סגור
financial times
פנאי Indiana Jones and the Dial of Destiny אינדיאנה גונס  2023  הריסון פורד
הריסון פורד ב"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" (צילום: Lucasfilm)

FT
התחרות מול נטפליקס נכשלה וענקיות המדיה נערכות למיזוגים

חברות המדיה המסורתיות, בהן דיסני, וורנר ברדרס ופרמונט, הפסידו כ־5 מיליארד דולר ב־2023 משירותי סטרימינג ומתמודדות עם לחץ גובר לצמצם עלויות. אנליסט: "יש אווירה של פאניקה מוחלטת. כל מה שיכול להשתבש, משתבש"

חברות המדיה המסורתיות הגדולות בעולם עומדות בפני שנה של חשבון נפש, זאת לאחר שהפסידו יותר מ־5 מיליארד דולר ב־2023 משירותי הסטרימינג שהקימו כדי להתחרות בנטפליקס. דיסני, וורנר ברדרס דיסקברי, קומקאסט ופרמונט - ענקיות הבידור האמריקאיות שהלכו והתרחבו במשך עשורים - מתמודדות עם לחץ גובר להתכווץ או למכור נכסי מורשת, לקצץ בהפקות ולהוריד עלויות, זאת על רקע הפסדים של מיליארדי דולרים שרשמו בפלטפורמות הדיגיטליות שלהן.
המיליארדרית שרי רדסטון, בעלת השליטה בפרמונט, העמידה לאחרונה את החברה למכירה. לפי גורמים המעורים בנושא, היא ניהלה מגעים לגבי מכירת האולפנים ההוליוודיים לסקיידאנס, חברת ההפקה יוצרת "אהבה בשחקים: מאווריק". במקביל, מנכ"ל פרמונט בוב באקיש נפגש בחודש שעבר לצהריים עם מנכ"ל וורנר דיוויד זסלב כדי לדון במיזוג אפשרי. עם זאת, המקורבים מציינים כי בשני המקרים הדיונים נמצאים בשלבים מוקדמים ולא בהכרח יתממשו לכדי עסקה.

"מרגישים את ההנגאובר"

