עוד התייקרות: מהשבוע הבא יחויבו רכבים בעלי תקינה אירופית בהתקנת מערכות בטיחות
החל מה-1 במאי ייכנסו לתוקף תקנות 2 GSR שקבע האיחוד האירופי, המחייבות התקנת מערכות בטיחות ברכבים חדשים בעלי תקינה אירופית. ביניהן: מערכת ניטור מהירות חכמה, קופסה שחורה ועוד. לפי הערכות, שיעור ההתייקרות יכול להגיע למאות דולרים לרכב
בשבוע הבא צפוי להתרחש שינוי חשוב במדיניות יבוא הרכב של מדינת ישראל: החל מה-1 במאי ייכנסו לתוקף תקנות 2 GSR להתקנת מערכות בטיחות ברכבים חדשים בעלי תקינה אירופית.
מדובר בשורת תקנות בטיחות שקבע האיחוד האירופי ב-2022, בכדי להוריד את מספר תאונות הדרכים בצורה דראסטית עד 2050. התקנות הללו כוללות הטמעה הדרגתית של אמצעי בטיחות במכוניות חדשות מדי כמה שנים וכך, יצרן שהמכוניות שלו אינן עומדות בהן לא יכול למכור אותן באירופה.
שוק הרכב הישראלי פועל לפי כמה סוגי תקינה, ביניהן התקינה האירופית, התקינה האמריקאית והתקינה הקנדית. רוב המכוניות שמגיעות לישראל הן בתקינה האירופית, ועל כן הן חייבות לעמוד בתקינת ה-GSR. ה"דור" הנוכחי של תקינת GSR, שנקרא גם 2 GSR, נכנס לתוקף באירופה ביולי אשתקד. מדובר ברשימה מקיפה מאוד של מערכות בטיחות. הרשימה כוללת מערכת ISA, כלומר מערכת ניטור מהירות חכמה, מערכת מידע בתנועה אשר מזהירה את הנהג ממשתמשים פגיעים (רוכבי אופניים), מערכת שמירת נתיב בחירום, מצלמה אחורית, קופסה שחורה, הכנה למנעול אלכוהול ומערכת הגנה מתקיפות סייבר. מתוך המערכות האלה, מערכת ה-ISA היא כבר בגדר חובה מינואר האחרון.
כאמור: תקנות 2 GSR כבר נכנסו לתוקף באירופה, ומכיוון שמדינת ישראל פועלת לפי כללי התקינה האירופית, הן היו חייבות להיכנס לתוקף בשנה שעברה. אבל באוקטובר אשתקד הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב שספציפית בשוק הרכב הישראלי, יישום התקנות יידחה ל 1 במאי (כלומר שבוע הבא). לפי משרד התחבורה, יישום התקנות נדחה בשעתו "בעקבות פניות שהגיעו מגורמים שונים במשק אשר העלו משמעויות כלכליות כבדות הנגזרות מיישום הנחיה זו וכן עלויות שינוע נוספות".
כל המכוניות החדשות שיכנסו לישראל החל מיום העצמאות אשר עומדות בתקינה אירופית יחויבו במערכות הללו. כפי שצוין במסמך של משרד התחבורה, להוספת המערכות יש "משמעויות כלכליות כבדות". להערכת גורמים בענף הרכב, שיעור התייקרות עומד על עשרות עד מאות דולרים לכל מכונית מדגם חדש שתיכנס לישראל אחרי יום חמישי בשבוע הבא.
כיצד יבואני הרכב ייערכו לכניסת המערכות? ראשית, במקרים מסוימים היבואנים יכולים להביא דגמים מסוימים העומדים בכללי התקינה הקנדית והאמריקאית, הנחשבת למקלה יותר. שנית, דגמים הנכנסים לישראל עד יום רביעי בשבוע הבא לא צריכים לעמוד בתקינת ה-2 GSR. אבל מעבר ליום חמישי בשבוע הבא, יבואני הרכב יצטרכו להחליט האם "לספוג" עלויות – או לייקר. במקרה של הסינים לדוגמה, מדובר ברכבים שרובם המכריע עומד בכללי התקינה האירופית (הסינים לא משווקים בארה"ב ובקנדה), אבל כיום יבואני הרכב בכל מקרה "יושבים" על מלאים ענקיים בלתי מכורים שהגיעו ארצה אשתקד ועדיין לא נמכרו – מה שמעביר את "מרכז הכובד" לדגמי בנזין אשר עומדים בתקינה האירופית. אלה עשויים להתייקר בקרוב כאשר קופסאות שחורות, מנעולי אלכוהול ועוד אביזרי בטיחות יותקנו בהן.