סגור

בדרך להישאר בשלטון: סין נתנה לנשיא שי מעמד היסטורי

המפלגה הקומוניסטית פרסמה הצהרה המבצרת את מעמדו של שי ג'ינפינג – הצהרה שכמותה הנפיקה רק במימי מאו דזה-דונג ודנג שיאופינג. היא תקל עליו להמשיך לכהונה שלישית, למרות הנוהג שלפיו אמור היה לפרוש בשנה הבאה. דיווח בארה"ב: שי יזמין את ביידן לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג

מפלגת השלטון הקומוניסטית של סין אישרה בצהריים (יום ה') הצהרה פוליטית היסטורית המקבעת למעשה את מעמדו של הנשיא שי ג'ינפינג כאחד מגדולי מנהיגי המדינה לדורותיה, וסוללת את דרכו להישארות בשלטון למרות הכלל הלא-כתוב שלפיו היה מצופה ממנו לפרוש בשנה הבאה.


ההצהרה, שאומצה על-ידי 200 חברי הוועדה המרכזית של המפלגה, שהכינוס שלה מסתיים היום, מציינת את "הישגיה הגדולים של המפלגה וניסיונה ההיסטורי". זו הפעם השלישית בלבד שהמפלגה מנפקת הצהרה כזו ב-100 שנותיה: שתי ההצהרות הקודמות פורסמו תחת מאו דזה-דונג, שהוביל את המפלגה לשלטון ב-1949, ותחת דנג שיאופינג, שהנהיג בסין רפורמות עמוקות שהכשירו את הקרקע להפיכתה למעצמה הכלכלית שהיא היום. ההודעה שפרסמה המפלגה בצהריים מדגישה את הצלחתה של המפלגה לנהל את ההתעצמות הכלכלית של סין.

1 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
משתמש במערך התעמולה לקידום תדמיתו. שי ג'ינפינג
(צילום: AP)

הפרסום של הצהרה כזו תחת כהונתו של שי ג'ינפינג פירושו ששי צבר סמכות רבה מספיק כדי להתעלם מהנוהג הקיים במפלגה זה שני עשורים, שלפיו הוא אמור לפרוש מתפקידו בשנה הבאה, כשתקופת כהונתו השנייה כמזכיר הכללי של המפלגה תסתיים. בסין כהונת הנשיא נמשכת חמש שנים, ובשנת 2018 הסירה המפלגה את המגבלה על מספר הכהונות המותרות, צעד שאותת כבר אז כי שי מתכוון להישאר בשלטון גם אחרי 2022. כשההגבלה הוסרה אז, גורמים רשמיים בסין אמרו לכתבים כי ייתכן ששי יזדקק לזמן נוסף כדי לוודא שהרפורמות הכלכליות והאחרות מתבצעות. לשי אין יריבים בולטים כלשהם בסין, אבל לניסיון שלו לאחוז בשלטון יש פוטנציאל להרחיק ממנו דמויות צעירות במפלגה, שירגישו כי סיכוייהן לקידום פחתו.
במהלך תקופת שלטונו ניצל שי את שליטתו במערך התעמולה האדיר של מפלגתו כדי לבנות לעצמו תדמית של אחד המנהיגים הגדולים של סין אי-פעם. התקשורת הממלכתית בסין נוהגת לקשור אותו להצלחותיה של סין, בכלל זה למאבק במגפת הקורונה, להפיכתה למעצמה טכנולוגית ולמשימה שבה הביאה סין אשתקד לכדור הארץ סלעים מהירח.
בתוך כך, רשת CNBC האמריקאית דיווחה בצהריים כי הנשיא שי צפוי להזמין את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאולימפיאדת החורף שתיערך בבייג'ינג בפברואר הקרוב. לפי הדיווח, שי צפוי למסור את ההזמנה האישית לביידן כשהשניים ייוועדו בפסגה וירטואלית שתיערך בקרוב, אולי כבר בשבוע הבא. הפסגה תיערך כשברקע מתיחות גוברת בין בייג'ינג לוושינגטון, בין השאר סביב השליטה בטייוואן וההאשמות של ארה"ב כי סין מבצעת הפרות חמורות של זכויות אדם.