סגור
פנאי סרט ג'ונה היל ו אדי מרפי ב איזה אנשים
ג'ונה היל ואדי מרפי ב"איזה אנשים". סרט מפיץ קונספירציות (צילום: Netflix)

"איזה אנשים" בנטפליקס: פחות קומדיה רומנטית, יותר פלקט גזעני

העובדה שהסרט, שנקטל בביקורות, הוא הנצפה ביותר בנטפליקס מטרידה: בשם הניסיון לדון במתח בין שחורים ליהודים מאווררים סטריאוטיפים אנטישמיים

"איזה אנשים", קומדיה רומנטית על מערכת יחסים בין־גזעית, בין גבר יהודי־אמריקאי־לבן לאישה אפרו־אמריקאית, הוא הסרט הכי נצפה של נטפליקס כעת, גם בישראל. עובדה זו היא מעניינת וגם מטרידה. מעניינת, משום שבאופן די גורף, הסרט נקטל על ידי הביקורות. ב"גרדיאן" נכתב עליו כי "מרוב התעקשות על אמירה חברתית נוקבת, 'איזה אנשים' הוא בסופו של דבר סיפור רומנטי ללא לב פועם".
צוות השחקנים הוא מהטובים שיש: ג'וליה לואי דרייפוס, אדי מרפי ודיוויד דוקובני מגלמים את ההורים של שני בני הזוג. את הגבר הצעיר בזוג הרומנטי מגלם ג'ונה היל ("הזאב מוול סטריט"), שגם כתב את התסריט לסרט וגם הפיק אותו יחד עם קניה באריס מיוצרי הטלוויזיה המצליחים כעת בארה"ב, שחתום על להיטים כמו"שחור כזה".
עזרא (היל) היהודי הלבן מתאהב באמירה האפרו־אמריקאית (לורן לונדון). השניים נהיים לזוג. הקשר ביניהם לא משכנע, אבל האמת היא שהזוגיות ברבות מהקומדיות הרומנטיות נראית מופרכת. העניין כאן זה שניתן להבין כי המשיכה של עזרא לאמירה היא תרבותית. הוא אוהב תרבות שחורה, קולטים את זה מהפודקאסט שלו, שהוא מגיש עם חברה אפרו־אמריקאית אחרת. הוא אפילו עוזב את העבודה שלו בפיננסים כדי להגשים את החלום הזה. כמובן שפיננסים, הוא הרי יהודי.
"כל היהודים בסרט הם סטריאוטיפים שטוחים", נכתב במאמר על הסרט ב"פורוורד", עיתון יהודי אמריקאי פרוגרסיבי. "הם כולם עשירים, נוירוטיים, לא קוליים ולעתים קרובות גזענים במופגן. יודעים שהמשפחה של עזרא היא יהודית מסצנה בבית הכנסת ביום כיפור, שבה בין היתר גבר חשקן, רופא במקצועו, מציע לעזרא לבדוק את איבר מינו בשירותים של בית הכנסת. היהודים האלה, איזה מגעילים. נכון?".
וכאן טמונה הבעיה הגדולה ביותר של הסרט, זאת שבגללה ההצלחה שלו פה ובעולם מטרידה, בטענה המוסווית של הסרט יש הכללות מסוכנות על יהודי ארה"ב. כמו למשל בשיחה שהופכת למין תחרות בנוגע לשאלה למי היה קשה יותר: ליהודים בשואה או לשחורים בעבדות. ויכוח שמוכרע באבחה אחת (ולא שאמורים להתווכח על דבר כזה, כן), שהיהודים עכשיו עשירים — אז לא נורא. אחר כך האב של אמירה, אכבר (אדי מרפי), השייך לאומת האסלאם של לואיס פרחאן, ארגון גזעני ומקדם שנאה, אומר שהיהודים ירשו את כספם מסחר בעבדים. תיאוריית קונספירציה שפרחאן הפיץ, אינה מעוגנת בעובדות, ועולה ויורדת בסרט גם היא בלי שיהיה מי שיערער על כך.
המתח בין יהודים לאפרו־אמריקאים הוא חלק מגל עכור של אנטישמיות ששוטף את ארה"ב. עד כדי כך שדאג אמהוף, בעלה של סגנית הנשיא קמלה האריס, שם לעצמו למטרה להעלות את הנושא לדיון באוניברסיטאות. אמהוף, יהודי, דור שני למהגרים מאירופה, אמר שיעשה הכל כדי להילחם ב"מגפת השנאה". הוא התכוון לסרט על הכחשת השואה שקידם שחקן ה־NBA קיירי אירווינג, ודבריו ומעשיו של הראפר קניה ווסט ששיבח את היטלר, ואמירותיו של הקומיקאי דייב שאפל, שנתן תוקף לדברי ווסט. בחודש שעבר גם נפגש הראפר המכונה "יה" עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בביתו ובפגישה נכח טיפוס ושמו ניק פואנטס, מכחיש שואה נודע.
"איזה אנשים" לכאורה מציף את המתח בין שחורים ליהודים. קניה באריס נוהג לשלב בהצלחה חינוך וערכים אנטי־גזעניים בסיטקומים שלו על משפחה אפרו־אמריקאית. בסרט הזה נשאלת שוב השאלה האם יהודים הם לבנים? והתשובה, כך לפי המאמר ב"פורוורד": "לבנים מהסוג הכי גרוע".