סגור

ביידן ושי קיימו פגישה וירטואלית; "אווירה חיובית - אבל אין פריצת דרך"

שני המנהיגים שוחחו במשך ארבע שעות; נשיא ארה"ב ציין כי עליהם לעבוד יחד בנושאים בהם האינטרסים חופפים, כמו משבר האקלים; נשיא סין הביע נכונות לנקוט צעדים כדי לקדם את הקשר בין המדינות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג קיימו הלילה פגישה וירטואלית בת ארבע שעות. זו היתה הפגישה הראשונה בין מנהיגי שתי הכלכלות הגדולות בעולם מאז נכנס ביידן לתפקיד בינואר. למרות האווירה החיובית, לא נרשמה בפגישה פריצת דרך ממשית.

לפי דיווחים בתקשורת הסינית, הפגישה התנהלה ברובה ברוח חיובית. שי אמר בה כי כדי שסין וארה"ב יפצחו במערכת יחסים קרובה, יש לקיים שלושה עקרונות: כבוד הדדי, דו קיום שליו ושיתוף פעולה בו שני הצדדים יוצאים מורווחים. יצוין כי בסין נוהגים להשתמש לרוב בביטויים כמו "כבוד הדדי" כדי לקרוא לשיפור התנאים מצד ארה"ב כלפיהם.
"הפגישה היתה מגוונת, מעמיקה, ישירה ופרודוקטיבית", כתב דובר שר החוץ הסיני הואה צ'וניאנג באנגלית בחשבון הטוויטר. "היא עזרה להרחיב את ההבנות ההדדיות".
לפי דיווחים, הפגישה החלה בצורה ידידותית ושי מסר כי הוא "שמח מאוד" לפגוש את "חברו הוותיק", בעוד שביידן אמר כי הם מעולם לא היו "כל כך רשמיים אחד עם השני" (השניים נפגשו בעבר רבות כשכיהנו כסגני נשיא). נשיא ארה"ב ציין כי האחריות של שני המנהיגים היא "להיות ברורים וכנים לגבי אי ההסכמות ולעבוד יחד כשהאינטרסים שלנו חופפים, בייחוד בנושאים כלל עולמיים חשובים כמו שינויי אקלים". לדבריו, "האחריות שלנו היא להבטיח שהתחרות בין המדינות שלנו לא תהפוך לעימות, בין אם בצורה מכוונת או לא".

1 צפייה בגלריה
פגישה וירטואלית ביידן ג'ינפינג שי
פגישה וירטואלית ביידן ג'ינפינג שי
הפגישה הווירטואלית בין המנהיגים
(צילום: בלומברג)

וושינגטון מסרה כי בוועידה דנו השניים בהתנהלותה של סין כלפי האויגורים המוסלמים בחבל שינג'יאנג, שם הם כלואים בין השאר במחנות עבודה וחינוך מחדש, וכלפי טיבט והונג קונג. עוד מסרה כי ביידן אמר לשי שארה"ב ממשיכה להיות מחויבת למדיניות סין האחת, שבמסגרתה היא אינה מכירה רשמית בעצמאות טייוואן, אך מקיימת איתה יחסים ענפים.
לצד זה הבהיר ביידן לנשיא סין כי "ארה"ב תשמור על האינטרסים והערכים שלה יחד עם בעלות בריתה" וכי היא מתנגדת לניסיון של בייג'ינג לערער את הסטטוס קוו באזור מצר טייוואן. עוד נמסר בהודעת הבית הלבן כי ביידן הבהיר לשי שבכוונתו "להגן על העובדים האמריקנים והתעשיות האמריקניות מפני שיטות הסחר והכלכלה הלא הוגנות של סין". השניים דנו גם באתגרים גיאו-פוליטיים כגון הנעשה בצפון קוריאה, אפגניסטן ואיראן.
לפי התקשורת הסינית, שי אמר לביידן שכדור הארץ גדול מספיק כדי להכיל את ההתפתחות של שתי המדינות. "נשיא סין אמר שוושינגטון ובייג'ינג הן כמו שתי ספינות שאסור שיתנגשו", דיווחה התקשורת הממלכתית הסינית. המשטר הסיני מסר עוד כי בפגישה הדגיש שי שאם כוחות "טייוואן העצמאית" יחצו את הקו האדום – סין תיאלץ לנקוט "צעדי הגנה". שי הביע נכונות לעבוד יחד עם ביידן ו"לנקוט צעדים כדי לקדם את הקשרים בין סין לארה"ב בצורה חיובית".
הפגישה התקיימה כאמור באופן וירטואלי, אך שני המנהיגים הסכימו כי עדיף להיפגש פנים מול פנים וקראו לשיפור התקשורת ביניהם.
בפגישה השתתפו גם שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן, מזכיר המדינה אנטוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן וכן שלושה נציגים מהמועצה הלאומית לביטחון. בצד הסיני לקחו חלק סגן ראש הממשלה ליו הי, שר החוץ וואנג אי, וסגן שר החוץ שיה פנג.
"לא ציפינו שתהיה פריצת דרך, ואכן אין כאלה לדווח עליהן", אמר לגרדיאן בכיר בממשל האמריקאי לאחר הפגישה. "הפגישה עסקה בפיתוח דרכים לנהל את התחרות בצורה אחראית, לוודא שארה"ב וסין יכולות לנקוט צעדים תחרותיים, אבל מצליחות לשמור על תקשורת ביניהן".