סגור

אוויר לנשימה: הסנאט אישר את העלאת תקרת החוב

לפי הצעת החוק שאושרה, תקרת החוב תועלה בכמעט חצי טריליון דולר לכ-28.9 טריליון דולר, וזאת עד ראשית דצמבר; בכך נמנעה חדלות פירעון של הממשל, והדבר יאפשר למחוקקים הדמוקרטים והריפובליקנים לקיים מו"מ על הסכמות ארוכות טווח יותר; ההערכה היא כי בהמשך תאושר גם בבית הנבחרים

הסנאט האמריקאי אישר הלילה (ו') את החוק להעלאת תקרת החוב עד ראשית דצמבר - חוק שיעזור לארה"ב להימנע מחדלות פירעון כבר בשבועות הקרובים, כך דיווח האתר CNBC.


בהצבעה הקריטית הצטרפו 11 חברי המפלגה הרפובליקנית ל-50 הדמוקרטים וסיפקו את מינימום 60 הקולות שהיו נחוצים כדי לסיים את הדיון על הצעת החוק ולהתחיל בהצבעה האמיתית עליו. אותם רפובליקנים אמנם לא הצביעו לאחר מכן בעד החוק, אך לשם כך הספיקו 50 הקולות של הדמוקרטים, זאת מכיוון שהסנטור הרפובליקני ריצ'רד בר לא נכח בהצבעה.

1 צפייה בגלריה
ג'נט ילן שרת האוצר של ארה"ב בקונגרס 30.9.21
ג'נט ילן שרת האוצר של ארה"ב בקונגרס 30.9.21
שרת האוצר, ג'נט ילן
(EPA)

מוקדם יותר השבוע הזהירה שרת האוצר ג'נט ילן כי ארה"ב מסתכנת באסון כלכלי אם הקונגרס לא יעלה או יקפיא את תקרת החוב. ההצבעה אתמול בסנאט מאפשרת למדינה להימנע מהגעה לתקרת החוב עד תחילת דצמבר, זאת מכיוון שהיא הועלתה עכשיו ב-480 מיליארד דולר – סכום שלפי הערכות משרד האוצר יאפשר לשלם את החשבונות עד ה-3 בדצמבר. תקרת החוב עמדה על 28.4 טריליון דולר, כך שכעת עלתה לכמעט 28.9 טריליון דולר.
הצעת החוק תעבור כעת לדיונים בבית הנבחרים, שם היו"ר ננסי פלוסי צפויה להעלות את החוק להצבעה כבר בימים הקרובים. ההערכה היא כי החוק יאושר גם בבית הנבחרים ומשם הוא יעבור לשולחנו של הנשיא ג'ו ביידן שיחתום עליו לפני הדדליין של ה-18 באוקטובר, אז הזהירו במשרד האוצר, ארה"ב לא תוכל לשלם את החובות שלה.
פריצת הדרך להעלאת תקרת החוב הגיעה לאחר שבועות של מחלוקות בין המפלגות והתאפשרה כשמנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל הרפובליקני הציע כפשרה להעלות את תקרת החוב עד דצמבר. אין בכך כדי לאשר תקציב או תוכנית הוצאות חדשה של הממשל, אך המהלך יאפשר למשרד האוצר לממן את החחקיקה שכבר אושרה בקונגרס.
הסיבה העיקרית למחלוקת היא התנגדותם של הרפובליקנים לתוכנית ההוצאות של ביידן בגובה טריליוני דולרים. הגדלת תקרת החוב עד דצמבר אמורה לספק לשני הצדדים זמן להגיע להבנות והסכמות בנושאים השנויים במחלוקת.