סגור
שריפה שריפות יער בצרפת יולי 2022
שריפה ביער בצרפת, יולי 2022. הממשלות הורסות את המאבק (צילום: איי אף פי)

הממשלות כורות את הבור: הוכפלה ההשקעה העולמית בייצור וצריכת אנרגיה מזהמת ב-2021

לפי נתוני ה-OECD וסוכנות האנרגיה הבינלאומית, ממשלות בעולם העניקו כמעט 700 מיליארד דולר ב-2021 לתעשיות מזהמות כמו פחם, נפט וגז טבעי, ובכך פוגעות בעצמן במאבק במשבר האקלים. המגמה צפויה להחריף עקב המלחמה באוקראינה; הארגונים שוב מפצירים להפסיק סבסוד אנרגיה מזהמת באופן לא יעיל, שמגיע בעיקר לעשירים

הכלכלות הגדולות בעולם הכפילו את התמיכה בייצור ובצריכה של מוצרי אנרגיה מזהמים - פחם, נפט וגז טבעי - לרמה של כ-700 מיליארד דולר ב-2021. כך עולה מניתוח שפירסמו יחד הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) וסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA).
מדובר בנתונים שמשפיעים מאוד על הניסיונות למתן את נזקי משבר האקלים וגורמים למזג אוויר קיצוני ואסונות טבע כמו שטפונות, בצורת ושריפות, המביאים בין היתר לרעב ומחסור במדינות בעולם. כך שהממשלות עצמן מסכנות את המאבק.
הנתונים החדשים מראים שהתמיכה הממשלתית הכוללת בדלקים מאובנים ב-51 מדינות ברחבי העולם כמעט הוכפלה ל-697.2 מיליארד דולר ב-2021, מ-362.4 מיליארד דולר ב-2020, כאשר מחירי האנרגיה זינקו באותה תקופה בעקבות ההתאוששות של הכלכלה העולמית אחרי מגיפת הקורונה.
הבעיה הגדולה היא כי בשני הארגונים הכלכליים סבורים כי המגמה רק תלך תתחזק שכן סובסידיות הצריכה צפויות לעלות עוד יותר בשנת 2022 עקב המשך עליית מחירי הדלק וצריכת האנרגיה. האומדן הזה משלב נתונים של ה-OECD-IEA המכסה 51 כלכלות מרכזיות, שהן חלק ממדינות ה-OECD, מדינות ה-G20 ו-33 כלכלות מרכזיות אחרות המייצרות וצורכות כ-85% מכלל אספקת האנרגיה בעולם כולו.
ניתוח ה-OECD של העברות תקציביות והטבות מס הקשורות לייצור ושימוש של פחם, נפט, גז ומוצרי נפט אחרים בכלכלות G20 (הכלכלות הגדולות ביותר בעולם) הראה שהתמיכה הכוללת בדלקים מאובנים עלתה ל-190 מיליארד דולר ב-2021 מ-147 מיליארד דולר ב-2020 (עלייה של 29%). התמיכה ביצרנים הגיעה לרמות שלא נראו בעבר: כ-64 מיליארד דולר בשנת 2021 - עלייה של כמעט 50% לעומת 2020, ועלייה של כ-17% מעל רמות 2019.
סובסידיות אלו קיזזו חלקית הפסדי יצרנים מפיקוח על מחירים מקומיים, כאשר מחירי האנרגיה העולמיים זינקו בסוף 2021. אומדן התמיכה לצרכנים הגיע ל-115 מיליארד דולר, עלייה מ-93 מיליארד דולר ב-2020 (עלייה של 23.7%). כאמור אלו מספרים של ה-OECD הנוגעים ל-20 הכלכלות הגדולות בעולם. אלא של-IEA, נתונים על 42 כלכלות בעולם, המגלים כי תמיכת הצרכנים באותן מדינות כבר גדלה ל-531 מיליארד דולר בשנת 2021, יותר מפי שלושה מרמת 2020, על רקע זינוק במחירי האנרגיה.
המדינות הנכללות בניתוח הן: אוסטרליה, ברזיל, קנדה, סין, גרמניה, צרפת, בריטניה, אינדונזיה, הודו, איטליה, יפן, קוריאה, מקסיקו, רוסיה, טורקיה, ארצות הברית, דרום אפריקה, אלג'יריה, אנגולה, ארגנטינה, אזרבייג'ן, בחריין, בנגלדש, בוליביה, ברוניי דארוסלם, קולומביה, אקוודור, מצרים, גבון, גאנה, עיראק, איראן, קזחסטן, כווית, לוב, מלזיה, ניגריה, עומאן, פקיסטן, קטאר, סעודיה, סרי לנקה, טייפה הסינית, תאילנד, טרינידד וטובגו, טורקמניסטן, אוקראינה, איחוד האמירויות, אוזבקיסטן, ונצואלה ווייטנאם.
"התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה גרמה לעליות חדות במחירי האנרגיה וערערה את הביטחון האנרגטי הגלובלי. עלייה משמעותית בסבסוד דלק מאובנים מעודדת צריכה בזבזנית, אך אינה מגיעה בהכרח למשקי בית בעלי הכנסה נמוכה", אמר מזכ"ל ה-OECD, מתיאס קורמן. "עלינו לאמץ אמצעים המגנים על הצרכנים מההשפעות הקיצוניות של שינוי כוחות שוק וכוחות גיאופוליטיים באופן שיעזור לנו לשמור על המסלול להפחתת פליטת פחמן, כמו גם לביטחון האנרגטי ולמחירים סבירים".
"סובסידיות דלק מאובנים הן מחסום לעתיד בר-קיימא יותר, אבל הקושי שעומד בפני ממשלות בהסרתן מודגש בזמנים של מחירי דלק גבוהים ותנודתיים. עלייה בהשקעות בטכנולוגיות ותשתיות של אנרגיה נקייה היא הפתרון המתמשך היחיד למשבר האנרגיה העולמי של היום והדרך הטובה ביותר להפחית את חשיפת הצרכנים לעלויות דלק גבוהות". הוסיף מנכ"ל IEA, פאטיח בירול.
הן ב-OECD והן ב-IEA שוב קוראים להפסקה הדרגתית בתמיכה בדלקי מאובנים ומפצירים להפנות את המימון הציבורי לפיתוח חלופות דלת פחמן, לצד שיפורים בהגברת אבטחת ויעילות אנרגטית. שם מזכירים כי סובסידיות שנועדו לכאורה לתמוך במשקי בית חלשים (עם הכנסה נמוכה) דווקא פחות נהנות מהן ומי שבאמת נהנה מאותן הטובת הן לרוב משקי בית העשירים ביותר, המשתמשים יותר בדלק ובאנרגיה ולכן על הממשלות להחליף את הסובסידיות האלו בתמיכות ממוקדות יותר.