סגור
financial times

FT
פקק הסחורות הגיע עד לאיקאה: "זה לא צפוי להיגמר בקרוב"

מגזר הרהיטים הוא הקורבן האחרון של קשיי האספקה שנגרמו בגלל סגרי קורונה. בכיר בחברה: "אנחנו לא משלים את עצמנו שזה ייגמר בחודשים הקרובים". מחסור כולל במוצרים הקפיץ את האינפלציה האירופית

פיליפ מורו נדרש ליצירתיות כדי להמשיך ולתפעל את פסי הייצור בחברת הרהיטים תמה־הום לאחר שמחסור בעץ, דבקים ומתכות גרם להיעדרם של מחצית מ־600 פריטי הקטלוג של החברה מוקדם יותר השנה. "אילתרנו", ציין מנכ"ל יצרנית הרהיטים. "בהיעדר פאנלים שחורים, עברנו לצבע אלון או לבן".


ברחבי העולם, יצרנים מכלל המגזרים, מארונות ועד מכוניות ומחשבים מתמודדים עדיין עם משבר לוגיסטי שפגע בייצור, מאיים על ההתאוששות ומתדלק אינפלציה.
בשילוב העלייה בביקושים, המחסורים הללו גרמו לאינפלציה באירופה לזנק לשיא של עשור, מה שעשוי להוביל את הבנק האירופי המרכזי להודיע היום על הקטנת תוכנית התמריצים שהיקפה 1.85 טריליון יורו.
רהיטים, המגזר האחרון שסובל משרשראות האספקה שהופרו, מגלם את הבעיה הרחבה יותר. אפילו חברות ענק כמו איקאה הושפעו. יצרנית הרהיטים השבדית דיווחה כי היא "לא יכולה לחזות" מתי תשוב האספקה לסדרה בגלל "סערה מושלמת של אירועים" הכוללת גם מחסור בנהגי משאיות בבריטניה. "אנחנו לא משלים את עצמנו שזה ייגמר בשבועות או אפילו בחודשים הקרובים", ציין הנריק אלם, מנהל האספקה הגלובלי של איקאה. שיא של אחת מכל שלוש יצרניות רהיטים באיחוד האירופי דיווחה כי הושפעה ממחסור בחומרי גלם, כך לפי סקר רבעוני של הנציבות. ברמה הגלובלית, עלויות הובלה גבוהות ועיכובים במסירה בגלל תנאי מזג אוויר גרועים וסגרי קורונה בנמלים באסיה, מהווים נקודות תורפה משמעותיות. "השינוע הפך לסיוט ונדרשים שלושה חודשים להובלה אפילו של בורג או רכיב קטן מאסיה", אמר מורו מתמה־הום, שעומד בראש איגוד יצרניות הרהיטים הצרפתי. "שלחנו 16 מכולות לארה"ב ביוני וביולי, ובאוגוסט הן עדיין לא הגיעו. זמני ההובלה לאירופה הוכפלו", ציין.

על מנת לפתור את הבעיה, איקאה העבירה חלק מההובלה לרכבות. "נשתמש ברכבות מסין לאירופה כדי לשחרר קיבולת מכולות שתוכל לשמש אותנו להובלה לארה"ב", מסרה החברה.
בינתיים בארה"ב, אספקת העץ נפגעה בשל הוריקן איידה. אף כי מחירי העץ נחתכו במחצית מהשיא של מאי, הם עדיין גבוהים מהרמות שקדמו למגפה. מגזרים אחרים נפגעו קשה יותר. כמעט מחצית מיצרני הגומי, המיכון והמחשבים ורוב יצרני הציוד האלקטרוני מדווחים על חוסרים. כמעט 60% מיצרניות כלי הרכב הושפעו.
בגרמניה, שם ייצור המכוניות נמוך ב־30% מהרמות שקדמו למגפה, פולקסווגן מתכננת להוסיף משמרות כדי לצמצם עיכובים. אך התפרצויות חדשות של זן הדלתא באסיה הביאו לסגירת נמלים ומפעלים לייצור שבבים, מה שפגע בתוכניות. "אם אתה צריך לקבל סחורות מאסיה, קשה למצוא מכולות", ציין מתיאו טיראבושי, מנכ"ל קבוצת ברמבו האיטלקית המייצרת מערכות בלמים לכלי רכב. רמבו נמצאת בעמדה טובה יחסית, כי היא יכולה להיעזר בייצור מקומי, אבל חברות אחרות מתקשות לעמוד בביקושים. סקר של DIHK שנערך בגרמניה מצא כי 83% דיווחו על עליות מחירים או בעיות באספקה של חומרי גלם וסחורות בחודש שעבר.
לכך ישנן השלכות כלכליות רחבות יותר. ירידה בתפוקה של חברות כמו תמה־הום, המשווקת את מוצריה ביותר מ־45 מדינות ברחבי העולם, פוגעת בייצוא ובצמיחה בגוש היורו.
בינתיים, הפער בין ההזמנות לייצור, אשר באוגוסט הגיע לשיא של כל הזמנים בסקר יצרני גוש היורו של IHS מרקיט, מוסיף ללחצים האינפלציוניים. ביולי, מחירי הייצור בגוש היורו טיפסו בקצב שנתי של 12%, המהיר ביותר מאז החל התיעוד ב־2001.
התשובה לשאלה מתי ייפתרו ההפרות משתנה בין מגזרים. פולקסווגן סבורה כי אספקת השבבים תישאר תנודתית מאוד עד סוף הרבעון השלישי. אנה בואטה, ראש מחקר מקרו־כלכלה בחברת ביטוח האשראי יולר הרמס, סבורה כי נורמליזציה מלאה לא תתרחש לפני 2023, תוצאה של עשור של השקעת חסר בהובלה הימית. מורטן אנגלסטופט, מנכ"ל APM טרמינלז, הזהיר מפני "מעגל אכזר" שייווצר בגלל זינוק בביקושים ואומר כי נדרשת האטה בביקושים כדי שחברות הספנות יוכלו להדביק את הקצב.