סגור

דיווח שוטף
רוסיה לארה"ב: היחסים על סף ניתוק

בתגובה לדברי ביידן, שכינה את פוטין "פושע מלחמה", הקרמלין מזהיר את השגריר האמריקני מקריסת היחסים. בנט לאוקראינה: מוכן לבקר בקייב, אם תהיה התקדמות מהותית במשא ומתן

אוקראינה דחתה את האולטימטום הרוסי להיכנע במריופול עד הבוקר; נשיא אוקראינה משנה כיוון לאחר הנאום התקיף אתמול מול חברי הכנסת; כלכליסט מעביר דיווחים שוטפים מהמלחמה באוקראינה.
18:30 - רוסיה לארה"ב: היחסים על סף ניתוק
משרד החוץ הרוסי זימן היום (שני) לשיחה את השגריר האמריקני ג'ון סאליבן, כדי למחות על האמירות החריפות שהשמיע בשבוע שעבר ג'ו ביידן נגד ולדימיר פוטין. ביידן כינה לראשונה את פוטין "פושע מלחמה" – כינוי שאותו הגדיר הקרמלין "בלתי נסלח". לאחר מכן אמר נשיא ארה"ב שהמנהיג הרוסי הוא "דיקטטור רצחני". בהודעת משרד החוץ הרוסי נאמר שמטרת השיחה היא להבהיר לאמריקנים שבעקבות דבריו של ביידן היחסים בין המדינות נמצאים על סף ניתוק.
17:15 - בנט לאוקראינה: מוכן לבקר בקייב, אם תהיה התקדמות מהותית במשא ומתן
בעשרת הימים האחרונים הציעה אוקראינה ולשכתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי כי ראש הממשלה נפתלי בנט יגיע לביקור בקייב, במסגרת התיווך מול רוסיה והעברת המסרים מולה. כך נודע היום (שני) ל-ynet. בירושלים אומרים כי האוקראינים מאוד מעוניינים בהגעת בנט, וסבורים שהביקור יתרום לקידום המגעים להפסקת אש.
בסוף השבוע האחרון עלו המגעים האלה מדרגה, ובלשכת ראש הממשלה ביקשו משב"כ להתחיל להיערך אבטחתית להגעת בנט לקייב, בהתראה קצרה. המגעים התנהלו בדרגים הבכירים בין ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא ולשכת בנט ובין לשכתו של זלנסקי. גורמים רשמיים הביעו הסתייגות וחשש כבד מהסיכונים הביטחוניים שבהגעת ראש הממשלה בתנאי לחימה לקייב, שרק הבוקר דווח בה על הפגזה נוספת שבה נהרגו שמונה בני אדם.

5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
(צילום: נעם ריבקין פנטון AFP)

16:45 - רוסיה: בית משפט אישר את חסימת פייסבוק ואינסטגרם במדינה
בית משפט ברוסיה אסר על השימוש בפייסבוק ובאינסטגרם במדינה, לאחר שקבע כי חברת האם של שתי הרשתות החברתיות, "מטא", היא "חברה בעלת נטיות קיצוניות". רוסיה כבר חסמה את השימוש בפייסבוק ובאינסטגרם, לאחר ש"מטא" הכריזה כי תאפשר למשתמשים האוקראינים לפרסם הודעות שמעודדות אלימות נגד הנשיא ולדימיר פוטין ונגד החיילים הרוסים שפלשו לאוקראינה, וכעת בית המשפט אישר זאת באופן סופי.

16:00 - משפחה ישראלית נעצרה על ידי הרוסים - ושוחררה
ישראלים פנו למשרד החוץ הבוקר (שני) ודיווחו כי שלושה מקרוביהם, המחזיקים באזרחות ישראלית ומתגוררים בעיר הכבושה מליטופול שבאוקראינה, נעצרו על-ידי הכוחות הרוסיים. כמה שעות לאחר מכן אותם קרובי משפחה עדכנו את משרד החוץ כי השלושה שוחררו.
מדובר במיכאל קומוק, לשעבר עורך עיתון מקומי ובעל בית דפוס בהווה, רעייתו ורה, ובתם טטיאנה שהגיעה לביקור מישראל בחודש שעבר ונתקעה באוקראינה בגלל המלחמה.

