סגור
מפעל ויסמן בגרמניה, ליחידות חימום מבוססות גז
מפעל ויסמן בגרמניה, ליחידות חימום מבוססות גז (צילום: רויטרס)

אירופה מוזילה את החשמל והדלק לתושביה עם סובסידיות ומענקים

מהקפאת מחירים ועד חלוקת מאות יורו: ממשלות ביבשת נוקטות מגוון מהלכים כדי להקל את נטל חשבונות האנרגיה. המהלכים פופולריים בקרב הציבור, אך כלכלנים מזהירים כי עדיף לעודד הורדת צריכה ולסייע רק למעוטי הכנסה

מחירי האנרגיה המזנקים עלולים להפוך את החורף האירופי הקרוב לקר וחשוך אף יותר, וממשלות מנהלות עתה מרוץ למצוא דרכים חדשות כדי לסייע למשקי הבית עם חשבונות החשמל המאמירים.
המחירים הסיטונאיים של גז נעים סביב 200 יורו למגה־ואט שעה — פי שמונה לעומת הממוצע בשנים האחרונות. במקביל, מחירי החשמל הסיטונאיים זינקו בחדות בתגובה למגוון קשיים הפוקדים מדינות רבות, והתחושה הופכת קודרת יותר ויותר.
בבריטניה חשבונות החשמל צפויים לטפס ל־4,400 ליש"ט בשנה בתחילת 2023, פי ארבעה כמעט לעומת התקופות המקבילות בשנים 2021-2018. הפעיל למען זכויות צרכנים מרטין לואיס תיאר את המצב כ"משבר לאומי בקנה מידה שנתקלנו בו במגפה". בריטניה נפגעה באורח חמור במיוחד בשל הסתמכותה הרבה על גז להסקה ביתית כמו גם לייצור חשמל, ומשום שבדומה למדינות רבות באירופה, היא מאפשרת למחירים הסיטונאיים להתגלגל ישירות לצרכנים — גם אם בעיכוב.
בזמן שרישי סונאק וליז טראס מנהלים ויכוחים פומביים לגבי מחירי האנרגיה במסגרת הקמפיין שלהם לרשת את בוריס ג'ונסון כראש הממשלה הבא, ממשלות ברחבי היבשת מתמודדות עם אתגרים דומים.
קנצלר גרמניה אולאף שולץ אמר בשבוע שעבר, כי ממשלתו "תעשה הכל כדי לדאוג לכך שהאזרחים יעברו את התקופה הקשה" של אינפלציה גואה.
חלק גדול מהתקציב הציבורי
המדינות האירופיות שונות זו מזו בהוצאות של תושביהן על גז, חשמל, פחם ודלק, אבל כמעט כולן רתמו את כוחה של המדינה כדי לגונן על הצרכנים מפני עליות המחירים.
קרן המטבע הבינלאומית העריכה בחודש יולי כי מדינה אירופית עם הכנסה חציונית גבוהה הוציאה קרוב ל־1% נוסף מההכנסה השנתית הלאומית כדי לתמוך במחירי האנרגיה עבור התושבים — נתון אשר כמעט בוודאות הוא הערכת חסר וצפוי לעלות. מדינות אירופיות עניות יותר, שבהן האנרגיה מהווה חלק גדול יותר מהתקציב, כבר הוציאו 1.7% מההכנסה הלאומית.
הדאגה הגדולה ביותר היא שחלק גדול מהכסף הושקע עד כה במניעה מחברות האנרגיה במדינות השונות לגלגל את המחירים הגבוהים יותר לצרכנים — טקטיקה שלפי הקרן "לא מעודדת חיסכון באנרגיה".
בצרפת הממשלה תוציא השנה כ־22 מיליארד יורו כדי להגן על האזרחים מפני הזינוק במחירי האנרגיה, עם הקפאה של מחירי הגז עבור הלקוחות, כמו גם קביעת תקרה של 4% להעלאת מחירי אנרגיה — שני מהלכים שאותם הציגה בפברואר השנה.
ממשלת נורבגיה משלמת 90% מחשבונות משקי הבית כאשר המחירים הסיטונאיים עולים על סף שהגדירה מראש. בה בעת, למרות יכולותיה הגבוהות לייצור אנרגיית הידרו, אוסלו מתמודדת עם לחצים פוליטיים וציבוריים גדלים והולכים בשל כישלונה למתן את המחירים.
