סגור
פנאי אנשובי מטוגנים מסעדת היווני של אשר חביבי
אנשובי מטוגנים בשלמותם. אחת המנות הטובות ב"היווני" (צילום: אשר חביבי)

"היווני": המסעדה הכי טובה בתל אביב

אשר חביבי מכין כבר כמה עשורים אוכל פשוט וטעים באווירה קסומה. בעידן שבו כל אחד בטוח שהוא גאון קולינרי, שנייה אחרי שסיים את "משחקי השף", חביבי פתח את מסעדת "היווני" שכוללת שלל מנות דגים מושלמות, ומסתמנת כמקום הכי חם היום בתל אביב

אם יושבים עם הפנים החוצה, מתחת למגדל החדש והמכוער שנבנה על חורבות שוק הפלאפל ההיסטורי של שוק בצלאל, ומתמכרים למוזיקה של קזנג'ידיס ולאוזו ברביאני, אפשר לדמיין לרגע שאתה בפיראוס או בסלוניקי.
לפעמים גם הקליינטורה מתאימה. בפעם האחרונה שהיינו כאן, ישב לידנו מוסי פנצטר, מלך הדגים של שוק הכרמל, עם בעליו של בר הכוסית המיתולוגי מכיכר מלכי ישראל ועוד חבר, וביחד יצרו שולחן שלא היה מבייש אף בר באתונה. בערב אחר אפילו בא מישהו עם בוזוקי, הוציא וניגן. נס קטן בלב הבלגן.
"היווני" הוא המקום החדש של אשר חביבי, איש נחבא אל הכלים שכבר 20 שנה עסוק במה שבאמת חשוב במקצוע שלו — לבשל ולארח כמו שאף אחד לא יודע כמעט. הייתי אצלו אינספור פעמים בכל המקומות שלו. מסעדת "פפו" הספרדית שעבודות הרכבת הקלה גמרו עליה במתחם גן החשמל, הבר הנהדר שלו בשוק לוינסקי שגם הוא הלך בדרך כל בשר, דוכן הסביח קצר המועד שלו בשוק הכרמל, "היווניה" גם היא בשוק הכרמל שאותה הוא מנהל כעת מרחוק, ועכשיו כאן, בשוק בצלאל.
עם השירות הלבבי של אשר, אבי כהן שותפו (שמבשל לא פחות טוב) ודניאלה המלצרית, כולם מאשדוד במקור, המוזיקה, התמונות מיוון ובעיקר הרוח החופשית והאוכל כמובן — הם שעושים ביחד את הקסם. הסלט היווני, למשל, הוא הכי פשוט שיש: ירקות, זיתים, גבינה. לא צריך יותר; לביבות הקישואים שמנמנות, עסיסיות, אף אחד לא עושה אותן טוב יותר;
והסרדינים הכבושים שוחים בשמן זית טוב, עם קצת בצל ירוק מלמעלה — כמה פשוט ככה טעים.
או קלמרי על הפלנצ'ה. איזה יופי. לא גומי, לא יבש, עסיסי, רך, ככה עושים קלמרי; הסיגר לוקוס הוא בית ספר לסיגרים מטוגנים. מנה שגם אחרי שכולם עושים אותה בכל מקום, אשר ואבי עדיין מצליחים לחדש בה בזה שהם לא מחדשים דבר, רק נותנים כבוד לסיגר ולדג; כך גם דגי ה"טלוויזיה" (טרולוס) שמטוגנים בשמן עמוק. ה"טלוויזיות" נחשבים לדגים נחותים, אבל אין באמת דבר כזה. רק אצל טבח שלא יודע לכבד דגים פשוטים, ואבי ואשר מכבדים אותם.
גם האנשובי הזעירים מטוגנים בשלמותם. אני יכול לאכול שתי צלחות כאלה ועדיין לרצות עוד. במיוחד כשהאוזו והבירה הנהדרת (סן מיגל) זורמים בלי הפסקה. ובמחבת הדגים יש נתחי דניס עם עגבניות, תרד ופלפל ירוק טרי חריף ברוטב דליל — אבל עשיר. לא יודע איך זה יכול להיות, אבל עובדה. ולקינוח עוגת בסבוסה טעימה.
האוכל של אשר חביבי הוא הכי פשוט שיש. בלי קישוטים, בלי הקצפות, בלי התססות, ובעיקר בלי דאווין. אבל עם כל כך הרבה נשמה. בעידן שבו כל אחד בטוח שהוא גאון קולינרי שנייה אחרי שסיים את הסיבוב שלו ב"משחקי השף" זה כל כך יוצא דופן ונדיר. אם יהיה לכם מזל, אולי תגיעו בלילות שבהם מישהו מוציא בוזוקי ומנגן. אבל גם בלי זה, אל תפספסו את "היווני", המקום הכי טוב בתל אביב כרגע.
היווני, בית לחם 3, תל אביב
לפני הטיפ
סלט יווני - 52 שקל
אנשובי - 49 שקל
סרדינים - 49 שקל
סיגר לוקוס - 50 שקל
קלמרי - 79 שקל
מחבת דגים - 120 שקל
בסבוסה - 30 שקל