סגור

ניתוח כלכליסט
בדרך לגיוון הכלכלה: סעודיה נוגסת בנכסי הנסיך בן טלאל

ארבע שנים אחרי שהוחזק במעצר, אלווליד בן טלאל הוא עדיין אסיר במולדתו ועסקיו נשלטים לפי הערכות על ידי יורש העצר. מי שהיה האיש העשיר בעולם הערבי ימכור 16.8% מחברת האחזקות שלו לקרן העושר הריבונית, כנראה לא מרצון

הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל, עד לפני כחמש שנים האיש העשיר ביותר בעולם הערבי, עלה לכותרות בשבועות האחרונים, אם כי גורל נכסיו האדירים עדיין לוט בערפל.
בשבוע שעבר פורסם כי הנסיך ימכור מניות של חברת האחזקות שלו לקרן העושר הריבונית של הממלכה. לפי ההודעה שפורסמה בריאד, בן טלאל (67) מוכר 625 מיליון מניות או 16.87% מהבעלות על קינגדום הולדינג, תמורת כ־1.5 מיליארד דולר.

המטרה: הכפלת ההשקעות

יורש העצר והאיש החזק בסעודיה מוחמד בן סלמאן הוא יו"ר קרן העושר הריבונית, הנקראת קרן ההשקעות הציבורית, והיא חלק מרכזי בתוכניתו לשים קץ לתלותה של הממלכה בהכנסות הנפט עד שנת 2030. במסגרת זו, הקרן שמה לה למטרה להכפיל את תיק ההשקעות שברשותה ל־4 טריליון ריאל (למעלה מ־1 טריליון דולר) עד 2025, וזאת כדי להאיץ את הצמיחה במגזרים שאינם נפט. אחד המגזרים הללו הוא התיירות, דבר המשתלב עם הרכישה של קינגדום הולדינג, שהיא בין השאר מבעלי יורודיסני, וכן רשתות בתי מלון בסעודיה.
2 צפייה בגלריה
הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל
הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל
הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל
(בלומברג)
אין זה מפתיע שקרן העושר הריבונית של סעודיה שמה את עינה על קינגדום הולדינג. חברה זו, שבסיסה בריאד, נוסדה בשנת 1980 ובתיק ההשקעות שלה מספר חברות בינלאומיות בפרופיל גבוה — בדיוק מה שבן סלמאן מחפש כדי להעלות את קרנה של סעודיה בעולם. עד לעסקה הנוכחית, 95% מהבעלות על קינגדום היו בידי בן טלאל ו־5% נסחרים על ידי הציבור בבורסה הסעודית מאז 2007. לאחר העסקה, אחזקותיו של בן טלאל בחברה יורדות ל־78.13%. ההודעה על העסקה שהתקבלה ב־22 במאי הקפיצה באותו יום את שווי המניה בכ־9.5% והעלתה את מחירה בבורסה הסעודית ליותר מ־10 ריאל (2.66 דולר). מאז ההודעה, שער המניה ירד מהשיא אליו הגיע ביום ההודעה, אך היא עדיין נסחרת ברמות גבוהות יותר מאשר ערב הרכישה.
קינגדום מחזיקה בנתחים בחברות פרטיות וציבוריות בארה"ב, באירופה ובמזרח התיכון ובמגוון של תחומים כמו מדיה, בנקאות, תחבורה, סחר אלקטרוני ועוד. בין האחזקות הידועות שלה: הרשתות החברתיות טוויטר וסנאפצ'ט, אפליקציית שיתוף הנסיעות קארים ובנק סיטיגרופ. מחוץ לקינגדום, נכסיו של בן טלאל פרוסים ברחבי הגלובוס עם פרויקטי נדל"ן, בתי מלון ותקשורת. בנוסף הוא מחזיק בבעלותו את רשת הטלוויזיה הפופולרית ביותר בעולם הערבי, רותאנה. לא בכדי, בן טלאל הפך לאחת הדמויות הפופולריות ביותר בממלכה והוא גם הפגין ביטחון עצמי רב שלא מצא חן בעיני יורש העצר. כך למשל, בשנת 2016, הוא התעמת באמצעות הטוויטר עם המועמד דאז לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ, בניגוד לקו שנקט יורש העצר הסעודי.
בשיא עושרו, בשנת 2017 הוערך הונו של בן טלאל בכ־19 מיליארד דולר, נתון שגם הוא היה ככל הנראה בעוכריו. בסוף אותה השנה, בהוראת יורש העצר, נעצר בן טלאל לאחר שהשלטונות הסעודיים האשימו אותו ועוד מאות נסיכים ואנשי עסקים בולטים בשחיתות.
2 צפייה בגלריה
אלון מאסק
אלון מאסק
אלון מאסק. עקץ את בן טלאל על חופש הביטוי בסעודיה
(צילום: AP)
בינואר 2018, לאחר כשלושה חודשי מעצר במלון ריץ קרלטון בריאד, שוחרר בן טלאל כשהוא נראה תשוש וכחוש למדי, אך הצהיר כי החוויה הקשה שעברה עליו היתה למעשה "אי הבנה". עם שחרורו הוא הודה למלך סלמאן, אך לא לבנו, מה שעורר את הספקולציות לגבי היחסים המעורערים בין השניים. במקביל, דווח בתקשורת הבינלאומית כי שחרורו של בן טלאל הגיע בעקבות "הסדר כספי" שגיבש עם השלטונות כדי לקנות את חירותו. פרטי ההסדר מעולם לא פורסמו ולפי דיווחים שלא אושרו, השלטונות בעצם הלאימו את רכושו של בן טלאל והוא נותר כ"דמות ייצוגית" בעוד הנכסים הועברו לניהול אנשיו של בן סלמאן.
למרות הניסיון של הסעודים להציג "עניינים כרגיל" בין שני הנסיכים, קיימת אינדיקציה ברורה לכך כי פני הדברים אינם כך, ובן טלאל הוא למעשה אסיר במולדתו. בחמש השנים האחרונות הוא לא יצא מתחומי הממלכה, ובנוסף הוא נתון למעקב של השלטונות. עקב אי־הבהירות לגבי השליטה בנכסיו, הפסיקו מגזינים בינלאומיים לדרג אותו ברשימת עשירי המזרח התיכון והעולם, מתוך הנחה כי מי שמנהל את הנכסים בפועל הם אנשיו של יורש העצר. זו הסיבה שגם הדיווחים על העסקה למכירת קינגדום מתקבלים במידה רבה של ספקנות. האם אכן בן טלאל ישלשל לכיסו 1.5 מיליארד דולר או שזהו עוד מהלך של האיש החזק בסעודיה לשפר את תדמיתה של הממלכה בקרב קהילת המשקיעים הבינלאומית.
התהיות לגבי מידת יכולתו של בן טלאל לקבל החלטות באופן עצמאי בכל הנוגע לנכסים שבבעלותו התחדדו שוב בשבועות האחרונים. זה קרה בהקשר לעסקת הענק בשווי 44 מיליארד דולר לרכישת טוויטר בידי אילון מאסק, לגביה בן טלאל ביצע שינוי מוחלט בעמדתו בתוך פחות משלושה שבועות.
הנסיך נכנס לטוויטר בשנת 2011, שנתיים לפני הנפקתה, בהשקעה של 300 מיליון דולר (קצת פחות מ־5%). כפי שהוא נוהג לעשות בעסקאותיו, הנסיך השקיע בטוויטר הן בשמו הפרטי והן באמצעות קינגדום הולדינג. למרות ההשקעה, הוא לא כיהן בדירקטוריון ועד לאחרונה נחשב למשקיע פסיבי.