ממשלת גרמניה הסכימה לחילוץ בהיקף של 15 מיליארד יורו ליוניפר, חברה גדולה לרכישת גז, אף כי העלויות הגבוהות יותר של הגז יתגלגלו בסופו של דבר לצרכנים.
רוב המדינות האירופיות הפחיתו מסים על דלק ודיזל, מקיצוץ של 5 פני לליטר בבריטניה ועד לקיצוץ זמני של 29.55 סנט לליטר בצרפת ובגרמניה. בספרד המחירים של מכלי גז, דרך נפוצה להסיק בתים במדינה, הוקפאו על ידי הממשלה במדריד עד לשנה הבאה. בעוד המהלכים הללו זוכים לפופולריות רבה בקרב ציבור הצרכנים, כלכלנים וממשלות הכירו בכך שעליהם להציע תמיכה שמעודדת משקי בית ועסקים לצרוך פחות אנרגיה.
מחירי אנרגיה גבוהים לתעשייה בהולנד הובילו להפחתה של 30% בצריכה בחמשת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. בתגובה לנתונים הללו, גורם רשמי בממשלה בהאג ציין: "שוק האנרגיה עובד".
בחלקים אחרים של אירופה מענקים חד־פעמיים צוברים פופולריות. כך, חשבונות החשמל של כלל משקי הבית בבריטניה יסובסדו ב־400 ליש"ט בחורף הקרוב. במרכז ובמזרח אירופה משקי הבית מוציאים סכומים גדולים יותר על דלקי מאובנים כשיעור מהתקציב, זאת משום שמדובר ברכישות חיוניות, והכנסתם נמוכה יותר. הדבר הוביל לתמיכה גדולה באופן משמעותי לעומת מדינות אחרות, בעיקר באמצעות מהלכים שמגדרים את המחירים.
בפולין, לראשונה מאז נפילת הקומוניזם, כל משק בית רשאי להגיש בקשה לסובסידיה חד־פעמית של עד 3,000 זלוטי (640 יורו) לרכישת פחם, שמשמש עדיין להסקה בהרבה בתים במדינה.
גרמניה הציעה הפחתות חד־פעמיות במס הכנסה והעלתה קצבאות, בעוד איטליה הכריזה על "בונוס יוקר מחיה" בגובה 200 יורו עבור רוב השכירים, העצמאים והפנסיונרים.
ככל שהעלויות תופחות, כך מדינות מבקשות להגדיל תמיכה במשקי הבית העניים יותר — מדיניות אשר להערכת קרן המטבע היא יעילה יותר לחיסכון בצריכה הכוללת באנרגיה.
"מתמיכה רחבה לממוקדת"
עניי איטליה — המוגדרים כמי שהכנסתם השנתית נמוכה מ־12 אלף יורו — זכו להקפאה של חשבונות החשמל תחת ממשלתו היוצאת של מריו דראגי, שביקש להלך על החבל הדק שבין הגשת סיוע למשפחות ושמירה על יעד הגירעון הציבורי העומד על 5.6% מהתמ"ג. בהולנד משפחות בעלות הכנסה נמוכה יותר יקבלו מענק אנרגיה בגובה כ־1,300 יורו. בספרד הממשלה נדיבה פחות כלפי משקי הבית העניים בגיל התעסוקה, ותעביר מענק חד־פעמי בגובה 200 יורו בלבד למשתכרי פחות מ־14 אלף יורו בשנה. תמיכה נדיבה יותר הוזרמה למקבלי הפנסיות הממלכתיות הנמוכות ביותר, שקצבתם הועלתה ב־15%, שווה ערך לתוספת של כ־60 יורו בחודש.
ישנן ממשלות שנקטו מהלכים חדשניים במסגרת ניסיונן לשמור על מורל גבוה בקרב משקי הבית לנוכח משבר האנרגיה. המדיניות הבולטת ביותר מסוג זה היתה כרטיס חודשי לתחבורה הציבורית בעלות של 9 יורו עבור יוני, יולי ואוגוסט שהנהיגה גרמניה. המהלך זכה להצלחה רבה, וכעת לוחצים פוליטיקאים להאריך את תוקפו, גם אם בסבסוד נמוך יותר.
להערכת אויה סלאסון, סגנית ראש מחלקת אירופה בקרן המטבע, על ממשלות למקד את מאמציהן בסיוע למשקי בית מעוטי יכולת, שמתקשים במיוחד לנוכח העלייה במחירי החשמל. "המדיניות צריכה לעבור מתמיכה רחבה להקלה ממוקדת", היא ציינה.