סגור
בנק אוף פלסטין
סניף של בנק אוף פלסטין בחאן יונס השבוע (צילום: בלומברג)

דיווח: בנקאים פלסטינים העבירו 180 מיליון שקל במזומן לדרום הרצועה

העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" מדווח על מבצע מורכב בזמן הפסקת האש להעברת 900 אלף שטרות של 200 שקל שנמצאו מתחת להריסות ולהעברתם לשני סניפי בנק פלסטין בדרום הרצועה

בנקאים פלסטינים ביצעו בשבוע שעבר פעילות מורכבת וחסויה מאוד בצפון רצועת עזה שנועדה לחלץ יותר מ-900 אלף שטרות של 200 שקל שנמצאו מתחת להריסות בשווי של כ-180 מיליון שקל, ולהעבירם לשני סניפים של "בנק פלסטין" בדרום הרצועה. כך דיווח העיתון הבריטי פייננשל טיימס (Financial Times).
לפי הדיווח, מבצע החילוץ, שנקרא "ConOps-Gaza", נועד להקל על המחסור החמור במזומנים בדרום הרצועה - לשם התפנו מרבית תושבי עזה בעקבות המלחמה. לפי הדיווח, המבצע דרש קבלת תמיכה מהאו"ם, שמירה כבדה, וקיבל אישור מישראל ומכוחות הביטחון הפלסטיניים.
עוד נמסר בדיווח של פייננשל טיימס, כי השטרות, השוקלים יחד קרוב לטון, נשמרו בשני סניפים של בנק פלסטין שנמצאים באחד האזורים שספגו את הפגיעות הנרחבות ביותר ברצועת עזה. המבצע נעשה בשל חששות פקידי הבנק הפלסטיני ממחסור בכסף מזומן בדרומה של עזה, לשם נמלטו רוב 2.3 מיליון תושבי הרצועה.
פקידי הבנק, כך נכתב בדיווח, ראו בהפסקת האש הזדמנות להחזיר לידיהם את שטרות 200 השקל הנצורים בצפון הרצועה – שיכולים לעזור למנוע את קריסת כלכלתה. המבצע היה תלוי כאמור בגיבוי האו"ם, מתן אישור של ישראל, וסידורי אבטחה מורכבים ונרחבים. 900 אלף השטרות כמעט ומילאו מכולה. "זו בהחלט הייתה שיירה יוצאת דופן, אך חיונית", כך אמר אחד הגורמים שהיו מעורבים בתכנונה.
בחודשיים האחרונים נאלצו פקידי הבנק לנסוע ברכבם הפרטי לסניפים שהפסיקו לתפקד בשל המלחמה, כדי להוציא מהכספות ומכשירי הכספומט כסף מזומן, על מנת להשאירו במחזור. "עשינו זאת באזורים שהיו בטוחים יחסית", כך אמר פקיד של הבנק, שציין שרק שישה כספומטים פועלים כרגע במרכז ודרום הרצועה. בנוסף נאלצו אנשי הבנק להעביר את הכסף תחת מעטה סודיות.
על פי נתוני האו"ם, עוד לפני המלחמה, 81% מאוכלוסיית עזה נמצאה מתחת לקו העוני ונסמכה על סיוע הומניטרי בינלאומי. אלו שמקבלים סיוע שמגיע מחוץ לעזה נסמכים גם הם על משיכת כסף מכספומטים, ותשלומי הרשות לעובדי ציבור נעשה גם הוא בצורה חסרה. "לוויתי כסף כמעט מכל מי שאני מכיר מאז תחילת המלחמה", סיפר איהד חאלד, עובד ציבור שהוא ועשרת בני משפחתו הפכו לפליטים, לאחר שנמלטו מצפון הרצועה לחאן יונס שבדרומה. "אני צריך להתקיים כעת על מחצית מהשכר שלי. אנחנו בקושי מסתדרים, אנשים ימותו פה מרעב," הוא אמר. גם מוצרים בסיסיים כמו אבקת חלב, קמח, מלח ושמרים כמעט ולא ניתנים להשגה ברצועה כעת, ומחיריהם נסקו. ברצועה אין חלב טרי, מחירי הביצים עלו פי שלושה, ומחיר הקמח עלה פי עשרה.