סגור
משבר אקלים

משבר האקלים
האנרגיה המתחדשת רשמה ב-2020 את הגידול החד זה 21 שנה - 45%

לפי דו"ח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, הזינוק נרשם חרף משבר הקורונה ובשעה שצריכה ממקורות אנרגיה אחרים היתה בירידה. מחצית מהגידול הגיעה מסין, שבדצמבר רשמה שיא בפתיחת מתקני רוח וסולאר חדשים

תעשיית האנרגיה המתחדשת רשמה בשנה שעברה את קצב הגידול הגבוה ביותר מאז 1999, ויכולת ההספק שלה עלתה ב-45% ל-280 ג'יגה-ואט – כך לפי דו"ח חדש של סוכנות האנרגיה הבינלאומית.
לדברי הסוכנות, הגידול נרשם חרף משבר הקורונה ובשעה שהצריכה של מקורות אנרגיה אחרים היתה בירידה. "גידולים גבוהים מסוג זה בהספק הופכים ל'נורמלי החדש', כשאנרגיה מתחדשת אחראית ל-90% מהגידול במקורות אספקת האנרגיה העולמיים", נכתב בדו"ח.
2 צפייה בגלריה
atilla אנלייט אנרגיה סולארית סולארי הונגריה 1
atilla אנלייט אנרגיה סולארית סולארי הונגריה 1
לוחות אנרגיה סולארית של אנלייט בהונגריה
(צילום: אנלייט )
ההספק של מקורות אנרגיית רוח זינק בשנה שעברה ב-90%, והגיע ל-114 ג'יגה-ואט. קצב הגידול צפוי אמנם לרשום האטה השנה וב-2022, אך הוא עדיין יהיה גבוה ב-50% מהממוצע של 2019-2017. הגידול באנרגיה סולארית עתיד להמשיך לשבור שיאים, ועד 2022 לרשום תוספת שנתית של 162 ג'יגה-ואט – 50% מעל רמות הגידול של 2019.
ב-2022 צפויה להירשם האצה משמעותית בסין
מחצית מהגידול הגיעה מסין, שבדצמבר רשמה שיא בפתיחת מתקני רוח וסולאר חדשים. הצמיחה השנה צפויה לרשום האטה מסוימת בגלל הפסקת סבסוד ליזמים. אולם, לפי הסוכנות, סין עדיין צפויה לרשום גידול של 45% בשימוש במקורות האנרגיה המתחדשים שלה, גבוה משמעותית מממוצע 2019-2017. ב-2022 צפוי הגידול במדינה לעמוד על 58%, ולרשום האצה משמעותית יותר לאחר מכן עם הכניסה לתוקף של מדיניות חדשה שנועדה להביא את הפליטות במדינה לאיזון מלא עד 2060.

2 צפייה בגלריה
תחנות רוח של אפל
תחנות רוח של אפל
תחנות רוח של אפל
(צילום: Apple)

באירופה הגידול בהספק נמצא בתאוצה הודות למדיניות במדינות השונות במטרה לעמוד ביעד של האיחוד האירופי לצמצם את הפליטות בחצי עד 2030. השנה צפויה היבשת להוסיף 44 ג'יגה-ואט במקורות אנרגיה מתחדשים, גידול של 11%, ובשנה הבאה צפוי ההספק לגדול ב-49 ג'יגה-ואט. בארצות הברית תוכנית התשתיות של הנשיא ג'ו ביידן צפויה לקדם גידול משמעותי במקורות אנרגיה מתחדשת, אך בשלב זה אין לסוכנות הערכה מפורטת על ההשפעה שתהיה לה.
הקורונה חיבלה במאמצי הודו להרחיב את מקורות האנרגיה
מגפת הקורונה חיבלה במאמצי הודו להרחיב את מקורות האנרגיה המתחדשת שלה, והיקף הגידול ירד בשנה שעברה בכמעט 50% לעומת 2019. אולם המדינה נמצאת בדרך לשבירת שיאי גידול ב-2021 וב-2022. עם זאת, ההתפרצות העדכנית במדינה יצרה חוסר ודאות לטווח הקצר. בסך הכל צופים בסוכנות שהגידול העולמי במקורות אנרגיה מתחדשת השנה ובשנה הבאה יהיה גבוה ב-25% לעומת ההערכה הקודמת משנה שעברה.
"ממשלות צריכות למנף את המומנטום המבטיח הזה, ולקדם מדיניות שתעודד השקעה גדולה יותר בסולאר וברוח, בשדרוגי התשתיות הדרושים ובטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת אחרות כמו הידרו, ביו וגאותרמי", אמר ל"גרדיאן" מנהל IEA, ד"ר פתיח בירו. "הרחבה משמעותית של חשמל נקי היא חיונית כדי לתת לעולם סיכוי לעמוד ביעדי אפס פליטות".