סגור
אונייה רובימאר טובעת שוקעת בים האדום לאחר התקפת חות'ים 7 במרץ 2024
אוניית רובימאר טובעת בים האדום לאחר מתקפה של החות'ים (צילום:Mohammed Hamoud/Getty )

האיום החות'י עוד כאן: מחירי השילוח הימי ממשיכים לעלות

העלות הממוצעת של משלוח מכולה בין המזרח הרחוק לצפון אירופה הגיעה בשבוע שעבר ל-4,343 דולר - פי שלושה מבתקופה המקבילה אשתקד. חברות מקדימות את משלוחי הסחורות לחגי הקניות בנובמבר-דצמבר, בשל המסלול הארוך יותר שעליהם לעבור עקב האיום בים האדום

עלות השילוח הימי זינקה, ועסקים רבים מתכננים לשלוח סחורות לעונת חגי הקניות מוקדם יותר מהרגיל, סימן להשפעות מרחיקות הלכת של השיבושים הנגרמים מהתקפות החות'ים בים האדום.
העלות הממוצעת של משלוח מכולה באורך 12 מטר בין המזרח הרחוק לצפון אירופה הגיעה ל-4,343 דולר בשבוע שעבר, בערך פי שלושה מבתקופה המקבילה אשתקד. המחירים עדיין לא הגיעו לשיא שנרשם מיד לאחר תחילת המתקפות על כלי השיט בנובמבר, אבל בחודשי האביב, הנחשבים שקטים בדרך כלל למשלוחים - הם שוב עולים.
תקופת השיא של המשלוחים מתרחשת בין סוף הקיץ לסתיו, כאשר קמעונאים מתחילים לייבא סחורה עבור מכירות הבלאק פריידי של נובמבר ועונת הקניות לחג המולד. "עונת השיא הוקדמה", אמר מייקל אלדוול, ראש אגף לוגיסטיקה ימית בחברת Kuehne + Nagel, אחת מחברות המשלוחים הגדולות הקובעות את מחיר המשלוח לקמעונאים.
לפי נתוני התעשייה, לעלייה המחודשת בעלויות השילוח יש סיבות רבות, אך הן קשורות במידה רבה לתקיפות החות'ים בים האדום. אלו הגבילו את שטחי השילוח של האספקה העולמית והמכולות, והאוניות נאלצות לשוט במסלול ארוך יותר ברחבי אפריקה.
בעלי הספינות מתכוננים להתקפות שנועדו לשבש את שרשראות האספקה העולמיות במהלך חודשי הסתיו, עם יבוא של הקמעונאים מוצרים לחג המולד. אלדוול אמר כי חלק מלקחותיהם הזמינו משלוחים לתקופת הקניות החגיגית כבר באפריל, והוסיף כי הביקוש תוגבר גם על ידי לקוחות שבעבר צמצמו את המלאי בציפייה לביקוש חלש של צרכנים השנה. כעת, כשהביקוש אינו נמוך כפי שציפו, בעלי העסקים משלמים מחירים גבוהים יותר עקב קיבולת המשלוחים המוגבלת.
פיטר סאנד, אנליסט ראשי ב-Xeneta המספקת נתונים לסוחרים, אמר כי היבואנים למדו בדרך הקשה במהלך מגפת הקורונה שהדרך הטובה ביותר לבנות חוסן בשרשרת האספקה שלהם היא "להצטייד מהר ככל האפשר". לדבריו, עסקים אמרו ל-Xeneta שחלקם החליטו "להביא סחורות לחג המולד אם אפשר כבר כעת, כי ייתכן שתחסר להם קיבולת בהמשך".
"זוהי תגובה ישירה לשיבוש שנוצר בעקבות מתקפות החות'ים", הוסיף. גם לאחר פתרון השיבושים בים האדום, "שרשרות האספקה יהיו שונות בעתיד", מכיוון שהגלובליזציה מאוימת על ידי חוסר יציבות גיאופוליטית חוזרת ונשנית, אמר מרקו פורג'ון, מנכ"ל המכון ליצוא וסחר בינלאומי. "אנחנו הולכים לראות את ניהול המלאי הרבה יותר בחזית", הוסיף.