סגור
פנאי כריסטיאן לי כנר
כריסטיאן לי. מעריך מוזיקה מודרנית אבל לא שומע את הארי סטיילס או טיילור סוויפט (צילום: גיל נחושתן)

הכנר כריסטיאן לי: "אני אומר קח את זה בקלות, ומתפלל"

בגיל 15 כריסטיאן לי כבר אחרי שני אלבומי סולו, אוחז בכינור של 6 מיליון דולר ונחשב לילד הפלא המבטיח בעולם. בריאיון במרכז המוזיקה קשת אילון הוא מסביר למה הוא מתאמן שש שעות ביום, איך הוא שומר על חברויות ומדוע הוא בטיקטוק אף שאינו שם

כשכריסטיאן לי בן ה־15 יושב לאכול עם נגנים בני גילו שהגיעו מכל העולם לקורס הקיץ של קשת אילון, הוא נראה ומתנהג בצורה אופיינית לנער. כל זה לא דומה למה שהתרחש חצי שעה לפני כן, אז הפליא לנגן בשיעור עם המורה שלו לכינור ד"ר רובין וילסון. כשהנער הביישן והצנוע פורט בכינור פרק מהקונצ׳רטו מספר 3 בסול מז׳ור של מוצרט, משהו נדלק בו, הוא מתמלא ביטחון ואפילו כשהוא עוצם את העיניים אפשר להבחין בתשוקה ובחיבור שלו למוזיקה ובדיאלוג האינטימי שלו עם הכינור. "אני מאוד מחובר למוזיקה", הוא מספר לי. "לפעמים אני קצת עצבני או מרוגש מאחורי הקלעים לפני שאני עולה לבמה אבל אז אני מנגן ונרגע".
עולם המוזיקה הקלאסית ידע כישרונות צעירים בעבר. ממוצרט דרך פגניני, יאשה חפץ יהודי מנוחין ועוד. עכשיו לי מסתמן כילד הפלא של המאה ה־21 ונחשב לאחד הנגנים הקלאסיים הטובים בעולם. רק שהוא עצמו מסתייג מהטייטל "פלא" ואומר: "המורים שלי אומרים שעדיף להיות נחשב ומוערך כנגן מבוגר. אם אינך באמת מוזיקאי אחרי גיל 18 - מה שווה כל ה'פלא'?".
הוא החל לנגן בגיל 5. כעבור כמה חודשים כבר כיכב בפרסומת בטלוויזיה לצד השחקן ג'קי צ'אן. בגיל 11 הפך לזוכה הצעיר ביותר בתחרות יהודי מנוחין הבינלאומית לכנרים צעירים, ובגיל 13 היה לנגן הצעיר ביותר שהוחתם על ידי המחלקה הקלאסית היוקרתית של חברת התקליטים Decca (המשתייכת היום ליוניברסל מיוזיק גרופ), שם יצא אלבום הבכורה שלו "ארבע העונות של ויוואלדי" (2021). ב־BBC תכתב על האלבום כי "לי מביא וירטואוזיות מרגשת ואינספור צבעים ליצירות ויוואלדי". בתחילת החודש יצא אלבום האולפן השני שלו Discovering Mendelssohn.
הוא נולד במלבורן, בן יחיד להורים אוסטרלים ממוצא סיני. אביו מהנדס אלקטרוניקה ואמו רואת חשבון. הם הבחינו מגיל צעיר כי לבנם יש אוזן טובה, זיכרון מוזיקלי פנומנלי ובעיקר תשוקה למוזיקה. "שלחו אותי למורה לכינור כתחביב, אבל מהר מאוד המורה אמרה שאני מאוד מוכשר וכדאי שאקח את זה באופן רציני יותר".
"המורים שלי אומרים שעדיף להיות נחשב ומוערך כנגן מבוגר. אם אינך באמת מוזיקאי אחרי גיל 18 — מה שווה כל ה'פלא'?"