5 צפייה בגלריה
טטיאנה ומיכאל קומוק
טטיאנה ומיכאל קומוק
טטיאנה ומיכאל קומוק

12:55 - מועצת העיר אודסה: רוסיה הפציצה לראשונה בפרברי העיר
מועצת העיר אודסה שבדרום אוקראינה מסרה כי הכוחות הרוסיים הפציצו לראשונה בפרברי העיר. בהצהרה של המועצה נמסר כי אין נפגעים, אך נזק נגרם לבנייני מגורים ושריפה פרצה במקום.
ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו הכריז על עוצר בבירה האוקראינית שייכנס לתוקף הערב ב-20:00, ויימשך עד יום רביעי ב-07:00 בבוקר. קליצ'קו קרא לתושבים "להישאר בבתים או במקלטים כשנשמעת אזעקה".

12:20 - רוסיה תקפה בסיס אימונים בצפון-מערב אוקראינה
רוסיה אישרה כי תקפה בטילי שיוט בסיס אימונים של צבא אוקראינה בעיר ריבנה שבצפון-מערב המדינה, כ-300 קילומטרים מהבירה קייב. לפי שעה לא ידוע מספר הנפגעים בזירה, אבל מסתמן כי מדובר בהפצצה חריגה – מספר התקיפות הרוסיות במערב אוקראינה מאז תחילת המלחמה היה נמוך בהרבה מאשר באזורים אחרים במדינה, ונראה כי מוסקבה מצאה סיבה מיוחדת לתקוף את האתר בריבנה הבוקר. ההודעה הרוסית באה שעה קלה אחרי שהרשויות בריבנה עצמן הודיעו כי שני טילים פגעו במקום.
5 צפייה בגלריה
פגיעה ב מרכז המסחרי ב קייב אוקראינה
פגיעה ב מרכז המסחרי ב קייב אוקראינה
הפגיעה במרכז המסחרי בקייב
(צילום: AP)
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב איים כי אירופה תספוג מכה קשה אם תחרים את הנפט הרוסי, וכי הדבר ישבש את מאזן האנרגיה ביבשת. לצד זה ציין כי במשא ומתן עם אוקראינה לא חלה התקדמות "גדולה כפי שאמורה להיות", וטען שמוסקבה מוכנה להתקדם בשיחות מהר יותר מאשר הצד האוקראיני. פסקוב הבהיר כי לפי שעה אין עדיין בסיס לקיום פגישה בין פוטין לזלנסקי, וכי לפני שתתקיים פגישה כזו צריכה להיעשות התקדמות משמעותית בשיחות. הדובר שב והאשים את אוקראינה כי היא זו שמונעת מתושבים נצורים לעזוב את הערים האוקראיניות המופגזות דרך מסדרונות הומניטריים.

10:50 - בנט: "מנהלים את המשבר בצורה רגישה, נדיבה ואחראית"
ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לביקורת של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ואמר כי "אנחנו מנהלים את המשבר המצער הזה בצורה רגישה, נדיבה ואחראית, תוך איזון השיקולים השונים והמורכבים". בטקס בנתב"ג לקראת יציאת משלחת הסיוע להקמת בית חולים שדה באוקראינה הוסיף בנט כי "עם ישראל והציבור הישראלי יכולים להיות גאים בתרומה ובסיוע של מדינת ישראל לאזרחי אוקראינה". אמש, בנאום תקיף בפני יותר מ-100 חברי כנסת ושרים, הטיח זלנסקי בישראל כי אינה עושה מספיק כדי לסייע לאוקראינה.

10:45 - סין תעביר לאוקראינה סיוע הומניטרי
סין הודיעה כי תעביר לקייב סיוע הומניטרי בשווי 10 מיליון יואן (כ-1.57 מיליון דולר). הודעת בייג'ינג באה אחרי שיחת הטלפון בין ביידן לנשיא הסיני שי ג'ינפינג בסוף השבוע, שבה הזהיר הנשיא האמריקני את בייג'ינג שלא תעז להעביר לרוסיה סיוע צבאי וכלכלי כדי לעזור לה להמשיך במלחמתה. גורמים בוושינגטון טענו בשבוע האחרון כי קיבלו מידע שלפיו סין שוקלת ברצינות להירתם למאמץ הרוסי, בצל הקשיים הלוגיסטיים שבהם נתקלת מוסקבה.

