סגור
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ 2 מכריז על הטלת מכס על מכוניות 26.3.25
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מכריז על הטלת מכס על יבוא מכוניות (צילום: Mandel NGAN / AFP)

"לא ניתן לו לרמוס אותנו": בקנדה וביפן מגיבים על המכסים החדשים

המכסים של 25% על יבוא מכוניות עליהם הכריז אמש דונלד טראמפ יובילו לפי ההערכות להתייקרות של אלפי דולרים לכל רכב וכן לקיצוצים בייצור ולפיטורים. ראש ממשלת יפן אמר כי כל אפשרויות התגובה נשקלות, ואילו בקנדה, תיארו זאת כפגיעה ישירה. מי שכן תרוויח היא טסלה שמייצרת את המכוניות שהיא מוכרת בארה"ב במפעלים בקליפורניה ובטקסס 

ההסלמה האחרונה במלחמת הסחר של דונלד טראמפ מעוררת תגובות נזעמות ברחבי העולם. נשיא ארה"ב הכריז אמש על השתת מכסים של 25% על יבוא מכוניות, שייכנסו לתוקף ביום שלישי. "זה וודאי, 100%", אמר טראמפ. בעקבות זאת, נפלו מניות יצרניות הרכב היפניות בטווח של 2%-5% במסחר הבוקר.
בתגובה מסר ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה כי "כל האפשרויות" נשקלות. "אנחנו צריכים לחשוב על האפשרות הטובה ביותר עבור האינטרס הלאומי של יפן", הדגיש בנאום בפרלמנט. "אנחנו שוקלים כל אפשרות על מנת להגיע לתגובה המתאימה ביותר". עוד הזהיר כי למדיניות המסחר של טראמפ עלולות להיות השפעות שליליות על הקשרים בין המדינות, הכלכלה העולמית ועל מערכת המסחר הבינלאומית.
יפן היא היצואנית השנייה בגודלה של מכוניות מוכנות לארה"ב אחרי מקסיקו. כך, ב-2024 ייצאה יפן למדינה מכוניות בשווי 40 מיליארד דולר, המייצגות 28.3% מכלל היצוא שלה למדינה. "יפן היא המשקיעה הגדולה ביותר בארה"ב, אז אנחנו תוהים אם זה הגיוני עבור ממשל טראמפ להשית מכסים אחידים על כל המדינות", הוסיף.
בדומה ליפן, גם מניות חברות הרכב הקוריאניות נחלשו לאחר ההכרזה על המכסים. שר המסחר הקוריאני אהן דוק – גיאון, אמר כי המכסים יגרמו ל"קשיים משמעותיים" לחברות ולפיכך הבטיח להכריז בחודש הבא על צעדי חירום שבהם תנקוט הממשלה.
בו בזמן, יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי חשפה השקעה מתוכננת של 21 מיליארד דולר בארה"ב והגדלת ייצור המכוניות במדינה, זאת על מנת לרכך את מכת המכסים. בשבוע שעבר החל לפעול מפעל חדש של החברה בג'ורג'יה לייצור מכוניות חשמליות והיברידיות, שנבנה בעלות של 7.6 מיליארד דולר.
גם קנדה הכריזה כי תפרסם בקרוב את צעדי התגובה שלה על המכסים החדשים. ראש הממשלה הקנדי מארק קרני אמר כי המהלך הוא "התקפה ישירה" על המדינה וכי בהמשך היום ייכנס פגישה מיוחדת של הקבינט כדי לדון בתגובה. "אנחנו נגן על העובדים שלנו, אנחנו נגן על החברות שלנו, אנחנו נגן על המדינה שלנו, ואנחנו נגן עליהם ביחד", אמר.
קנדה, שהפכה לאחד היעדים המרכזיים של המכסים של טראמפ, כבר הודיעה לאחר הסבב הקודם על מכסי תגובה שתשית על יבוא מארה"ב. במקביל, מושל אונטריו דאג פורד מתכוון לשוחח עם המושלים של 9 המחוזות הנוספים של קנדה כדי למצוא תגובה הולמת. "יש לנו שתי אפשרויות – או שניכנע כמדינה והוא ירמוס אותנו איזה 15 פעמים ויקבל כל מה שהוא רוצה, או שנרגיש קצת כאב ונילחם כמו שלא נלחמנו אף פעם. אני מעדיף את האפשרות השנייה, אני מאמין בלחימה", אמר. אונטריו היא המחוז המאוכלס ביותר בקנדה ומרכז תעשיית הרכב המקומית.
ביקורת על המהלך נשמעה גם מכיוון האיחוד האירופי. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה כי מדובר במהלך "גרוע לעסקים, וגרוע יותר לצרכנים". באיחוד כבר חשפו כי בכוונתם להשית בחודש הבא מכסים על סחורה אמריקאית, כולל מכס של 50% על וויסקי. שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק קרא לאיחוד לספק "תגובה נחרצת" נגד המכסים הללו, והוסיף כי המכסים "פוגעים בסופו של דבר בארה"ב, באיחוד האירופי ובמסחר העולמי כולו". לדבריו, מדובר גם בחדשות רעות לתעשיית הרכב הגרמנית ולכלכלה הגרמנית. "חיוני שהאיחוד האירופי יספק תגובה נחרצת למכסים, עלינו להיות ברורים שלא ניסוג מול ארה"ב. חוזק וביטחון עצמי נחוצים לנו".
לעומת זאת, כבר מסתמנת מנצחת אחת מהמכסים – טסלה. יצרנית המכוניות החשמליות שבראשה עומד אילון מאסק, מקורבו של טראמפ, מייצרת את המכוניות שהיא מוכרת בארה"ב במפעלים בקליפורניה ובטקסס. פירוש הדבר, כי על הרכבים הללו לא יושתו מכסים. אם כי, עלויות הייצור כן יתייקרו בשל המכסים על חלקים מיובאים. מודל Y ומודל 3 של טסלה אמנם היו המכוניות החשמליות הנמכרות ביותר בשנה שעברה בארה"ב, אך החברה החלה להפסיד נתחי שוק לטובת דגמים של ג'נרל מוטורס ופורד. הדגמים הללו מיוצרים במקסיקו, כך שבניגוד למכוניות של טסלה המחיר שלהם יתייקר.
עם זאת, טראמפ הכחיש את הרמיזות על המעורבות של מאסק בקבלת ההחלטה על המכסים. "הוא מעולם לא ביקש ממני טובות עסקיות", הדגיש. טסלה הפכה בחודשיים האחרונים ליעד להוצאת תסכול נגד הממשל. המניה שלה צללה, המכירות באירופה נפלו והסוכנויות שלו הותקפו.
אנליסטים ובכירים בתעשיית הרכב עדיין מנסים לחשב מה תהיה ההשפעה הפיננסית המלאה של המכסים, אך ההערכה הרווחת היא כי הם יגרמו לשיבושים חמורים בשרשראות האספקה ויובילו לקיצוצים בייצור ולפיטורים. בנוסף לכך, מחירי המכוניות בארה"ב צפויים להתייקר בכמה אלפי דולרים. לפי האנליסטים בברנסטיין, המכסים יוסיפו בכל שנה 75 מיליארד דולר לעלויות של יצרניות המכוניות, אותן יעבירו קרוב לוודאי לקונים. "הקונים בקצה התחתון יסבלו הכי הרבה", אמרה לניו יורק טיימס אנליסטית הרכב ארין קיטינג.