סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

איקאה השקיעה 22.5 מיליון דולר בחברת הפינטק Jifiti ממודיעין

החברה הישראלית פיתחה טכנולוגיה המאפשרת פריסה של קניות לתשלומים במועד הקניה. זו ההשקעה הראשונה של איקאה העולמית בישראל. המנכ"ל יעקב מרטין: "לנו לאיקאה יש אופי דומה"


ענקית הריהוט השבדית איקאה השקיעה 22.5 מיליון דולר בחברת הפינטק ממודיעין Jifiti. ההשקעה בוצעה באמצעות באמצעות זרוע ההשקעות, Ingka Investments.
החברה הישראלית פיתחה טכנולוגיה המאפשרת פריסה של קניות לתשלומים במועד הקניה בתחום ה-Buy Now Pay Later. זו ההשקעה הראשונה של איקאה העולמית בישראל והיא תחבור למשקיעים נוספים ב-Jifiti הכוללים את Jesselson Family Office, Liberty Technology VC, ו-Schottenstein Stores Corporation – הבעלים של American Eagle .ההשקעה תקנה לאיקאה אחזקת מיעוט בחברת הישראלית.
3 צפייה בגלריה
מימין: יעקב מרטין  מאיר דודאי  שאול וייסבנד חברת Jifiti
מימין: יעקב מרטין  מאיר דודאי  שאול וייסבנד חברת Jifiti
מימין: יעקב מרטין, מאיר דודאי ןשאול וייסבנד, מייסדי חברת Jifiti
(צילום: חברת Jifiti )
"ההחלטה להשקיע בחברה בישראל הגיעה באופן מפתיע לאחר שהחלה לבחון גיוס הון דרך קרנות מקומיות", אומר המנכ"ל יעקב מרטין. "התחלנו תהליך גיוס לפני כמה חודשים ובמסגרת התהליך פנינו לכמה קרנות ואחד ביקש המלצות הפנינו אותם לאיקאה ששאלו אותנו אם אפשר גם לקחת אותם בחשבון כמשקיע ולא רק כשותף. ראינו שזה מאוד קשה עם הקרנות שרצו להשקיע דרך מסלול 43 (מסלול השקעה שנותן הטבה למוסדיים) החלטנו לוותר ולהמשיך עם איקאה בלבד המחשבה של לקחת כסף ממשקיע מוביל ואסטרטגי דרשה מאיתנו הרבה מחשבה כדי למנוע השפעה לא פרופורציונלית וכאן זה ההפך הגמור הם רצו שנהיה עצמאיים לחלוטין ודרשו מינימום של התערבות בחברה. השותפות איתם פתחה לנו מאוד את העיניים. גילינו שלהרבה חברות ענק דוגמת איקאה יש שלל של פעילויות שכוללות יערות, מכרות ומה לא וגישה לעוד הרבה עסקים שעניינו אותנו".
3 צפייה בגלריה
עובדי חברת Jifiti
עובדי חברת Jifiti
עובדי חברת Jifiti
(צילום: חברת Jifiti )
תחום ה-Buy Now Pay Later) BNPL) שבו צרכנים יכולים לשלם בפריסה לתשלומים חודשיים, הפך לתחום גלובלי משמעותי בשנים האחרונות בהובלת מספר חברות פינטק גלובליות. חברת Jifiti מפעילה פלטפורמה המאפשרת לבנקים ומלווים להתחרות בתחום הזה ולהציע את תכניות המימון שלהם בכל נקודת קנייה בחנויות פיזיות ומקוונות.
בשיחה עם כלכליסט מספרים מייסדי החברה המנכ"ל מרטין, מאיר דודאי ה-CTO ושאול וייסבנד ה-CMO על הסיבה שבה בחרו לגייס כעת לאחר שמאז 2015 החברה לא גייסה בכלל.
מרטין: "אנחנו לא אוהבים לגייס כסף חיצוני וכך היה בכל היוזמות שלנו בעבר. בגלל ה-DNA שלנו כל השנים היה שכל החברות שהקמנו לא גייסנו שקל וככה פעלנו בשנים הראשונות של החברה. חשוב לנו רק שורת רווח והפסד ומצאנו עצמנו בתחום מתפוצץ אם רוצה לגדול חייב להביא השקעה שאולי תדלל אותך. הבנו שיש אופציה להתרחב וזו סוויץ שעשינו וכל החברה חושבת אחרת. אם פעם התלבטנו אם להיכנס לעוד מדינה, היום ההתפרסות שלנו במדינות שונות בעולם היא במטרה להציב דריסת רגל והחיבור לאיקאה הוא כזה שאין רבים כמוהו בעולם.
"אנחנו עובדים עם איקאה כבר כמה שנים. התחום של 'קנה עכשיו שלם אחר כך' הפך לשיטת תשלום. ראינו שיש חור בשוק. מי שמוביל הן חברות פינטק גדולות דוגמת קלארנה ואפירם והן עובדות עם החנויות הגדולות, אבל הייחודיות שלהן שהן נותנות את ההלוואה ללקוח הסופי בעצמן ולא דרך בנקים. חברות הפינטק עבדו מהר מאוד וכל הבנקים המסורתיים, שהלוואות הן הלחם והחמאה שלהם, מרגישים שגונבים להם את העסק. ראינו נישה שם של חיבור ביו בנקים לחנויות. הפלטפורמה שלנו נפתחה לפני שנתיים לבנקים והיא מאפשרת להם להתחרות.
"לאיקאה יש לה הכי הרבה חנויות בכל העולם. זה אומר שאם הם רוצים להציע מימון בכל מדינה הם צריכה להתחבר לכל הבנקים שם. אנחנו מאפשרים לאיקאה להתחבר לפלטפורמה שלנו ובכל מדינה להציע חיבור לבנק לבחירתם שיציע תשלומים שיעברו דרכנו.
"איקאה בתור מותג רואה עצמה כשחקנית משמעותית בשירותים הפיננסים וכחלק מהמהלך הזה היא מחפשת יכולות פינטקיות. בשנתיים האחרונות אנחנו עובדים עם איקאה רק על שירותים פיננסים ויצרנו להם תשתיות פינטק בינם לבין בנקים באירופה וחיברנו מדינה אחר מדינה במהירות רבה: פורטוגל, ספרד, צרפת ובלגיה והיכולת שלנו כסירה מהירה סביב האוניה הענקית שלהם והבנקים. אנחנו צוות קומנדו שלהם שיכול להשיק להם דברים שייקח להם אינסוף זמן. איקאה כיום רוצה לתת שירותים פיננסים ללקוחות שלה אלא חברה שנותנת שירותים פיננסים בכלל, ויש יתרון להשקיע בנו ולא לרכוש אותנו", אמר מרטין.
מרטין רואה גם התאמה של אופי בין החברות. "בסופו של דבר יש לחברות אופי. אנחנו מקפידים על אווירה טובה בין אנשים בכל הדרגים. כאשר פרצה הקורונה קיבלנו החלטה שמקצצים 30% בשכר של כולם בלי להזיז אף אחד, וכל העובדים הסכימו. גם באיקאה יש ערבות הדדית אמיתית וערכים שפיתחו עם השנים", אומר מנכ"ל Jifiti.