שלוש ערים גדולות מטילות הגבלות על תנועת מכוניות בתחומן – איך זה עובד להן?
בניו יורק, פריז ולונדון בוצעו צעדים משמעותיים להגבלת תנועת רכבים, במטרה להפחית זיהום ועומסי תנועה. ניתוח שערך בלומברג מצביע על נתונים חיוביים: ירידה של עד 39% בזיהום בלונדון, שיפור של 12% באיכות האוויר בפריז וצמצום זמני הנסיעה במנהטן, תוך שמירה על יציבות במסחר המקומי. כך ההגבלות משפיעות על החיים העירוניים
במספר ערים ברחבי העולם נקטו בפעולות ממוקדות במטרה להפחית את הזיהום ממכוניות. אולם, הניסיונות הללו להגביל שימוש במכוניות לרוב נתקלו בהתנגדויות, כולל טענות לפגיעה בחופש הפרט, הרס המסחר ועלות גבוהה מדי.
עד כה, 35 ערים התחייבו להקים "אזורים נטולי פליטות", שבהם יאסרו על כניסתן של מכוניות המונעות בדיזל או בדלק. אך חלק מהתוצאות הראשוניות מצביעות על כך שלא תמיד מספיק רק להפחית את התנועה. כך למשל, אוסלו שהייתה בין החלוצות שהשיקו אזורים ללא מכוניות, הורידה את מגבלת המהירות וביצעה שיפורים לתחבורה הציבורית, עדיין סובלת מריכוז גבוה של חלקיקים מזהמים משחיקת צמיגים, תנורי עץ ואבק מחצץ ומפיזור מלח על כבישים קפואים.
לפיכך, בבלומברג בדקו את הנתונים של מיזמים מסוג זה שנערכו בשלוש ערים – ניו יורק, פריז ולונדון - וזאת כדי לראות אם הם יוכלו לספק תובנות שיעזרו להבין אם הצעדים שננקטו, ביניהם הורדת מגבלות המהירות, גביית אגרה לכניסה למרכז העיר או הענשת הנהגים של המכוניות המזהמות ביותר, אכן יכולים להפחית את הפקקים ולשפר את איכות האוויר, זאת מבלי לגרום לשיבושים נרחבים מדי.
ניו יורק: זמני הנסיעה בכמה מהנתיבים העמוסים ביותר בעיר הופחתו
ב-5 בינואר החלה העיר לגבות ממכוניות עד 9 דולר ביום כדי להיכנס לחלקים מסוימים במנהטן. נתונים לגבי שלושת החודשים הראשונים של גביית אגרת העומס מצביעים על כך שזמני הנסיעה בכמה מהנתיבים העמוסים ביותר בעיר הופחתו, במיוחד בגשרים והמנהרות שמחברים את מנהטן לניו ג'רזי, ברוקלין וקווינס.
האחים ג'ושוע ובנג'מין מוזס הקימו אתר שעוקב אחר זמני הנסיעה במגוון נתיבים שמושפעים ממדיניות אגרות הגודש של ניו יורק, זאת בהתבסס על נתוני התנועה של גוגל מפות. הם ראו שנרשמה ירידה בזמן של הנסיעות גם במהלך סופי השבוע, אך לעומת זאת במסלולים אחרים שלא קשורים לאגרה כמעט ולא חל שינוי בזמנים. לטענתם, הנתונים הללו מצביעים על כך שאנשים ככל הנראה מעדיפים לעבור לתחבורה ציבורית או שצמצמו בנסיעות לא דחופות. האחים השתמשו בנתונים מבוסטון ומשיקגו כבקרה, ולדבריהם בערים הללו לא נרשם שום שינוי משמעותי. דו"ח נפרד שפרסמה ביניואר ספקית נתוני התנועה אינריקס, מהדהד את הממצאים שלהם, בעוד שבדיקה של בלומברג שנערכה באותו הזמן גילתה פחות מכוניות פרטיות ויותר מוניות בכבישים.
פריז: איכות האוויר השתפרה ב-12% ונרשמה ירידה של 17% בתאונות הדרכים
ראשת העיר אן הידאלגו הורידה באוקטובר את מגבלת המהירות ל-50 קמ"ש בכבישים מסביב לעיר, זאת על אף התנגדות מצד שר התחבורה של צרפת ומצד האופוזיציה השמרנית. דו"ח שפרסמה מחלקת התכנון האורבני של העירייה מצא שלהגבלת המהירות החדשה, שנכנסה לתוקף ב-1 באפריל, כבר יש השפעה חיובית. בחמשת החודשים הראשונים מאז החלה האכיפה, איכות האוויר השתפרה ב-12% ונרשמה ירידה של 17% בתאונות הדרכים, זאת לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן. ישנם גם סימנים לירידה בעומסים.
הידאלגו מתכננת צעדים נוספים להפחתת המכוניות ולעידוד הליכה ורכיבה על אופניים ברחבי העיר. הצעדים הללו כוללים ייקור תעריפי החנייה לרכבי פנאי – שטח (SUV), והקצאת נתיב אחד בכביש המהיר שמקיף את העיר לתחבורה ציבורית ושיתופי נסיעות. כמו כן, בנובמבר נאסרה כניסתן של מכוניות חיצוניות למרכז העיר. פירוש הדבר כי העובדים המקומיים, תושבים ומוניות עדיין מורשים להיכנס לאזור המוגדר, אך כל מי שעובר בדרך למקום אחר ייקנס ב-135 יורו מרגע שהאכיפה תצא לדרך.
לונדון: פליטות מזהמים שעלולים לגרום לבעיות נשימתיות הופחתו בלפחות 33%
אזור הפליטה הנמוכה (ULEZ) פועל כבר חמש שנים, וההגבלות בו כוללות תשלום יומי לנהגים של מכוניות ישנות וזוללות דלק. האזור בתחילה כיסה שטח קטן במרכז העיר, אך הורחב מאז ומתפרס על פני שטח של 1,544 קמ"ר שהופכים אותו לגדול ביותר מסוגו בעולם. בלונדון הקימו אזור נוסף שבו גובים אגרת גודש, כך שכמעט כל מי שנכנס לעיר במכונית צריך לשלם. מכוניות חשמליות פטורות מהתשלום, אך רק עד דצמבר.
בדומה למצב בפריז, ההחלטה של ראש העיר סאדיק קאהן להרחיב את אזור הפליטה הנמוכה, נענתה בביקורת ועלו טענות לפגיעה פוטנציאלית בעסקים של חנויות. בהתאם, הנושא היה אחד המרכזיים שעלו בבחירות האחרונות לראשת העיר שהתקיימו במאי השנה שעברה, אך סוזן הול שהתמודדה מול קאהן והתחייבה לבטל את האזור, הפסידה בסופו של דבר.
לפי נתונים שפרסמה לשכת ראש העיר במרץ, לאזור יש השפעה חיובית על איכות האוויר, וכמעט לא נוצרו שיבושים לחנויות. יתרה מכך, האזור הפחית את הפליטות של מזהמים כמו תחמוצות חנקן שעלולים לגרום לבעיות נשימתיות, בין 33% ל-39%. זאת בעוד שלפי הנתונים שאספו במסטרקארד ההוצאות בחנויות נשארו ללא שינוי. "כולם בבירה נושמים טוב יותר הודות לאזורי הפליטה הנמוכה", סיכמה כריסטינה קלדרטו, נהלת האסטרטגיה בארגון תחבורה ללונדון.