סגור
מימין נלסון פלץ בוב איגר
נלסון פלץ ובוב איגר. ריסון שכר (צילום: REUTERS/Mike Blake, Sarah Meyssonnier)

"למה צריך מארוול שכולו נשים?": המאבק בין המיליארדר נלסון פלץ לדיסני יוכרע השבוע

פלץ, השותף־המייסד של קרן טריאן, מנסה כבר למעלה משנה להתברג במועצת המנהלים של דיסני בטענה לתפקוד "נוראי" של חבריה ודורש להחליף את המנכ"ל בוב איגר. הסאגה תגיע לסיומה מחרתיים בהצבעה השנתית של בעלי המניות

ההצבעה השנתית של בעלי מניות דיסני שתתקיים ביום רביעי צפויה להביא לסופו מאבק סוער. הנהלת קרן טריאן (Trian), שמחזיקה במניות דיסני בשווי כ־3.5 מיליארד דולר, כולל אלה שבבעלות יו"ר אולפני מארוול לשעבר אייק פרלמוטר, מנסה כבר מעל לשנה לשריין לעצמה שני מושבים בדירקטוריון. האחד עבור השותף־המייסד של הקרן המיליארדר נלסון פלץ, והשני עבור סמנכ"ל הכספים לשעבר של דיסני, ג'יי ראסולו.
בהובלת המנכ"ל הוותיק בוב איגר, בדיסני מתנגדים להקצאת המושבים, זאת בטענה כי במשך כל הזמן הזה שבו מנסה פלץ להשיג לעצמו מושב בדירקטוריון, "הוא לא הציג ולו רעיון אסטרטגי אחד עבור דיסני".
בשנים האחרונות ידעה דיסני אתגרים רבים, בהם היחלשות עסקי הטלוויזיה, צמיחה איטית בפארקי השעשועים והפסדים בשירותי הסטרימינג. ברקע לכך, היא פיטרה את המנכ"ל בוב צ'אפק בשלהי 2022, אחרי שיאה של הקורונה ופחות משנתיים לאחר שאיגר מינה אותו כיורש. איגר שב לתפקידו בעקבות הפיטורים המהירים, ומאז זינקה מניית דיסני בכ־42%.
המאבק של פלץ נפתח בינואר 2023, זמן קצר אחרי שטריאן הפכה למשקיעה בחברה ורכשה 9.4 מיליון מניות בשווי 900 מיליון דולר. שינוי ארגוני שעליו הכריז איגר בפברואר אותה שנה הביא את פלץ להכריז על סיום הסכסוך, ובנובמבר האחרון חזר לדרוש מושב בדירקטוריון. בין היתר, הוא הסביר כי יפעל למצוא יורש לאיגר, לרסן את שכר המנהלים, לרבות שכרו של איגר שהסתכם בכ־32 מיליון דולר בשנה שעברה, ולהגדיל את שולי הרווח כך שיהיו דומים לאלה נטפליקס ויעמדו על 15%-20% עד 2027. עם ההכרזה על חידוש המאבק ציין פלץ בריאיון שקיים באחרונה, כי הפיקוח הנוכחי של הדירקטוריון הוא "נוראי".
כבר בתחילת סבב המאבק זכה פלץ לתמיכת קרן ההשקעות אנקורה, בעלת מניות ומשקיעה אקטיביסטית בעצמה. התמיכה היתה שולית יחסית לכוחה של הנהלת החברה, אך בחודש החולף קיבל פלץ כמה זריקות עידוד. תחילה, כש־ISS, חברת ייעוץ מהחשובות בארצות הברית, המליצה להצביע בעד הצטרפותו לדירקטוריון, ולאחר מכן, כאשר להמלצה הצטרפה חברת הייעוץ Egan-Jones. השתיים הדגישו את הצורך של דיסני בחשיבה מחודשת לעשור הקרוב ובמינוי יורש לאיגר. הדירקטוריון הנוכחי "נראה מנותק ואינו מוכן לעסוק במשקיעים ובשוק הרחב יותר", כתבה איגן־ג'ונס. במקביל, גם איגר אסף תומכים. אלה מונים את יו"ר דיסני לשעבר מייקל אייזנר, מנכ"ל בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס ג'יימי דיימון, יוצר סרטי "מלחמת הכוכבים" ג'ורג' לוקאס ויורשיהם של מייסדי החברה, וולט ורוי דיסני וכן אביגיל דיסני, אחייניתו של וולט ואחת ממבקרות מדיניות התגמול הפזרנית של החברה.
פלץ בן ה־81 מפגין שמרנות מחשבתית. בריאיון ל"פייננשל טיימס" ברקע המאבק עם דיסני, הוא רטן על הסרטים שהפיקה בשנים האחרונות — באופן מיוחד אלו שכללו קאסט שחור ("הפנתר השחור") וקאסט נשי בעיקרו ("המארוולס"). "למה אני צריך מארוול שכולו נשים? לא שיש לי משהו נגד נשים, אבל למה אני צריך לעשות את זה?", אמר בריאיון שפורסם בסוף השבוע האחרון. "למה אני לא יכול לקבל מארוול שהם שניהם? למה אני צריך צוות שחור לגמרי?". הסרט "הפנתר השחור" היה לאחד הסרטים הרווחיים בהיסטוריה של החברה עם הכנסות של 1.35 מיליארד דולר ברחבי העולם. כשנשאלו על דבריו של פלץ, השיבו בדיסני: "זו בדיוק הסיבה שנלסון פלץ לא צריך להיות בקרבת חברה מונעת יצירתית".
עם זאת, טריאן מורגלת במאבקים מרים. הקרן שהוקמה ב־2005 נכנסה באגרסיביות לחברות מובילות במשק האמריקאי, בהן ענקית הכימיקלים דופונט, ענקית המזון היינץ וענקית הצריכה פרוקטר אנד גמבל. חלק מהדירקטורים והמנכ"לים של החברות הללו דווקא הביעו תמיכה פומבית בפלץ בימים האחרונים והפצירו בדיסני לצרפו להנהלה. המהלכים של פלץ מתבצעים ברקע משברים שחווה קרן ההשקעות. בחמש השנים האחרונות טריאן רשמה הפסד של כחצי מיליארד דולר בהשקעה בג'נרל אלקטריק ותשואה של כ־59% לעומת S&P 500 שזינק ב־87%. לאור הביצועים הנמוכים, שתי קרנות פנסיה מהגדולות בארצות הברית ביקשו למשוך את כספן מהקרן.