צבא אלקטרוני של צייצנים

עם קשר להשקעה של איל ההון הסעודי או בלעדיה, פלטפורמת טוויטר הפכה לאחת הפופולריות ביותר בסעודיה, בעיקר בקרב הצעירים. לפי דיווחים, גם יורש העצר נוהג לעקוב אחר הפעילות בטוויטר תחת שם בדוי. בשל החשיבות של הרשת בסעודיה, נטען כי יורש העצר ואנשיו מפעילים "צבא אלקטרוני של צייצנים" כדי לקדם את הרפורמות שלו או כדי לנטר מגמות בקרב הציבור הסעודי, כפי שאלה באות לידי ביטוי בציוציו.
כשנודע לראשונה בחודש שעבר על ההצעה של מאסק לרכוש את טוויטר ב־54.2 דולר למניה, בן טלאל הביע התנגדות נחרצת. הוא השתמש בחשבון שלו בטוויטר כדי לכתוב לבעלי טסלה כי הצעת המחיר אינה משקפת את הערך האמיתי של המניה "בהתחשב בהערכות הצמיחה שלה". מאסק לא נותר חייב ובציוץ עוקצני לבן טלאל שאל אותו לגבי מצב חופש הביטוי בסעודיה. בן טלאל לא הגיב. נקודה זו רגישה ביותר עבור הסעודים, שכן מאז סוף 2017 הוצרו צעדיהם בדרכים שונות, כולל מעצר של עיתונאים ובלוגרים, שלא לדבר על חיסולו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באיסטנבול — כשכל חטאם היה ביקורת על הרפורמות של בן סלמאן וכוחניותו.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת
קינגדום הולדינג, אחזקות בולטות
תעופה: חברה לשירותי טיסות בינלאומיות ופנימיות, משווקת מטוסים פרטיים ומנהלת ציי תעופה
בנקאות: בנק סיטיגרופ האמריקאי הוא אחת האחזקות החשובות ביותר של החברה
סחר מקוון: נתח משמעותי ב־Jingdon, חברת הסחר האלקטרוני השנייה בגודלה בסין
חינוך: Kingdom Schools Company המפעילה בתי ספר פרטיים מהגדולים ביותר בממלכה
מלונאות: רכשה ב־1996 ושיפצה את מלון הפאר ג'ורג' החמישי שליד שדרות השאנז־אליזה בפריז. בבעלותה גם מלון סאבוי בלונדון
רשתות חברתיות: מאז 2011 מחזיקה החברה בנתח משמעותי בטוויטר, שהורחב ב־2015