סגור

פרשת האופיואידים: משפחת סאקלר תשלם 4.5 מיליארד דולר ותקבל פטור מתביעות

שופט פדרלי לענייני פשיטות רגל בארה"ב נתן אישור ליצירת הסדר מהיר עם משפחת סאקלר, שהרוויחה מיליארדים ממכירת אופיואידים, משום מורכבות גביית הכספים במסגרת התביעות נגדה. במידה ויאושר, יוביל להסרת קרוב ל-3,000 תביעות שעומדות נגד החברה, על סיוע להגברת מגפה באמצעות שיווק אגרסיבי של משככי הכאבים שלה

שופט פדרלי לענייני פשיטות רגל בארה"ב נתן אתמול (ד') אישור מותנה ליצירת הסדר מהיר, שיסיר את משפחת סאקלר מבעלותה בחברת פרדו פארמה, יצרנית אוקסיקונטין, ויחייב אותה להקדיש עשרה מיליארד דולר למאבק במשבר האופיואידים, שגרם למותם של חצי מיליון אמריקאים בשני העשורים האחרונים.
במידה ותעמוד בפני הערעורים, העסקה תביא לסופן של קרוב ל-3,000 תביעות מצד ממשלות מקומיות, שבטים אינדיאנים, איגודים שונים ואחרים, המאשימים את החברה בסיוע להגברת מגפה על ידי שיווק אגרסיבי של משכך הכאבים שלה.
3 צפייה בגלריה
מייסדי פרדו ריימונד נפטר ב 2017 ואשתו בוורלי סאקלר
מייסדי פרדו ריימונד נפטר ב 2017 ואשתו בוורלי סאקלר
מייסדי פרדו: ריימונד נפטר ב-2017 ואשתו בוורלי סאקלר
(צילום: Perdue Pharma)
במסגרת ההסדר, משפחת סאקלר תעזוב את עסקי האופיואידים באופן מוחלט, ותשלם 4.5 מיליארד דולר. היא תהיה מוגנת מפני כל תביעה עתידית הקשורה לאופיואידים. במקביל יצרנית התרופות עצמה תעבור הליך של בנייה מחדש לחברה מוכוונת צדקה, בבעלות דירקטוריון שימונה על ידי הציבור. רווחיה יועברו לטובת מאמציי הממשל למניעת התמכרות ולטיפול בו. כמו כן, ההסדר מקים קרן פיצויים שתשלם לקורבנות סמים בין 3,500 ל-48 אלף דולר לכל אחד.
לאחר דיון שנמשך שש וחצי שעות ללא הפסקה, בו ניתח את היתרונות והחסרונות של התוכנית, אמר השופט, רוברט דראיין, כי ביום חמישי מיד אחרי ביצועם של שני שינויים קטנים יחסית, יאשר את התוכנית. השופט אמר כי למרות שאין לו "חיבה לסאקלרים או אהדה כלפיהם", גביית כספים מהם באמצעות תביעות במקום הסדר תהיה פעולה מורכבת ומסובכת.
תשע מדינות וגופים התנגדו להסדר
העסקה מגיעה כמעט שנתיים אחרי שהחברה הממוקמת בסטמפורד, קונטיקט, הגישה בקשה להליך פשיטת רגל בעקבות התביעות הרבות שהוגשו נגדה. על פי ההסדר, הסאקלרים לא קיבלו חסינות מהאשמות פליליות, אם כי אין סימנים כי הם יאלצו להתמודד עם כאלו.
הממשל המרכזי וממשלות מקומיות הגיעו בכדי לתמוך בתוכנית בצורה גורפת, גם אם בחוסר רצון במקרים מסוימים. תשע מדינות וגופים אחרים התנגדו להסדר, בין היתר בגלל ההגנות שניתנו למשפחה. פרקליטיהם של מדינת קונטיקט, וושינגטון, ווושינגטון די.סי, הודיעו כי בכוונתם לבחון את האפשרות לערער על פסק הדין. וויליאם טונג, התובע הכללי של מדינת קונטיקט אמר כי "אסור לאפשר למשפחת סאקלר לנצל את חוקי פשיטת הרגל על מנת לשמור את כספי הדמים שלהם, ולהתחמק מהצדק".
3 צפייה בגלריה
ריצ'רד סאקלר
ריצ'רד סאקלר
ריצ'רד סאקלר
(צילום: youtube)
כמה משפחות שאיבדו את יקיריהן מסמים יצאו גם הן נגד ההסדר המתגבש, ביניהם אד ביש, מווסטהמפטון, ניו ג'רזי, אשר בנו בן ה-18 נפטר ממנת יתר לפני כמעט 20 שנה. "הסאקלרים קונים את חסינותם", אמר.
עם זאת משפחות אחרות אמרו כי אינן רוצות להסתכן בהפסד הכספים שעתידים לעבור לטיפול ומניעה. "אם היו נותנים לי מיליון דולר, זה לא יעזור להחזיר את הבן שלי", אמרה לין ונקוס תושבת מסצ'וסטס. "אנחנו צריכים לעזור לאנשים שנאבקים באמת עם המחלה הזו".

3 צפייה בגלריה
אופיודים אופיואידים אוקסיקונטין חברת פרדו perdue
אופיודים אופיואידים אוקסיקונטין חברת פרדו perdue
אוקסיקונטין, חברת פרדו
(צילום: רויטרס)

בהודעתם מסרו בני משפחת סאקלר: "בעוד אנו חולקים על הטענות שהועלו נגד משפחתנו, אימצנו דרך זו במטרה לסייע במאבק במשבר חמור ומורכב של בריאות הציבור". יו"ר פרדו פארמה סטיב מילר אמר כי ההסדר מונע "שנים של ליטיגציה הרסנית", והבטיח כי "מיליארדי הדולרים יוקדשו לסיוע לאנשים ולקהילות שנפגעו כתוצאה ממשבר האופיואידים".
השופט דחק בבעלי ההשגות לערוך הסכם מאותה סיבה. "תחושת המרירות בעקבות התוצאה של תיק זה מובנת לחלוטין", אמר "עם זאת צריך גם להסתכל על התהליך והנושאים, על הסיכונים וההטבות, ועל החלופות של המשך התדיינות מול ההסדר שנרקם".
חלק ממקרי המוות הקשורים באופיואידים בשני העשורים האחרונים יוחסו לאוקסיקונטין ולמשככי כאבים אחרים, אך רובם נובעים משימוש באופיואידים בצורותיו הלא חוקיות, כגון הרואין ופנטניל המיוצר באופן בלתי חוקי. מקרי המוות הקשורים לאופיואידים בארה"ב המשיכו בקצב שיא בשנה שעברה והגיעו ל-70 אלף.
המשבר הרס את המוניטין של משפחת סאקלר, פילנתרופים גדולים ששמם היה מוטבע פעם על קירות מוזיאונים ואוניברסיטאות ברחבי העולם. עם זאת, גם לאחר החתימה על ההסדר, בני משפחה ששימשו בעלי החברה עדיין יהיו שווים מיליארדי דולרים.