סגור

שיא עולם בציניות: הוועד האולימפי הבינלאומי משתף פעולה עם סין

על רקע חשש לגורלה של הטניסאית פנג שוואי, שנעלמה בשל אי שביעות רצון של המשטר הסיני מחשיפתה כי נאנסה ע"י בכיר, שיגר הוועד האולימפי הודעה לא אמינה כי "היא במקום בטוח". במקביל, החבר הברזילאי של הוועד נשלח לכלא ל-30 שנה על שחיתות הקשורה למשחקים האולימפיים בריו דה ז'נרו

בשבוע שעבר, כחודשיים לפני אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, החליטו באיגוד טניס הנשים העולמי (WTA) להשעות כל פעילות בסין.
האיגוד דרש לדבר עם פנג שוואי, שמאז שחשפה כי בכיר במשטר הסיני אנס אותה, הועלמה מעיני הציבור.


כשקיבלו תשובה שלילית, החליטו לבטל את הטורנירים בסין ואת מערכת היחסים המסחרית עם מדינת הענק. ב-WTA ציינו: "אי אפשר לבקש מספורטאים שלנו להתחרות איפה שאסור לפנג שוואי לתקשר עם העולם החיצון באופן חופשי". ההחלטה של ה-WTA תוביל, ככל הנראה, להפסדים כספיים משמעותיים לארגון.

3 צפייה בגלריה
שי ג'ינפינג נשיא סין
שי ג'ינפינג נשיא סין
נשיא סין שי ג'ינפינג
(Xinhua)

שוואי "הופיעה" בפני מערביים רק פעמיים - מול בכירי הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC). אין צילומי וידאו של המפגשים הדיגיטליים, רק צילומי סטילס שלה על המסך מול נשיא הוועד האולימפי, תומאס באך. לפי הדיווחים, גם בתוך ה-IOC יש מי שמביע חשש לגורלה. ועד הספורטאים האולימפיים אף הביע "חשש עמוק" מהמצב של הטניסאית הסינית הבכירה. באופן כללי, העולם לא מאמין לפרופוגנדה הסינית ולכך ששוואי במקום בטוח. וכפועל יוצא מזה, העולם גם לא מאמין לוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) והודעתו על מצבה הטוב של שוואי.
"דיפלומטיה שקטה"
"אנחנו משתמשים בדיפלומטיה שקטה, שזו הדרך קדימה בהתחשב בניסיון שלנו עם ממשלות וארגונים אחרים" נמסר מה-IOC בהקשר של שוואי. "זו הדרך המבטיחה ביותר לטפל בענייני זכויות אדם". כאמור, העולם לא קונה את זה. ה-IOC נתפס כרגע כארגון שמשתף פעולה עם סין והפרות זכויות האדם שלה. ולמה? כי עוד כחודשיים תתקיים אולימפיאדת החורף בבייג'ינג.
"ה-IOC נמצא במיטה עם סין" הכריז בוב קוסטאס, לשעבר שדר הספורט האגדי של NBC, שותפת השידור המרכזית של ה-IOC. "האולימפיאדה היתה בביינג'ינג ב-2008 וכבר אז היה ברור שהיא מסייעת למשטר בעייתי. ועכשיו הם מארחים את המשחקים בבייג'ינג. בין לבין הם התחרו בסוצ'י - זה די מטריד העבודה שלהם עם משטרים אוטוריטריים. זה די ברור שהם מסייעים לסינים בעניין שוואי... קוסטאס הוסיף: "זה לא רק ה-IOC, כמה גופי ספורט וספורטאים, שיש להם עסקים חזקים מאוד בסין....מעט מדי בספורט אומרים משהו נגד סין, המפרה הגדולה ביותר של זכויות אדם בעולם".
"העמדה של סטיב סימון, נשיא ה-WTA, היא אמיצה!" כתבה מרטינה נברטילובה, הטניסאית האגדית. "העמדה שלו עקרונית והוא שם זכויות נשים בכל העולם, ובמיוחד של פנג שוואי, מעל כסף. איפה ה-IOC? בקושי שומעים את ה-IOC!?".

