$
חברה וסביבה

חולמים על רכבת תחתית בתל אביב? תראו מה מתכננים בפריז

ראש ממשלת צרפת פרנסואה הולנד החיה והרחיב את התוכנית של קודמו בתפקיד - כדי להקל את העומס במערכת התחבורה הציבורית. היעד: הוספת 200 קילומטר של מסילות בפריז רבתי

בלומברג 11:3026.03.13

עמוק בתוככי מנהרה עמוקה וטחובה, מתחת לתחנת המטרו סאן לזאר במרכז פריז, עומד ראש הפרויקטים בחברת הרכבות של צרפת SNCF, דוויד פטרקו, ומצביע על קיר החוסם את קצה המנהרה. "אנחנו מתכוונים לשבור את הקיר ולקדוח מנהרה באורך 8 קילומטרים שתחבר בין מזרח העיר למערבה", אמר בראיון לבלומברג. המנהרה היא רק חלק מתוכנית אב בעלות של 30 מיליארד יורו שהכינה ממשלת צרפת להוספת 200 קילומטרים ו-72 תחנות למטרו - בתוך פריז ומחוצה לה - עד שנת 2030. 

פרויקט מסוג זה הוא מחזה נדיר באירופה כיום, מאחר שהממשלות נוטות לקצץ באופן חד את ההשקעות בתשתיות ציבוריות בניסיון לעמוד במגבלות התקציביות שהטיל עליהן האיחוד האירופי.

 

עם החברות הצפויות להתחרות במכרז לפרויקט הענק בפריז נמנות חברות הבנייה וינסי, Bouygues ו-Eiffage וכן יצרניות מתחום תחבורת הרכבות כגון סימנס ואלסטום.

 

הפרויקט, שזה לכינוי "לה גרן פארי" (פריז הגדולה), הוא פרי תכנונו של נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי, במסגרת תוכניות לפתח את האזור שמסביב לעיר הבירה. יורשו של סרקוזי, הנשיא פרנסואה הולנד, החיה את התכנית ואף הרחיבה החודש במטרה להקל את העומס במערכת התחבורה הציבורית, שבה נוסעים מדי יום כ-8.5 מיליון נוסעים – 10% יותר ממספר הנוסעים לפני עשור.

 

המטרו בפריז המטרו בפריז צילום: cc by thaiz_mm

 

ייתכן שהפרויקט אף יעודד צמיחה כלכלית במדינה הנאבקת עם שיעור האבטלה הגבוה ביותר זה 13 שנה ושבה חברות הבנייה זקוקות נואשות להזמנות חדשות. "לפרויקט זה חשיבות ישירה ועקיפה הודות להיקף העבודה שיביא עימו, וכן הודות להשקעות הנוספות שהוא ימשוך", אמר סגן ראש מחלקת בנייה בחטיבת פריז Bouygues, ז'אן-כריסטוף פרו.

 

שיעור הצמיחה הכלכלית באזור פריז רבתי היה 1.5% עד 2% בעשור האחרון – כמחצית מזה של לונדון ומדריד, שבהו הורחבו התשתיות. במאמץ להדביק את הפער, אמר ראש ממשלת צרפת ז'אן מארק איירו בתחילת מרץ כי תשתית המטרו החדשה תכלול רשת קווים הסובבת את העיר ותחבר את הפרברים, אזורי השוליים ושדה התעופה אורליי - למרכז העיר.

 

על מנת לממן את פרויקט הענק, הוטלו מאז 2011 מיסים בסך 500 מיליון יורו על החברות באזור. זאת בנוסף להיטלים שנתיים קיימים בסך 3.5 מיליארד יורו המיועדים לסבסוד מערכת התחבורה הנוכחית. כבר עתה חוששים עסקים כי יאלצו לשאת חלק מעלויות התפעול של המערכת החדשה, הצפויות להגיע ל-1.6 מיליארד יורו לשנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x