סגור
financial times
מיכלית גז טבעי נוזלי (LNG)
מיכלית גז טבעי נוזלי (LNG) (צילום: The Business Standard)

FT
החשש ממשבר נפט עולמי מזניק את ייצור הגז הטבעי

מנכ"ל בייקר יוז המספקת שירותים לשדות נפט וגז מזהיר כי הסיכונים הגיאופוליטיים נמצאים בשיא של 50 שנה. בצילו של החשש לפגיעה באספקת הנפט, הביקוש לגז מטפס. המרוויחה הגדולה: ארצות הברית

הסיכונים הגיאופוליטיים נמצאים ברמתם הגבוהה ביותר זה חצי מאה, כך לפי מנכ"ל בייקר יוז, מהחברות הגדולות בעולם לאספקת שירותים לשדות נפט. לדבריו, הסיכונים הללו מציפים חששות לגבי היצע הנפט ובמקביל מיטיבים עם תעשיית הגז הטבעי הנוזלי (LNG).
"מנקודת מבט היסטורית, אנשים מציינים את הדמיון לתקופת אמברגו הנפט של 1973", ציין לורנזו סימונלי בריאיון ל"פייננשל טיימס". "בתקופת כהונתי לא חוויתי אקלים גיאופוליטי כל כך שברירי". דבריו נאמרים ברקע מלחמת ישראל וחמאס, המעצימה את המתיחות בסביבה גיאופוליטית רגישה ממילא מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה.
בייקר היא אחת משלוש החברות המובילות בעולם מסוגה, לצד SLB והליברטון, ואחראית על חפירת בארות ופריסת צינורות ברחבי העולם, מטקסס ועד מערב אפריקה. החברה היא גם ספקית מובילה של ציוד להפקת LNG, זאת בתקופה שבה הביקושים לגז בכרייה ימית מזנקים על רקע הגמילה של אירופה מהגז הרוסי והתחזקות הביקושים לאנרגיה.
1 צפייה בגלריה
לורנזו סימונלי מנכ"ל בייקר יוז
לורנזו סימונלי מנכ"ל בייקר יוז
לורנזו סימונלי, מנכ"ל בייקר יוז. "שעתו היפה של ה־LNG"
(צילום: Nicky Loh/Bloomberg)
מחירי הנפט זינקו ליותר מ־130 דולר לחבית בשנה שעברה בעקבות הפלישה לאוקראינה. בחודש שעבר הם טיפסו שוב לכמעט 100 דולר בעקבות מתקפת חמאס על ישראל. מאז, המחירים ירדו לכ־80 דולר לחבית, זאת ברקע התמתנות החששות מפני התפרצות מלחמה כוללת במזרח התיכון. ישראל איננה יצרנית נפט משמעותית, ולפי סימונלי, הסכסוך האזורי "לא שינה את התחזית" לגבי היצע וביקוש. אנליסטים ציינו כי התערבות נרחבת מצד איראן עלולה להביא לזינוק במחירים. "התקווה היא כי המצב, אף כי עצוב מאוד, לא ימשיך להידרדר", הוא אמר. "אך כמובן, אם יהיו החמרה, הידרדרות והסלמה, הכל ישתנה".
העובדה כי רוסיה הפכה את יצוא הגז לנשק בסכסוך עם אוקראינה הגדילה את הביקושים האירופיים ליבוא, במיוחד מארצות הברית, מצב שהביא לעלייה בביקוש למתקני הגז שעבורם בייקר מספקת ציוד. לפי תחזיות בייקר, היקף הזמנות הציוד עבור הפקת גז טבעי נוזלי ל־2022 ו־2023 יגיע לכ־9 מיליארד דולר, יותר מפי שלושה לעומת השנתיים שקדמו לכך. קיבולת התשתיות הגלובליות תצטרך לעלות ל־800 מיליון טונות לשנה עד סוף העשור, מכ־410 מיליון טונות השנה, על מנת לעמוד בביקושים.
לדברי סימונלי, לחברה חוזים לאספקת גז נוזלי עד 2050, והצינורות הרוסיים אינם צפויים לחזור ולהוות תחרות בטווח הקרוב, גם אם המלחמה באוקראינה תסתיים. "להערכתי, אירופה הבינה את הקושי בהסתמכות על מקור אנרגיה אחד", אמר.
מחירי הגז האירופי זינקו ליותר מ־300 יורו למגה־ואט שעה אחרי הפלישה, והשוק נותר פגיע ככל שהיבשת התאמצה לאתר חלופות ליבוא הרוסי הזול. חורף חמים בשנה שעברה והצלחת המדינות האירופיות לאגור מלאים סייעו למצב. "בשנה שעברה החורף היה מתון. כרגע ישנה אנחת רווחה קלה, משום שנראה כי יהיה מתון יחסית שוב", אומר סימונלי. "אבל אם החורף יהיה קשה, תהיה לכך השפעה על אירופה". לדבריו, ההקמה של פרויקטי LNG במפרץ מקסיקו תימשך, ככל שהיצוא האמריקאי יבקש להתאים את עצמו לזינוק בביקושים האירופיים. "כרגע אנחנו עדים להחלטות ההשקעה הסופיות הללו שקשורות לייצור המצטבר שיידרש על מנת לעמוד בביקושים", אומר סימונלי, בהתייחסו לפרויקטים בהיקף 65 מיליון טונות בשנה שקיבלו אור ירוק השנה, עם היקף דומה הצפוי בשנה הבאה.
פריחת ה־LNG באירופה מציתה ביקורת מצד פעילי אקלים, שמזהירים מפגיעה במאמצים לצמצם את פליטות הפחמן. עם זאת, סימונלי אומר כי הגז סייע בהפחתת פליטות לאחר שהחליף את הפחם כספק עיקרי של אנרגיה וכי ימשיך להוות חלק מתמהיל האנרגיה בשנים הבאות. "זו שעתו היפה של ה־LNG. אם בוחנים את העלות, הביטחון והקיימות, גז טבעי כמו LNG הוא לא רק דלק מעבר, כי אם היעד הסופי".