מלבד ההפסדים בחטיבות הסטרימינג, קבוצות המדיה המסורתיות מתמודדות עם האטה בשוק הפרסום, ירידה בהכנסות מטלוויזיה ועלויות הפקה גבוהות יותר בעקבות השביתות בהוליווד.
לדברי האנליסט ריץ' גרינפילד מלייטשד פרטנרס, הדיונים לגבי עסקה אפשרית לפרמונט משקפים את "הפאניקה המוחלטת" השורה בתעשייה. "ההכנסות מפרסום בטלוויזיה צונחות, מגמת הניתוק מהכבלים נמשכת, עלויות שידורי הספורט בעלייה ועסקי הסרטים לא מספקים את הסחורה", אמר. "כל מה שיכול להשתבש, משתבש. הדבר היחיד שחברות הללו יודעות לעשות כדי לשרוד הוא לנסות ולהתמזג ולהוריד עלויות".
בעוד חברות המדיה המסורתיות נמצאות בקשיים, נטפליקס, חברת הטכנולוגיה שהובילה את מודל הסטרימינג לפני למעלה מעשור, היא המנצחת הבלתי מעורערת בקרב לעיצוב מחדש של עסקי הפצת הסרטים. "במשך חלק ניכר מארבע השנים האחרונות, תעשיית הבידור בזבזה כסף כמו מלחים שיכורים כדי להילחם בקרבות הראשונים של מלחמות הסטרימינג", אמר בנובמבר מייקל נתנזון, אנליסט בחברת מופטנתנזון. "עכשיו אנחנו מתחילים להרגיש את ההנגאובר ואת נטל החשבון שצברנו בפאב". לדבריו, מבחינת החברות שמנסות להתחרות בנטפליקס, "החלה תקופת הניעור הכלכלי".
לאחר שנה לא פשוטה ב־2022, נטפליקס הצליחה בשנה שעברה לבדל את עצמה מהיריבות, בראש ובראשונה בשל היותה רווחית. תוצאות הרבעון האחרון שעליו דיווחה עקפו את תחזיות האנליסטים ולחברה נוספו 9 מיליון מנויים חדשים, העלייה החדה ביותר מאז תחילת 2020 כשסגרי הקורונה הובילו לזינוק במשתמשים. "נטפליקס הרחיבה את הפער", אמר ג'ון מרטין, מייסד Pugilist Capital ולשעבר מנכ"ל טרנר ברודקסטינג. לדבריו, עבור היריבות שלה השאלה היא "כיצד יוצרים שירות סטרימינג בר־קיימא עם מודל עסקי בר־קיימא? כי המודלים שלהם לא עובדים".
שירותי הסטרימינג המובילים העלו בחדות מחירים ב־2023. כעת, ההערכה בקרב אנליסטים, משקיעים ובכירים היא שהתעשייה תחווה השנה מיזוגים, שכן חלק מהשירותים הקטנים יותר יתאחדו או יפרשו ממלחמת הסטרימינג. וורנר, הבעלים של HBO ואולפני וורנר ברדרס, דיווחו ב־2023 על רווח קטן בשירותי הסטרימינג בארצות הברית, בין השאר בזכות העלאות מחירים, ביטול סדרות ורישוי של סדרות אחרות לנטפליקס. עם זאת, להישג היה מחיר: בשני הרבעונים האחרונים איבדה וורנר יותר מ־2 מיליון מנויי סטרימינג.
החברה, שהתמזגה ב־2022 עם דיסקברי, נחשבת זה זמן כיעד פוטנציאלי להשתלטות, וקומקאסט נתפסת כמועמדת הבולטת לרכישה. עם זאת, זסלב המנכ"ל רמז בנובמבר כי הקבוצה מעוניינת דווקא להיות הרוכשת ולא יעד לרכישה. "יש הרבה שחקנים מיותרים בשוק, אז זה ייתן לנו הזדמנות לא רק להילחם כדי לצמוח בשנה הבאה, אלא להשיג את המאזנים ואת היציבות שיאפשרו לנו למקסם הזדמנויות ב־12 עד 24 החודשים הבאים", אמר באותה עת בשיחה עם אנליסטים. תנאי עסקת המיזוג בין וורנר ודיסקברי אוסרים על הצדדים לבצע עסקאות למשך שנתיים, כלומר עד 8 באפריל, 2024.
דיסני, חברת המדיה המסורתית הגדולה ביותר, נמצאת בעיצומו של ארגון מחדש שכולל קיצוצי 7,000 משרות, והפך אותה ליעד להתקפות של משקיעים אקטיביסטים. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 עמדו הפסדי החברה מעסקי הסטרימינג על יותר מ־1.6 מיליארד דולר, אף שבתקופה זו נוספו לדיסני+ 8 מיליון מנויים. לפי החברה, שירותי הסטרימינג ייהפכו רווחיים לקראת סוף 2024. מנכ"ל דיסני בוב איגר הציף בשנה שעברה את התהייה, האם חלק מנכסי החברה עדיין מתאימים לה, ועורר לפיכך תהיות האם הוא שוקל מכירות. אולם, לא התפתחו שום עסקאות, כך שחלק מהמשקיעים הסיקו כי ככל הנראה אין לחברות הפרייבט אקוויטי או הטכנולוגיה תיאבון גדול מדי לרכישת עסקי מורשת (legacy businesses).
1 צפייה בגלריה
בוב איגר Bob Iger
בוב איגר Bob Iger
מנכ"ל דיסני בוב איגר. הליך ארגון מחדש
(צילום: Michael M. Santiago/Getty Images/AFP )
מניית פרמונט התחזקה בקרוב ל־40% מאז תחילת נובמבר על רקע ההערכות למכירה אפשרית, והיא זינקה לאחר שדווח על המגעים עם סקיידאנס. לעומת זאת, המניות של וורנר ופרמונט נפלו לאחר שנחשפו הדיונים ביניהן. לטענת אנליסטים, רמות החוב הגבוהות של שתי החברות הן סיבה מיידית לחשש בקרב המשקיעים. "להערכתנו, המשקיעים יתמקדו בעיקר בנושא המינוף", כתבו האנליסטים של סיטי בחודש שעבר. להערכתם, מיזוג מניות כולל של וורנר ופרמונט עשוי להוביל לסינרגיות בשווי מיליארד דולר.
אולם, גרינפילד טוען שמיזוג של שתי חברות עם שירותי סטרימינג הפסדיים ופורטפוליו נרחב של נכסי טלוויזיה שסר חינם, אינו המענה לבעיות שלהן. "התשובה הנכונה צריכה להיות להפסיק ולנסות להיות בעסקי הסטרימינג", אמר. "התשובה צריכה להיות, 'בואו נצטמצם ונפסיק להתמקד במאמצים להיות חברת ענק. בואו נתכווץ משמעותית'".