סגור
המלחמה באוקראינה 19.4
מאז המלחמה באוקראינה זינקו היקף גניבות האנרגיה (ynet)

96 מיליארד דולר בשנה: משבר האנרגיה העולמי מחריף את תופעת גניבות החשמל והמים

בישראל עמד היקף גניבת החשמל ב-2020 על 40 מיליון שקל בנגב בלבד. לדברי מוטי קניאס, סגן נשיא חברת ננו-לוק, המפתחת אמצעי סייבר נגד גניבות חשמל, "הנזק של גניבות החשמל מגולם בתעריף. כך לא נוצר מצב שבו יש אינטרס להילחם בתופעה"

הנזק שנגרם מגניבות אנרגיה עומד על 96 מיליארד דולר בשנה (מים וחשמל), כך לפי חברת המודיעין העסקי הבריטית נורת'איסט גרופ. בימים אלה - עם הזינוק במחירי החשמל בעולם ובעיקר באירופה בשל המלחמה באוקראינה - גדל החשש שתופעת גניבות החשמל תתרחב עוד יותר, וכך גם היקף הנזק.
גניבות חשמל מתייחסות לתופעה שבה צרכן משתמש בחשמל בלי לשלם עליו. יש כמה דרכים נפוצות לגנוב חשמל. הדרך הראשונה, שככל הנראה גם הנפוצה ביותר, היא חיבור פיראטי לרשת החשמל ישירות מכבל ברשת. דרך נוספת היא על ידי יצירת מעקף מעבר למונה החשמל, כך שהחשמל שמגיע לצרכן לא נכלל בספירה של המונה. הדרך השלישית היא יצירת חבלה במונה החשמל, בין אם חבלה פיזית במונים ישנים יותר או פריצות סייבר למונים דיגיטליים. חשוב לציין שגם התחברות לשקע החשמל של השכן, ללא אישור, מהווה גניבת חשמל.
לדברי מוטי קניאס, סגן נשיא חברת ננו-לוק, המפתחת אמצעי סייבר נגד גניבות חשמל, "כאשר באים לקבוע את תעריף החשמל, הנזק של גניבות החשמל מגולם בתוכו. כך לא נוצר מצב שבו יש אינטרס להילחם בתופעה". קניאס מוסיף כי אחד החששות המרכזיים הוא ש"עליית מחירי החשמל והמשבר הכלכלי המתעצם ברחבי העולם יובילו יותר ויותר אנשים לבצע גניבות החשמל, מה שיכול להעלות את התעריף עוד יותר". קניאס מוסיף כי השינויים הטכנולוגיים החדשים והשימוש הגובר במחשבים בניהול מערכות חשמל מפחיתים את הסיכון הפיזי וסכנת ההתחשמלות שבגניבות החשמל המסורתיות, ולכן עלולים להגביר את התופעה עוד יותר.
הסכנה שבפריצות דיגיטליות למונים אינם בעיה של שוק החשמל בלבד, אלא גם בשוק המים. על פי דו"ח מבקר המדינה האחרון, מלבד חברת מקורות המוגדרת כתשתית לאומית קריטית, יתר ספקיות המים בישראל והתאגידים אינם מוגדרים ככאלה, מה שפוגע משמעותית ביכולות הגנת הסייבר שלהם.
ומה היקף התופעה בישראל? בישראל כמובן המספרים נמוכים בהרבה, ועדיין בדיון בכנסת שנערך בוועדה לביטחון פנים בסוף 2021, אמר נציג חברת החשמל כי היקפי גניבת החשמל בנגב בשנת 2020 הגיעו ל-40 מיליון שקל. כמו כן נאמר כי בשנת 2016 נוצר נזק מגניבות מים בהיקף של כ-20 מיליון שקל. אחוז משמעותי מגניבות המים משמש לגידול חוות קנאביס. לכן בהסכמים הקואליציוניים האחרונים עם עוצמה יהודית הוחלט כי יוקם צוות משותף של חברת החשמל, הפרקליטות והמשטרה שיילחם בתופעת גניבת החשמל.
נציג חברת החשמל בדיון, יוסי פארן, אמר אז: "חיבור פיראטי קורה כל יום, כל לילה. יש כל הזמן טרקטורים ומחפרנים בשטח שקוברים תשתיות נחושת בקרקע. מנהלי בתי ספר מתלוננים כי מתחברים לחשבון שהם משלמים. יש סוחרי חשמל שהמונה אצלם, ומשלמים להם. כשאנו באים לנתק חיבור פיראטי, העובדים שלנו בסכנה ממשית, ובתוך 24 שעות הם מתחברים בחזרה".
הסכנות שבגניבת החשמל אינן רק כלכליות, אלא גם בטיחותיות עבור צוותי חברת החשמל (ובהתאמה מקורות) שצריכים להילחם בתופעה, שהגיעה, כך על פי חברת הכנסת מירב בן ארי, שכיהנה כיו"ר הוועדה, "להיקפים שלא ייאמנו. למעלה ממחצית בתי האב בפזורה מחוברים באופן פיראטי".