סגור
הקברניט אוקראינה רוסיה טיל שיוט טילים
הרס באוקראינה (צילום: )

כינוס ה-G20: אי הסכמות בנוגע לגינוי הפלישה הרוסית לאוקראינה

שרי האוצר של הכלכלות הגדולות בעולם לא הצליחו להתגבר על הפערים בנוגע למלחמה, כשרוסיה וסין מתנגדות לגינוי, והשיגו התקדמות מועטה במאמצים לארגון מחדש של החובות של מדינות עניות

שרי האוצר של הכלכלות הגדולות בעולם לא הצליחו להתגבר על הפערים ביניהם לגבי המלחמה באוקראינה, והשיגו התקדמות מועטה במאמצים לארגון מחדש של החובות של מדינות עניות, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפסגת שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות ה-G20.
לפי גורמים המעורים בנושא, הפסגה שהתקיימה בהודו צפויה להסתיים ללא הודעה משותפת, זאת מכיוון שלא הושגה הסכמה לגבי אופן תיאור המלחמה באוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית. לפי הטענות, ארה"ב ושאר המדינות החברות ב-G7 דרשו גינוי רשמי של הפלישה, אך נציגי רוסיה וסין התנגדו לניסוח. המקורבים ציינו כי רוסיה וסין התנגדו לכך שהשתמשו בפלטפורמה כדי לדון בנושאים פוליטיים. עם זאת, שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה בריאיון לרויטרס כי זה "הכרחי ביותר" שתצא הצהרה רשמית המגנה את רוסיה. "אני חושבת שמדינות ה-G7 מאוחדות בנושא, כך שזה משהו שאני מצפה לו וחושבת שהוא חיוני והכרחי", אמרה.
הודו המארחת מנסה למנוע שימוש במילה "מלחמה" בהודעה. קבוצת מדינות ה-G20 כוללת גם את אוסטרליה, ברזיל וסעודיה וזאת בנוסף למדינות ה-G7.
בשולי הפסגה התקיימה היום פגישה של קרן המטבע הבינלאומית, הבנק העולמי, סין, הודו, סעודיה וה-G7 לדיון בפריסת החובות של מדינות במשבר, אך גם פה התגלעו מחלוקות בין המדינות, כך לדבריה של יו"ר הקרן כריסטלינה ג'ורג'ייבה. "סיימנו פגישה שבה היה ברור שיש מחויבות לגשר על הפערים לטובת המדינות", אמרה.
אחד מנציגי המשלחות אמר כי בכל זאת נרשמה התקדמות מסוימת בנושא, בעיקר בנוגע לניסוחים, אך עוד לא ירדו לפרטי פרטים ודיונים נוספים מתכוננים לאפריל. הלחץ מופעל במיוחד על סין, שתסכים לתספורת על הלוואות שהעניקה לכלכלות מתפתחות. כך למשל, זמביה חייבת לסין קרוב ל-6 מיליארד דולר, נכון לסוף 2021, גאנה חייבת לה 1.7 מיליארד דולר וסרי לנקה חייבת למלווים סינים 7.4 מיליארד דולר. עם זאת, שר האוצר הסיני ליו קון טען שהבנק העולמי וארגונים נוספים צריכים לקחת חלק מהקלת החובות ולהסכים לתספורת על ההלוואות שלהם.