג הפסחא. בין 1885 ל-1916 נוצרו עבור משפחת הצאר כ-50 ביצים מסוג זה, המורכבות מזהב וכסף ומעוטרות ביהלומים ואבני חן כמו אודם, ברקת וספיר. אולם, במהלך המהפיכה הרוסית השתלטו הבולשיביקים על הסדנה של פברז'ה ועצרו את הייצור. המשפחה נמלטה לגרמניה, פינלנד ושויץ.
כ-40 מהביצים שנוצרו עבור משפחת הצאר הרוסית שרדו. ב-2004 שילם טייקון הנפט והגז ויקטור וקסלברג יותר מ-90 מיליון דולר עבור 9 ביצים שהוחזקו קודם על ידי משפחת פורבס בניו יורק. הוא נחשב לאספן הפרטי הגדול ביותר של ביצי פברז'ה.
מלבד הביצים המפורסמות, כיום המותג מוכר גם תכשיטים נוספים ושעונים. מוסונוב, משקיע הון סיכון, רכש את המותג באמצעות חברת ההשקעות שלו SMG קפיטול. "זהו כבוד גדול עבורי להפוך לאחראי על מותג יוצא מהכלל ומוכר כל כך", מסר והוסיף כי החברה תמשיך להתמקד בתכשיטים, אקססוריז ושעונים. "המורשת הייחודית של פברז'ה, שלה קשרים לרוסיה, אנגליה, צרפת וארה"ב, פותחת הזדמנויות משמעותיות לחיזוק נוסף של העמדה שלה בשוק היוקרה העולמי והרחבת הנוכחות הבינלאומית שלה", ציין. הכנסות החברה עמדו בשנה שעברה על 13.4 מיליון דולר, ירידה מ-15.7 מיליון דולר שנה קודם לכן.