סגור
מימין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג
מימין: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג (צילום: AFP)

"שיחה ישירה ומשמעותית": ארה"ב וסין במגעים לביטול מכסי ענישה מתקופת טראמפ

לפי הודעה שפרסמו בסין, סגן הנשיא הסיני ליו הי שוחח בשיחת וידיאו עם שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן על המדיניות הכלכלית ועל הדרכים לייצוב שרשראות האספקה העולמיות. ההצהרה הרשמית של ארה"ב לא כללה התייחסות למכסים או לסנקציות. מאז נכנס לתפקיד בינואר 2021, ביידן לא קיים שיחות כלכליות משמעותיות עם סין

בכירים בממשל האמריקאי והממשלה הסינית דנו בסנקציות האמריקאיות והמכסים, זאת על רקע הדיווחים שממשל ביידן קרוב לביטול חלק מהמכסים שהשית הנשיא הקודם דונלד טראמפ, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
לפי הדיווחים, סגן הנשיא הסיני ליו הי שוחח בשיחת וידיאו עם שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן ואמר לה שהסרת המכסים והסנקציות היא נושא שחשוב לסין. זו השיחה הראשונה בין השניים מאז אוקטובר.
לפי הודעה שפרסמו בסין, הם שוחחו על המדיניות הכלכלית ועל הדרכים לייצוב שרשראות האספקה העולמיות, ואף הסכימו כי חשוב לשני הצדדים לחזק את התקשורת והתיאומים בתחומים הללו עבור שתי המדינות והעולם כולו. לפי ההצהרה הסינית, השיחה הייתה פרגמטית ובונה.
בארה"ב כינו את השיחה "ישירה ומשמעותית", אך ההצהרה הרשמית לא כללה התייחסות למכסים או לסנקציות. עם זאת, האמריקאים כן ציינו כי ילן "העלתה נושאים מעוררי דאגה כמו השפעת המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה על הכלכלה העולמית והתנהלויות כלכליות לא הוגנות" מצד סין.
השיחה בין ילן וליו התקיימה על רקע הדיווחים שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן עשוי להכריז בקרוב על ביטול של חלק מהמכסים שהושתו על יבוא סיני בשווי מאות מיליארדי דולרים. לנוכח האינפלציה הגבוהה בארה"ב, ההערכות הן שהממשל יפעל להקל על חלק מהמסים במטרה להוריד את העלות של סחורה יומיומית.
עם זאת, נראה שיש חילוקי דעות בתוך הממשל. בעוד שילן אמרה בחודש שעבר שהממשל מעוניין לבחון מחדש את המכסים ש"לא נועדו לשרת את האינטרסים האסטרטגיים שלנו", נציגת הסחר האמריקאית קתרין טאי, כינתה את המכסים "מינוף" נגד סין ותהתה האם הסרתם באמת תשפיע על האינפלציה.
מאז נכנס לתפקיד בינואר 2021, ביידן לא קיים שיחות כלכליות משמעותיות עם סין, והעדיף להתמקד בהשגת הסכמי סחר חדשים עם מדינות אחרות באסיה.
האנליסטים טוענים גם כן שביטול המכסים ישפיע במידה מצומצמת בלבד על האינפלציה בארה"ב והמסחר הסיני. "ההשפעה השלילית של המכסים על היצוא הסיני הייתה מוגבלת ולכן הפחתתם לא תהיה בעלת השפעה גדולה מדי", אמר הכלכלן לארי הו מ-Macquarie Group. "ההשפעה על האינפלציה האמריקאית תהיה גם כן מוגבלת, המחירים בארה"ב לדוגמה לא זינקו ב-2019 כשהמכסים הושתו". עוד הוסיף כי גורם הדאגה הגדול יותר הוא האפשרות למיתון בארה"ב.