סגור

דיווח שוטף
זלנסקי לח"כים: "האדישות הורגת"; רוסיה קוראת למריופול "להיכנע עד הבוקר"

ראש ממשלת אוקראינה בנאומו בזום בפני חברי הכנסת: "בישראל יודעים היטב שמערכת יירוט הטילים שלכם כיפת ברזל היא הטובה ביותר; מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק?"; הכנסת: סיכלנו תקיפות סייבר שנועדו להפיל את שידור נאום זלנסקי; האו"ם: 10 מיליון אוקראינים נמלטו מבתיהם מאז החלה הפלישה; רוסיה הפציצה בי"ס לאומנויות במריופול: "400 הסתתרו בפנים, יש קורבנות"

אחרי שבועות של הפצצות ושל הפגזות מרחוק, כוחות רוסיים הגיעו למרכז מריופול ומנהלים שם קרבות במטרה להשתלט על העיר ובכך לנתק את המוצא של הממשלה האוקראינית לים. תקיפות רוסיות נמשכו הבוקר גם בשאר רחבי אוקראינה. תושבים בשורה של ערים, מחרקוב שבמזרח עד לבוב שבדרום, התעוררו לקול אזעקות. כלכליסט מעדכן

23:05 - רוסיה: קוראים לאוקראינים במריופול - היכנעו והניחו את נשקכם עד מחר בבוקר
דובר משרד ההגנה של רוסיה, מיכאיל מיזינטסב, קרא ל"לאומניים האוקראינים" בעיר מריופול הנצורה שבמזרח אוקראינה "להניח את הנשק ולהיכנע - עד השעות המוקדמות של הבוקר מחר". בנוסף, כפי שצוטט בכלי תקשורת ברוסיה, דובר המשרד הציע מסדרונות הומינטריים מחוץ למריופול עבור האזרחים, שייפתחו בשעה 10:00 שעון מוסקבה ויובילו למזרח ומערב המדינה, ועדכן כי 59 אלף בני אדם פונו מהעיר בשלושת הימים האחרונים. מיזינטסב האשים את ה"לאומנים האוקראינים" ב"קטסטרופה הומניטרית" שמתרחשת בעיר.

6 צפייה בגלריה
בניין הרוס מ ההפצצות ב מריופול אוקראינה
בניין הרוס מ ההפצצות ב מריופול אוקראינה
בניין הרוס במריופול
(צילום: רויטרס)

20:15 - הכנסת: סיכלנו תקיפות סייבר שנועדו להפיל את שידור נאום זלנסקי
דוברות הכנסת עדכנה שבמהלך נאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי זוהו מספר ניסיונות תקיפת סייבר אל מול תשתית התקשורת של הכנסת, במטרה להפריע לשידור הנאום. בכנסת הדגיש כי כלל הניסיונות נבלמו על ידי היחידה לאבטחת מידע של הכנסת.

6 צפייה בגלריה
חברי כנסת ב זום מאזינים לנאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
חברי כנסת ב זום מאזינים לנאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
חברי כנסת מאזינים לנאומו של זלנסקי

6 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
(מוטי קמחי)



18:07 - החל נאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי בפני הכנסת. לאחר שנשא דברים בפני הקונגרס האמריקני, הפרלמנט הבריטי ופרלמנטים רבים אחרים, נואם נשיא אוקראינה בפני הח"כים ביום ה-25 למלחמה. המליאה בשיפוצים, והח"כים צופים בנאום בזום, כשהם ב"מיוט". הנאום מוצג על מסך ענק בכיכר הבימה.
בפתח דבריו אמר זלנסקי: "אני מודה לכם מאוד על התמיכה - חברי הכנסת, כל הנוכחים, כל העם הישראלי כולו. אני רוצה להזכיר לכם מילים של אוקראינית שאתם מכירים היטב, גולדה מאיר. אני בטוח שכל היהודים, גם אוקראינים רבים, מכירים בימים אלו, וגם ברוסיה מכירים אותו. אנחנו רוצים לחיות עם השכנים שלנו, הם רוצים לראות אותנו מתים, זה לא נותן לנו הרבה מקום לפשרות.

