סגור
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין (צילום: EPA/CAROLINE BLUMBERG)

אירופה מגנה את הטרור, אך לא תקפיא סיוע לפלסטינים

בעקבות סערה שקמה בנציבות האירופית סביב הכרזת הנציג ההונגרי על הפסקת הסיוע, הודיעה הנשיאה כי מערך התמיכה "ייבחן מחדש". בכיר בנציבות: "ישראל הפרה את החוק הבינלאומי"

יומיים אחרי הכרזתו של שליח הונגריה לנציבות האירופית על הפסקת הסיוע הכספי לפלסטינים בעקבות מתקפת חמאס, הודיעה נשיאת הנציבות בבריסל, כי "מערך התמיכה ייבחן מחדש". ההודעה מגיעה בעקבות תרעומת שקמה בקרב המדינות החברות בתגובה לעמדה הנחרצת שהביע הנציג ההונגרי אוליבר וארהיי, האחראי על היחסים עם שכנותיה של אירופה. הסערה שהתעוררה במסדרונות הנציבות הבהירה כי עמדתו של וארהיי איננה עולה בקנה אחד עם הלך הרוח הכללי.
וארהיי קרא להשעיית הסיוע בכפוף לבדיקה שנועדה לבחון האם חלק מהכספים הללו זלג לארגון חמאס. ייעודם של הכספים הללו הוא לתמיכה ברשות הפלסטינית ופרויקטי בנייה שלה.
בתגובה אמר ג'וזף בורל, האחראי על יחסי החוץ באיחוד האירופי, כי הוא מעוניין שהסיוע יימשך, זאת בשעה שמתבצעת הערכה של אופן השימוש בכספים, על מנת להימנע מענישה של אזרחים פלסטינים. עוד אמר בורל, כי חלק מפעולותיה של ישראל בתגובה למתקפת חמאס הפרו את החוק הבינלאומי. עמדתו זכתה לתמיכת רוב שרי החוץ של המדינות החברות.
בפתיחת הכינוס של הנציבות התייחסה פון דר ליין למראות הקשים שיוצאים מישראל מאז פתיחת המלחמה וציינה כי הטבח שביצע חמאס בקרב אזרחים משקף "רשעות עתיקת יומין".
"עלינו להיות ברורים בהגדרה של סוג כזה של זוועה", היא אמרה. "ויכולה להיות לכך תגובה אחת בלבד. אירופה ניצבת לצד ישראל. אנחנו תומכים באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה".
במקביל, פון דר ליין הביעה תמיכה בביצוע הערכה מחודשת יסודית של אופן השימוש בכספי סיוע בהיקף 691 מיליון יורו, שהאיחוד האירופי הקציב לטובת פרויקטים פלסטיניים.
לפי עדכון באתר של הנציבות האירופית, הבדיקה המחודשת תתבצע "בהקדם האפשרי". עוד צוין, כי לעת עתה לא עומדים על הפרק תשלומים כלשהם, ומשום כך, לא תתבצע הקפאה של כספים.
פניית הפרסה מתבצעת ברקע הבעת סולידריות של האיחוד האירופי בישראל, זאת לצד תיעוב וזעם לנוכח מתקפת חמאס. "מדובר בטרור. וזהו אקט של מלחמה", אמרה פון דר ליין. עם זאת, אירופה מעוניינת כי תגובת ישראל למתקפה הרצחנית תתבצע במגבלות החוק הבינלאומי, כפי שהבהיר בורל.
"טרוריסטים של חמאס הרגו נשים וילדים בבתיהם. הם צדו מאות צעירים וצעירות שחגגו את החיים ומוזיקה", אמרה פון דר ליין. "הם לקחו בשבי מאות אנשים תמימים שגורלם אינו ידוע", הוסיפה.
"האנשים התמימים הללו נרצחו מסיבה אחת בלבד: על כך שהם יהודים וחיים במדינת ישראל. מדובר ברשעות עתיקה שמזכירה לנו את העבר החשוך ביותר ומזעזעת כל אחד ואחד מאיתנו עד היסוד".
"התמיכה ההומניטרית שלנו בעם הפלסטיני לא נמצאת בספק. אך חשוב כי נבחן בזהירות את הסיוע הפיננסי שלנו לפלסטין", סיכמה פון דר ליין. "המימון של האיחוד האירופי מעולם ולעולם לא יגיע לחמאס או כל ישות טרור אחרת. כעת אנחנו נבחן את מערך הסיוע כולו בעקבות ההתפתחויות בשטח".