סגור
פנאי המקעקעת קאט פון דרכנברג
פון דרכנברג. טוענת בכתב ההגנה כי הקעקוע שלה הוא תרגום אמנותי למקור

צלם אמריקאי תבע מקעקעת על הפרת זכויות יוצרים

צלם אמריקאי תובע מקעקעת שקעקעה צילום שלו על הפרת זכויות יוצרים. אם יזכה, זה עלול להשפיע על כל מי שקעקע שורה משיר, פרצוף של סלב או ציור מפורסם

האם הקעקוע שלכם יכול לסבך אתכם בתביעה על זכויות יוצרים? המקעקעת קאט פון דרכנברג ממיאמי ביץ', פלורידה, שהתפרסמה בעקבות ריאליטי הקעקועים “Miami Ink and LA Ink”, פרסמה ב־2017 באינסטגרם שלה (900 אלף עוקבים) קעקוע שעשתה בהתבסס על תצלום של נגן הג'אז מיילס דיוויס מניח אצבע על שפתותיו. את הדיוקן צילם הצלם ג'פרי ב. סדליק ב־1989 לשער המגזין “Jazziz והוא אף נבחר לאחת מתמונות השנה של מגזין "לייף". כעת סדליק תובע את פון דרכנברג על הפרת זכויות יוצרים.
סדליק הגיש את התביעה בשנה שעברה, וטען שאף על פי שהקעקוע נוצר בחינם, פון דרכנברג נהנתה מהכנסות עקיפות, כפרסום וקידום ברשת החברתית. הוא תובע את הרווחים הקשורים לשיתוף התמונה, פיצויים, ושפון דרכנברג תסיר את התמונות של הקעקוע מהאתר ומהרשתות החברתיות.
לאחר עיון בחומר, החליט השופט דייל ס. פישר לקבלה. "מומחים העידו כי יש נוהג מקובל בתעשיית הקעקועים שלא לקבל רישיונות לחומר מקורי", כתב בהחלטתו. "אבל זה לא אומר שהנוהג תואם את החוק". עתה חבר מושבעים יצטרך להחליט אם קעקוע של תמונה המוגנת בזכויות יוצרים נופל תחת ההגדרה של שימוש הוגן ואם מדובר בהעתקה או בעצם ביצירה אחרת.
טיעונים המדברים על השראה שאינה העתקה נשמעים תדיר בתביעות בשדה האמנות על הפרת זכויות יוצרים של צלמים מצד אמנים. האחרונה שבהם היא התביעה של הצלמת לין גולדסמית נגד קרן אנדי וורהול בטענה כי וורהול השתמש שימוש לא הוגן בצילום שלה של הזמר פרינס. גולדסמית זכתה לפני כשנה בתביעה, קרן וורהול הגישה ערעור לבית המשפט העליון והמשפט יחל בקרוב.
משפט אחר שעסק ב־2020 דווקא בהפרת זכויות יוצרים של מקעקעים דן בשאלה אם אמני קעקועים צריכים להעניק רישיון לשעתוק האמנות שלהם. זאת בעקבות תביעה של מכון הקעקועים Solid Oak Sketches נגד חברת משחקי הווידיאו Take-Two Interactive שהפיקה משחק בהשתתפות שחקני NBA מקועקעים. בתביעה זו פסק השופט כי העתקת הקעקועים היא שימוש הוגן ביצירה כחלק מהרצון לשוות מראה מציאותי לשחקנים.
פון דרכנברג טוענת בכתב ההגנה כי הקעקוע שלה הוא תרגום אמנותי לתמונה המקורית. כך, למשל, היא מסבירה כי הקעקוע נוצר ביד חופשית, התנועה נוצרה על ידי הוספה והצללה של גלי עשן סביב היקף שערו וידיו של דיוויס, וביטלה את הרקע השחור והבוהק ששלט בצילום — כך נוצר דיוקן מלנכולי.
זו התביעה הראשונה אי פעם שעוסקת בסוגיית זכויות יוצרים בהקשר לקעקוע והשלכותיה עלולות להיות משמעותיות ביותר. "אם יימצא שהיתה הפרה של זכויות יוצרים במקרה של פון דרכנברג", אמרה עורכת הדין אמיליה ברנקוב ל”Artnet News”, "זה יהפוך הצגה פומבית של כל חלק מגופו של מקועקע למעשה של הפרה, ויגרום לאמני קעקועים להפסיק להשתמש בתמונות של צד שלישי על לקוחותיהם". במילים אחרות: אם סדליק יזכה — מיליוני אמנים, מאיירים, צלמים, סופרים ומשוררים יוכלו לתבוע את כל מי שאי פעם קעקע דימוי או שורה שלהם על לקוח/ה.