הביתן הישראלי באקספו שנגחאי: פרדס שמוביל לקונכיה תוצרת כחול לבן
הביתן הישראלי בתערוכת אקספו שנגחאי הוא הראשון מעולם שמדינת ישראל מקימה בעצמה, בתקציב מסודר ובתכנון מראש
הביתן הישראלי בתערוכת אקספו שנגחאי הוא הראשון מעולם שמדינת ישראל מקימה בעצמה, בתקציב מסודר ובתכנון מראש. ג'קי אלדן, הקונסול הישראלי בשנגחאי, אומר שלהקמת הפרויקט ולתפעולו הוקצו כ-45 מיליון שקל.
21 מיליון שקל עלו התכנון וההקמה של הביתן עצמו: מבנה כחול־לבן בצורת
חיים דותן, האדריכל שזכה במכרז של משרד החוץ להקמת הפרויקט ולניהולו, מספר שהביתן אמור להדגיש את היכולות הישראליות, אבל גם לקרוץ לטעם הסיני. "רצינו להציג את ישראל כמדינה קטנה, חכמה וייחודית. חשבתי על מודל הין־יאנג הסיני, והרכבתי מודל שמשלב חומרים ישנים וחדשים", הוא אומר.
המארגנים הישראלים, בהם גורמים במשרדי החוץ, התמ"ת, התיירות החקלאות והאוצר, מקווים למשוך לביתן 2.5 מיליון מבקרים בששת חודשי התערוכה, כמעט 14 אלף מבקרים ביום. הרוב המוחלט של המבקרים האלה, מודים בקונסוליה, יהיו סינים, בחלקם כפריים שיזכו לטיול חינם לאקספו על חשבון הממשלה שלהם כדי לנפח את מספר המשתתפים בתערוכה. אבל הישראלים מקווים למשוך לביתן גם גורמים עסקיים וממשלתיים מהעולם, ובעיקר מסין, כדרך ליצור הזדמנויות עסקיות לחברות ישראליות.
אלדן אומר שהבעיה כרגע היא דווקא בצד של החברות הישראליות, שעדיין אינן מכירות בחשיבות התערוכה. הקונסוליה מנסה לגייס חברות להציג בביתן ולקיים בו כנסים, סמינרים והרצאות לגורמים עסקיים רלבנטיים — עד כה בהצלחה חלקית בלבד.