סגור

מתיחת ה-1 באפריל של פולקסווגן עלולה לעלות לה ביוקר

בתחילת השבוע "הדליפה" הזרוע האמריקאית של החברה שתשנה את שמה ל״וולטסווגן״ כדי להדגיש את מחויבותה לרכב חשמלי. מאוחר יותר התברר שמדובר בבדיחה. אך הבלבול שנוצר עלול להוביל לחקירה של רשות ניירות ערך בארה"ב, או לתביעה מצד משקיעים שמרגישים מרומים

פולקסווגן ארה"ב אמרה ששינוי שמה ל"וולטסווגן" היה רק בדיחה "ברוח האחד באפריל" כדי לקדם מכונית חשמלית חדשה. אך הבדיחה הזו עלולה להכניס את יצרנית הרכב לצרות בשל הונאת משקיעים, לכאורה. "זה לא סוג הדברים שחברה גלובלית אחראית צריכה לעשות", כך אמר צ'רלס ווייטהד מביה"ס למשפטים של אוניברסיטת קורנל.


החברה הודיעה השבוע שתשנה את שמה בארה"ב ל"וולטסווגן", ושזה השם שיופיע בפרסומות ועל כלי הרכב החשמליים שלה. בהמשך החברה נסוגה ואמרה שהיא בהחלט לא משנה את שמה, ושהיה מדובר בלא יותר מבדיחה. ביום רביעי היא פרסמה הצהרה נוספת שבה הסבירה: "פולקסווגן ארה"ב פיתחה ויישמה קמפיין שיווקי שאמור למשוך תשומת לב – עם קריצה – למעבר של פולקסווגן להנעה חשמלית", ולהשקת רכב הכביש-שטח החשמלי לגמרי שלה בארה"ב.
הבעיה היא שאנשים רבים לקחו את הבדיחה ברצינות. אנליסטים בוול סטריט אפילו פרסמו הנחיות לגבי מה ששינוי זה עשוי להראות על כיוונה האסטרטגי של החברה. פולקסווגן אכן משקיעה רבות בכלי רכב חשמליים, אך הבלבול שנוצר סביב שינוי השם עלול להביא לחקירה של רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC), או לתביעה מצד משקיעים שמרגישים מרומים מהבדיחה.

1 צפייה בגלריה
מפעל הרכבה פולקסווגן דרזדן גרמניה לוגו
מפעל הרכבה פולקסווגן דרזדן גרמניה לוגו
מפעל הרכבה פולקסווגן דרזדן גרמניה לוגו
(צילום: רויטרס)

החוק האמריקאי אוסר על חברות לטעון טענות שווא באוזני משקיעים. "זוהי דוגמה מצוינת לכוחה של המדיה והצורך להיות מאוד זהיר לגבי מה שאומרים, כי אף פעם אי אפשר לדעת איך זה ישפיע על השוק", כך אמר ג'ונתן ריצ'מן, עורך דין עסקי. "מנקודת הראות של פולקסווגן, זה היה אמור לשעשע, אבל מה שמשעשע אדם אחד עלול לפגוע באדם אחר".
רשות ניירות ערך האמריקאית כבר פעלה בעבר נגד הצהרות שווא מצד חברות או בעלים של חברות. בשנת 2018 שילם מנכ"ל טסלה אילון מאסק 20 מיליון דולר, לאחר שה-SEC קבעה שהציוץ שלו אודות הפיכת החברה לפרטית במחיר של 420 דולר למניה הטעתה את המשקיעים.