אמו נוסעת איתו לכל מקום בעולם, אך מאז שהוחתם ב־Decca יש לו גם מנהל אישי שקובע את לוח הזמנים שלו ואפילו את הרפרטואר. ועדיין אמו מגוננת: היא יושבת בשיעור, מתעדת בווידיאו ואפילו כותבת את הערות המורה.
את הופעות הבכורה עשה עם התזמורת הסימפונית של סידני, ומאז ניגן רסיטלים בבריטניה, נורבגיה ובישראל, שבה הוא מבקר כבר בשלישית, הפעם בקורס הקיץ של קשת אילון בקיבוץ אילון (עד 9 באוגוסט).
קשת אילון הוא מרכז מוזיקה לכלי קשת שהוקם ב־1990 במטרה לטפח נגני כלי קשת צעירים מישראל והעולם ומתקיים בעזרת נדבנים ותרומות. גולת הכותרת שלו היא קורס הקיץ הבינלאומי שבו נגנים ברמה הגבוהה ביותר משתתפים בכיתות אמן, מקבלים הדרכה אישית מטובי האמנים בעולם, וצוברים ניסיון בימתי כסולנים. מחר ינגן לי במסגרת זו בכיתת אמן עם הכנר והמורה הוותיק חיים טאוב. ובחודש הבא יעבור ללמוד באקדמיה למוזיקה יהודי מנוחין בלונדון עם הוריו.
לי מנגן על כינור שנבנה במאה ה־18, שוויו 6 מיליון דולר והוא הושאל לו על ידי נדבן. "הוא הולך איתי לכל מקום ואני לא עוזב אותו לשנייה"
כשהוא נשאל על שגרת יומו הוא משיב שהוא "מתאמן 6-5 שעות ביום. אני אמנם מסתובב הרבה בעולם ואוהב את זה שהגעתי להרבה מקומות בזכות הכינור, אבל אני לא מרגיש שונה מילדים אחרים".
איזה קשר בדיוק יש לו עם ילדים אחרים? הוא מודה שקשה לו לתחזק קשרים חברתיים, מצביע על הטלפון הנייד שלו ואומר, "יש לי הרבה חברים בצ'אטים מאוסטרליה ומעוד מקומות בעולם, אלה יחסים מרחוק", אבל מתקשה להסגיר את המבט שמבין שלתהילה יש מחיר.
ללי יש מעט זמן פנוי וגם בו הוא מעדיף תמיד לצפות בקטע מוזיקלי ביוטיוב. באינסטגרם יש לו 37 אלף עוקבים אבל לא הוא מנהל אותו. "הבנתי שיש לי גם טיקטוק אבל גם אותו אני לא מנהל".
הוא מספר שבמעט שעות הפנאי הוא שוחה וקורא ספרים ואם יש אופניים הוא יוצא לסיבוב. "יש לי פחות חופשות מלילד רגיל ואני לוקח מדי פעם הפסקות אבל משתדל לא לוותר על אימון. אין דבר כזה שאני אומר לעצמי שאין לי כוח לנגן. כשהייתי צעיר זה עוד היה אפשרי, היום גם אם אני עייף אני יודע שאני חייב לנגן. אם אני לא מתאמן ביום מסוים, אני לא ישן טוב. אני מבין שיש ממני ציפיות אבל אני מנסה להרגיע את עצמי. אני אומר לעצמי 'קח את זה בקלות’ ומתפלל לאלוהים", הוא צוחק במבוכה.
בספוטיפיי שלו לא תמצאו את הארי סטיילס או טיילור סוויפט. "אני מעריך מוזיקה מודרנית אבל מאזין למוזיקה קלאסית. הכנר הנערץ עליי הוא דויד אויסטרך והמלחינים הם צ'ייקובסקי, וגם באך".
שאלת פעם את עצמך למה אני צריך את כל זה?
"מגיל 5 אני לגמרי יודע שזה מה שאני רוצה לעשות. אני מאוד אוהב ספרות ואפילו כתבתי כמה סיפורים, אבל אני באמת הכי אוהב את העולם המוזיקלי".
אולי יום אחד תכתוב את סיפור חייך?
"רעיון טוב", הוא צוחק.