סגור

צפו: לראשונה - ספינת החלל של SpaceX נחתה ולא התפוצצה

אב טיפוס של ספינת החלל הגיע לגובה של כ-10 ק"מ ואז נחת בהצלחה במתחם הניסויים בדרום טקסס. בפעמים הקודמות, ספינת החלל התפוצצה בזמן הנחיתה או זמן קצר לאחר מכן

ציון דרך חשוב בדרך לשליחת אסטרונאוטים לירח ומאוחר יותר גם למאדים: ספינת החלל של SpaceX השלימה הלילה (יום ה') ניסוי מוצלח כשנחתה בהצלחה בבוקה צ'יקה, שבדרום טקסס. גם כמה שעות לאחר הניסוי המוצלח, נראתה ספינת החלל עומדת במקומה.
ספינת החלל, דגם Sn15, שוגרה בשעה 1:24 הלילה (שעון ישראל). היא הגיעה לגובה של כ-10 ק"מ ואז, לפי התכנון, שינתה כיוון וחזרה לאזור שממנו המריאה שש דקות מוקדם יותר.


בשידור של חברת SpaceX ניתן לראות כי לאחר שספינת החלל נחתה בשלום, פרצה אש בחלק התחתון שלה. בשלב זה הופעלה מערכת כיבוי אוטומטית, על מנת לכבות את הלהבות. אך בניגוד לספינת החלל דגם 10, שהתפוצצה כמה דקות לאחר שנחתה בניסוי שנערך בחודש מרץ, הניסוי הלילה הסתיים בהצלחה וספינת החלל שרדה את הניסוי כשהיא שלמה.
1 צפייה בגלריה
שיגור מוצלח של חללית spacex
שיגור מוצלח של חללית spacex
שיגור מוצלח של חללית spacex
(AFP)
בהודעת החברה נכתב כי הם הפיקו לקחים מהניסויים הקודמים בספינת החלל. "ב-15SN בוצעו שיפורים ברכיבים ובמנה". בין היתר אמרו ב-SpaceX כי נערכו שינויים במנועים, שאמורים להאט את מהירות ספינת החלל עד הנחיתה.
מדובר בהצלחה גדולה לחברה של אילון מאסק. SpaceX מתכוונת לשגר את ספינת החלל בשנת 2023 לטיסה סביב הירח, שבה יהיו שמונה בני אדם, ביניהם מיליארדר יפני שמימן את הטיסה. בהמשך, כך על פי התכנון, אמורה ספינת החלל להביא אסטרונאוטים לירח ומאוחר יותר גם למאדים. מדובר בספינת חלל רב פעמית, שתוכל גם להמריא מהיעדים הרחוקים בחזרה לכדור הארץ.
הניסוי נערך בדגם של ספינת החלל, שגובהו כ-50 מטרים וקוטרו תשעה מטרים. על פי התכנון, הדגם הסופי של ספינת החלל שמייצרת SpaceX אמור להיות בגובה של כ-120 מטרים. החזון של מייסד החברה, אילון מאסק הוא להשתמש במשגרים וגם בחלליות פעמים רבות, על מנת לחסוך בעלויות. לכן, המשגרים של SpaceX שמשגרים אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית וגם לוויינים נוחתים באופן אנכי והחברה משתמשת בהם לשיגורים נוספים לחלל.
כאמור, הניסויים הקודמים של SpaceX היו פחות מוצלחים. הניסוי הקודם - ב-SN11 - נערך בסוף חודש מרץ, והוא הסתיים בפיצוץ אב הטיפוס בזמן הנחיתה. ב-SpaceX אמרו אז כי ככל הנראה הייתה תקלה באחד המנועים שהיה אמור להאט את מהירותה של ספינת החלל לקראת הנחיתה, סמוך למקום שממנו היא שוגרה. בתחילת אותו חודש נראה היה שספינת החלל, אב טיפוס 10, הצליחה לנחות בשלום. אבל כמה דקות לאחר הנחיתה, התפוצצה ספינת החלל בשל תקלה.
בשני הניסויים המוקדמים יותר של החברה אב הטיפוס התפוצץ גם כן במהלך הנחיתה. מדובר בניסויים באב הטיפוס התשיעי, שנערך בחודש פברואר - ובאב הטיפוס השמיני של ספינת החלל, שנערך בחודש דצמבר.