סגור
פנאי יוסי יודפת יקב עבייה יין
יוסי יודפת מיקב עבייה (באדיבות יקב עבייה)

טעים להכיר: פסטיבל היין הטבעי הראשון של ישראל יוצא לדרך

יין טבעי הפך לאחד הנושאים הכי חמים בגזרת השתייה - בין היתר כי הוא כל כך שנוי במחלוקת. מחר יערך פסטיבל יין טבעי ראשון מסוגו בבית חנה הרבי בפאתי שכונת פלורנטין, יעלו ויבואו בו ארבעה יקבים מקומיים וחמישה יבואני יין טבעי - תוכלו להגיע ולהחליט אם גם אתם חובבי הז'אנר

יין טבעי הפך בשנים האחרונות לאחד הנושאים הכי חמים בגזרת השתייה העולמית והמקומית. זהו לא רק נושא חם – בשל הקשריו הבריאותיים והסביבתיים (ויש שיאמרו גם מעבר לכך, הרוחניים ומה לא) אלא גם שנוי במחלוקת במיוחד. הוויכוח הגדול אינו קשור להקשרים הנ"ל, שהרי מי שיכול או רוצה (וגם לא צריך) להתנגד למעשים טובים, אלא לטעם. רבים וטובים (וביניהם גם עבדכם הנאמן) עוד לא הצליחו לגמרי להשתכנע שמדובר במשהו, ובכן, טעים.
הוויכוח גדול הרבה יותר. מדובר בקטגוריית יין שאיש אינו יודע בדיוק את גבולותיה. לא כאן המקום להתעסק בכך לעומק (אני מקווה שזה עוד יקרה בעיתון זה), אבל בגדול נאמר שיין טבעי הוא יין שמשתדל להיות כמה שיותר, ובכן, טבעי. להוסיף כמה שפחות חומרים שאינם מיץ ענבים – בראש ובראשונה גופרית דו חמצנית (SO2) החומר העוזר ליין להישאר בחיים יותר מכמה חודשים (וכזכור יינות, לפחות חלקם, אמורים להתיישן קצת ולפעמים הרבה יותר). יש מי שנמנע מהגופרית הזו בכלל ביין שלו ואחרים ממעיטים בכמותה הרבה מתחת לתקן המותר ביין רגיל. מעבר לכך משתדלים יצרני היין הטבעי לא להשתמש בשמרים מתורבתים (אלו הגורמים למיץ הענבים לתסוס ולהפוך ליין), אלא רק באלה הנמצאים כבר באופן טבעי על הענבים בכרם (הם תמיד שם), לא לדשן את הכרם בחומרים מזיקים ועוד כהנה וכהנה פרקטיקות שונות ולעיתים משונות.
ביום רביעי הקרוב יערך פסטיבל יין טבעי ראשון מסוגו בבית חנה הרבי בפאתי שכונת פלורנטין. יעלו ויבואו בו ארבעה יקבים מקומיים ואיתם חמישה יבואני יין טבעי. המשתתפים המקומיים הם יקב עבייה, אולי חלוץ הייננות הטבעית בישראל – בעבר כבר כתבתי כאן על יוסי יודפת בעל יקב עבייה והיינן שלו ויינותיו הנהדרים השומטים את הקרקע מתחת לרוב ההתנגדויות הרגילות שלי לטעמם של היינות הטבעיים, יקב חרשים מהגליל יקב וורטמן מחיפה שאני מודה שלא ידעתי שגם הוא שולח את ידו בתחום ויקב רוזה הצעיר שאיני מכיר עדיין.
אליהם יצטרפו 5 יבואנים, בראש ובראשונה 'עסיס' של נטלי שפריר, חלוצת הייבוא והכוהנת הגדולה של התחום. לא לכל היינות שלה התחברתי (היינות הגיאורגיים למשל) אבל האוסטריים שלה (למשל) הם יצירות מופת קטנות. לצידה יציגו גם 'בון ויונט' של גל סידס המתרכז ביינות צרפתיים אבל לא רק (יינות בורגון הטבעיים שלו מרתקים), 'סארו אימפורט' של עידו לברן המייבא כבר כמה שנים יינות מרתקים מארצות הבלקן - בראש ובראשונה סלובניה וקרואטיה אבל גם מקדוניה ובוסניה הרצגובינה ואפילו הונגריה – כבר לא בלקן אם אני זוכר נכון אבל מעצמת יין וותיקה ושכנה של האחרות. לא כל היינות של לברן טבעיים אבל כולם מעולים. עוד שני יבואנים חדשים יותר שאני פחות מכיר הם 'ארטיזן' ו'מובו'.
את כל אלו תוכלו לטעום מחר בבית חנה הרבי בין השעות 12:00-22:00. תמורת 25 שקל תקבלו כוס יין שתשתמש אתכם לטעימות הנ"ל. כך תוכלו להחליט בעצמכם האם גם אתם מתחברים ללהיט הכי גדול בברי היין של תל אביב ופריז. תבואו טבעי.
'שלוק' - פסטיבל יין טבעי, בית חנה הרבי, הרבי מבכרך 6 , תל אביב, 4/10, 12:00-22:00.