6 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה בנאום זום בפני חברי הכנסת
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה בנאום זום בפני חברי הכנסת
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה בנאום זום בפני חברי הכנסת
(ערוץ הכנסת)

"אנחנו במדינות ובתנאים שונים לחלוטין, אך האיום עומד בפנינו - אחד. אצלנו, הרס טוטאלי של העם, המדינה והתרבות, ואפילו של השם 'אוקראינה'. ישראל, אני רוצה שתרגישו את זה, תחשבו על התאריך הזה - 24 בפברואר - תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. היום זה ייזכר בהיסטוריה העולמית פעמיים בתור טרגדיה לאוקראינים, יהודים, אירופים והעולם כולו. ב-24 בפברואר 1920 נוסדה המפלגה הנאצית, שהרגה מיליונים, הרסה מדינות שלמות, ניסתה לעשות רצח עם".

"כעת במוסקבה שוב משתמשים במילים 'הפתרון הסופי'"

הוא התייחס למשבר הפליטים שיצרה המלחמה: "מיליונים נשארו ללא בית. הם הפכו לפליטים, עברו למדינות שכונות - פולין, סלובקיה, גרמניה, צ'כיה. העם שלנו כעת נודד, כפי שגם אתם פעם נדדתם. פלישת רוסיה לאוקראינה היא לא סתם מבצע צבאי כפי שמציגים זאת במוסקבה. מדובר במלחמה כוללת ובלתי צודקת, שנועדה להרוס את העם שלנו, את המדינה, את הערים, את התרבות, את הילדים שלנו, כל מה שהופך את האוקראינים לאוקראינים. כל מה שכעת הצבא הרוסי הורס בזדון, וכל העולם מסתכל. לכן אני יכול לעשות את ההשוואה הזאת של ההיסטוריה שלנו והתולדות שלכם".
הוא המשיך להדגיש את הקווים המקבילים לשיטתו בין רוסיה של פוטין לבין המשטר הנאצי: "הקשיבו לדברי הקרמלין. הם משתמשים בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. הם קראו לזה 'הפתרון הסופי' לשאלת היהודים. אתם זוכרים היטב, אני בטוח, לא תשכחו לעולם. כעת במוסקבה שוב משתמשים במילים 'הפתרון הסופי', וכעת זה עלינו - על אוקראינה. רואים את זה באתרים רשמיים, יש ציטוטים בתקשורת הרוסית. זה מה שנאמר במוסקבה. ללא המלחמה נגד אוקראינה, הם לא היו יכולים להבטיח את הפתרון הסופי לביטחונם, כביכול, בדיוק כפי שהדברים נאמרו לפני 80 שנה".
הוא פנה לצופים בישראל ואמר: "עם ישראל, ראיתם כיצד טילים רוסיים פגעו בקייב, בבאבי יאר, יודעים איזה מקום זה? יודעים שמדובר באנדרטה לזכר קורבנות השואה? הטילים הרוסיים פגעו במקום הזה וגם באומן, עיר שעשרות אלפי ישראלים באים לבקר בה כל שנה בקברו של הרבי נחמן".
זלנסקי סיכם: "מה יישאר מהערים שלנו, מאוקראינה, לאחר מלחמה מחרידה זו? אני בטוח שאתם חשים בכאב שלנו. אך האם תוכלו להסביר מדוע עדיין אנחנו קוראים לעולם כולו, למדינות רבות, מבקשים עזרה? אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה, ואפילו אשרות כניסה, מה זה? אני אשאיר לכם את התשובות - האדישות הורגת, החישובים הורגים, אפשר לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב.
"בישראל יודעים היטב שמערכת יירוט הטילים שלכם כיפת ברזל היא הטובה ביותר. אפשר לשאול מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה, מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה? אך אתם צריכים לתת תשובות לשאלות ולחיות איתן. האוקראינים עשו את הבחירה לפני 80 שנה, אנחנו הצלנו יהודים, יש בינינו חסידי אומות עולם. עם ישראל, גם לכם כעת יש בחירה".
יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר לפני הנאום: "ברצוני להודות לך שאתה מכבד אותנו בנוכחותך ומפנה זמן בימים קשים אלו לדבר עם הח"כים של ישראל. אני מבקש להביע הזדהות עם כאבו של העם האוקראיני המותקף בביתו ולשלוח מכאן, ירושלים בירתנו, תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים האוקראינים במלחמה. ההתקפה הרוסית מהווה התקפה בוטה על הסדר הבינלאומי. צריך לעשות הכל להביא להפסקת אש".
15:15 - האו"ם: 10 מיליון אוקראינים נמלטו מבתיהם מאז החלה הפלישה. 10 מיליון בני אדם, בהם חמישה מיליון ילדים, נמלטו מבתיהם באוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית. כך עולה מנתוני האו"ם. לפי ההערכות, נשים וילדים מהווים כ-90% ממניין האזרחים האוקראיניים שברחו מבתיהם.
13:20 - שר החוץ הטורקי: חלה התקדמות במו"מ. שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, שארצו מנסה לתווך בין רוסיה לאוקראינה, טען הבוקר בריאיון לעיתון הטורקי "הורייט" כי התקרבות חלה בין מוסקבה לקייב ב"נושאים קריטיים", וכי בכמה עניינים הן כבר כמעט הגיעו להסכמה. צ'בושולו אמר שהוא מקווה שהפסקת אש תושג – אם הצדדים לא ייסוגו מההתקדמות שכבר נעשתה.
6 צפייה בגלריה
בניין הרוס מ ההפצצות ב מריופול אוקראינה
בניין הרוס מ ההפצצות ב מריופול אוקראינה
בניין הרוס מההפצצות במריופול
(צילום: רויטרס)
10:10 - רוסיה: "ירינו טילי שיוט מהים השחור והים הכספי, שיגרנו שוב טילים על-קוליים". משרד ההגנה הרוסי הודיע כי צבא רוסיה שיגר זה זה היום השני ברציפות טילים על-קוליים במסגרת הפלישה לאוקראינה. לפי הודעת משרד ההגנה, הטילים שוגרו לעבר מחסן דלק של צבא אוקראינה בדרום המדינה. במקביל, סוכנויות הידיעות ברוסיה דיווחו כי הצבא הרוסי תקף בטילי שיוט ששוגרו מספינות מלחמה בים השחור ובים הכספי.
10:00 - רוסיה הפציצה בי"ס לאומנויות במריופול. הרשויות באוקראינה דיווחו הבוקר כי הכוחות הרוסיים הצרים על העיר מריופול שבדרום המדינה הפציצו בית ספר לאומנויות שבו הסתתרו כ-400 תושבים. לפי שעה לא נמסר כמה בני אדם נפגעו באירוע, אולם לדברי מועצת העיר הבניין נהרס ויש קורבנות מתחת להריסות. עיריית מריופול מסרה כי בבית הספר לאומנויות G12 הסתתרו נשים, ילדים וזקנים.
אמש טען ראש העיר מריופול כי נוסף על כך הכוחות הרוסיים גירשו מהעיר לשטח רוסיה לפחות 4,000 תושבים – ולקחו מהם את דרכוניהם. "מה שהכובשים עושים היום מוכר לדור הוותיק יותר, שראה את האירועים המזוויעים של מלחמת העולם השנייה, כשהנאצים החזיקו אנשים בכפייה", אמר ראש העיר, ודים בויצ'נקו. "קשה לדמיין שבמאה ה-21 אנשים יועברו בכפייה למדינה אחרת".
6 צפייה בגלריה
אזרחים אוקראינים הולכים בין ההריסות ב מריופול אוקראינה
אזרחים אוקראינים הולכים בין ההריסות ב מריופול אוקראינה
אזרחים אוקראינים הולכים בין ההריסות במריופול
(צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שב והזהיר הלילה את העולם מהמתחולל במריופול, ואמר כי העיר תיזכר בהיסטוריה בשל פשעי המלחמה המתבצעים שם. "לעשות את זה לעיר השלווה הזו, מה שהכובשים עשו, זה טרור שייזכר מאות שנים", אמר בנאום מצולם. יועצו של זלנסקי, אולכסיי ארסטוביץ', הודה הלילה כי הכוחות האוקראיניים אינם מסוגלים לפי שעה לסייע לתושבי מריופול. לדבריו הכוחות הקרובים ביותר לעיר מתקשים ממילא להתמודד עם הכוח העצום של הכובש הרוסי, "ולפי שעה אין פתרון צבאי למריופול".
במקביל, הנשיא האוקראיני הכריז כי 11 מפלגות פוליטיות בארצו הושעו מכל פעילות בשל קשרים עם רוסיה. המפלגה הגדולה ביותר מבין המפלגות שהושעו היא מפלגת האופוזיציה OPZZh, שמחזיקה ב-44 מושבים בפרלמנט, כמעט כחמישית מסך כל המושבים בפרלמנט האוקראיני.