09:20 - ביידן ייפגש עם נשיא פולין
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יטוס לוורשה ביום שישי כדי להיפגש עם נשיא פולין אנדז'יי דודה, ולדון עימו על תגובה עולמית ל"משבר ההומניטרי שנגרם על ידי רוסיה, ללא הצדקה וללא התגרות מצידה של אוקראינה", כך אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. פולין היא המדינה שקלטה את המספר הרב ביותר של פליטים מאוקראינה מאז החלה המלחמה במדינה. נסיעתו של ביידן לפולין תתרחש יום לאחר שייפגש בבריסל עם בעלות ברית נאט"ו, ונציגי מדינות ה-G7 (המדינות המתועשות) והאיחוד האירופי.

08:36 - דליפת אמוניה ליד העיר סומי
נזק נגרם למיכל אמוניה במפעל ליד העיר סומי בעקבות הפצצה של רוסיה הלילה, ונרשמה בו דליפה קלה. לפי דיווחים מהצד האוקראיני, יש פצועים במקום, וצוותים מתקנים את הנזק שנגרם למיכל. עם זאת לדברי ראש העיר, לא נשקפת סכנה לתושבים.

07:40 - זלנסקי משנה כיוון: "מעריך את מאמצי בנט. מבין את האינטרסים הישראליים"
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה (בין ראשון לשני), שעות אחרי נאומו הביקורתי בפני חברי הכנסת, כי הוא "מעריך את מאמצי ראש הממשלה בנט". בנאום הלילי שפרסם בחשבון הטלגרם שלו אמר זלנסקי כי הוא מבין את המדיניות שבה פועלת ישראל. "כמובן שיש לה את האינטרסים שלה, להגן על אזרחיה. אנחנו מבינים את כל זה. בנט מנסה למצוא דרך לערוך שיחות בירושלים ואנו אסירי תודה על כך", אמר.

5 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה בנאום זום בפני חברי הכנסת
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה בנאום זום בפני חברי הכנסת
זלנסקי בנאום בפני חברי הכנסת
(ערוץ הכנסת)
07:30 - "מריופול לא תיכנע"
סגנית ראש הממשלה של אוקראינה, אירנה ורשצ'וק, טענה כי בקייב עדכנו את מוסקבה שאין בכוונת מריופול הנצורה "להיכנע", כפי שדרשו ברוסיה. "לא יהיו שיחות על כניעה ועל הנחת הנשק, כבר הודענו זאת לרוסיה", אמרה. משרד ההגנה הרוסי אמר שאוקראינה נדרשת להודיע עד הבוקר אם בכוונתם של כוחותיה במריופול להיכנע, ולאפשר "פינוי בטוח" של תושבים ממסדרונות הומניטריים לכיוון מזרח ומערב. ורשצ'וק הוסיפה: "במקום לבזבז זמן על שמונה עמודים מלאים במילים, פתחו את המסדרונות".
רוסיה קראה אמש לכוחות האוקראיניים בעיר מריופול להניח את נשקם, וציינה שבעיר הנצורה בדרום-מזרח אוקראינה מתחולל "אסון הומניטרי". משרד ההגנה הרוסי אמר שאוקראינה נדרשת להודיע אם היא נענית לאולטימטום עד 05:00 שעון מוסקבה (04:00 שעון ישראל).
5 צפייה בגלריה
מריופול אוקראינה מלחמה עם רוסיה
מריופול אוקראינה מלחמה עם רוסיה
מריופול
(צילום: AP)
במקביל לקרבות במריופול נמשכת הלחימה באזורים אחרים באוקראינה – כולל באזור הבירה קייב. ראש העיר, ויטלי קליצ'קו, הודיע שפגזים פגעו בבתי מגורים ובחנויות ברובע פודיל. מאוחר יותר עדכן כי ארבעה בני אדם נהרגו בתקרית. "כמה פיצוצים אירעו ברובע פודיל. לפי המידע שיש בידינו כרגע, כמה בתים ואחד הקניונים נפגעו. צוותי החילוץ, הפרמדיקים והמשטרה כבר נמצאים במקום", אמר קליצ'קו.