3 צפייה בגלריה
תומאס באך נשיא הוועד האולימפי מדבר עם פנג שוואי, טניסאית סינית שנעלמה
תומאס באך נשיא הוועד האולימפי מדבר עם פנג שוואי, טניסאית סינית שנעלמה
תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי מדבר עם פנג שוואי, הטניסאית הסינית שנעלמה
(הוועד האולימפי הבינלאומי (יחצ))

שחיתות בברזיל
ה-IOC עוברים כמה שבועות לא טובים מבחינתם. בסוף נובמבר קרלוס ארתור נוזמן, החבר הברזילאי בוועד האולימפי הבינלאומי, נשפט ל-30 שנה בכלא על שחיתות וקניית קולות כדי להביא את האולימפאדה לריו דה ז'נרו ב-2016. נוזמן הוא חבר וותיק בוועד האולימפי הבינלאומי - יותר מ-12 שנה הוא מקבל את ההחלטות הכי גדולות וחשובות ביחד עם חבריו לוועד. עד כמה הוא עמוק בתוך ניהול הספורט הגלובלי? לפי עדויות בבית המשפט, נוזמן סייע לשחד חברי IOC בזמן שהוא היה ברשימת השופטים בבית משפט לערעורים בספורט ושופט אתיקה ב-IAAF, איגוד האתלטיקה העולמי. הוא סייע לשחד את הנשיא של ה-IAAF ובנו (לאמין ופאפה מסאטה דיאק).
השופט הטיל עונש מאסר גם על מושל ריו לשעבר סרג'יו קאברל, על איש העסקים ארתור סוארס ועל בר הוועד המנהל של ריו, לאונרדו גרינר. קאבראל, שבכלא מאז 2016, אמר ששילם כ-2.5 מיליון דולר עבור 9 קולות של חברי הוועד האולימפי כדי לקבל את הזכות לארח את המשחקים. ב-IOC אמרו שיחכו עד תום ההליכים (כולל ערעורים) כדי לקבל החלטה עם "כל האינפורמציה".

3 צפייה בגלריה
תושבים בתור למילוי בלוני הגז ריו דה ז'ניירו ברזיל
תושבים בתור למילוי בלוני הגז ריו דה ז'ניירו ברזיל
תושבים בתור למילוי בלוני גז בריו דה ז'ניירו. ברזיל בחובות
(צילום: איי פי)

עוד לפני ההרשעות, המורשת של המשחקים האולימפיים הראשונים בדרום אמריקה היתה בעייתית. ריו וברזיל בחובות, רוב המתקנים הם פילים לבנים שנרקבים וההצבעה על ריו, שהתרחשה בקופנגהגן ב-2009, נחשפה עכשיו כמלוכלכת במיוחד. זו היתה אמורה להיות הצבעה נקייה משחיתות לאחר פיצוץ פרשת השחיתות סביב בחירת סולט לייק למארחת אולימפיאדת החורף ב-2002 והרפורמות המקיפות שעבר הארגון מאז.
בעולם המערבי נשמעים יותר ויותר קולות בעד לנקוט יד קשה עם סין
וחזרה לסין והתפקיד שב-IOC משחקים בדיפלומטיה הסינית. בעולם המערבי נשמעים יותר ויותר קולות בעד יד קשה עם סין. באוסטרליה ובארה"ב שוקלים חרם דיפלומטי (הספורטאים יגיעו למשחקים אבל לא פוליטיקאים) על אולימפיאדת בייג'ינג בגלל הפרות זכויות האדם על ידי המשטר הסיני. ב-IOC, בינתיים, מקדמים "שביתת נשק אולימפית" כדי "לבנות עולם טוב יותר דרך ספורט והאידיאל האולימפי". המסמך, שאומץ על ידי האו"ם, מבקש לתת לספורט "להיות כלי לקידום שלום, דיאלוג והתפייסות... במהלך וגם אחרי המשחקים האולימפיים והפראלימפיים". תומאס באך קידם את הרעיון ובוועד האולימפי מדברים על כך שהמשחקים האולימפיים הם "למען הספורטאים". במקביל, באתר China Daily כתבו טור חריף מאוד נגד המדינות המערביות ששוקלות להחרים את המשחקים - תוך כדי שימוש ברטוריקה אולימפית. "הספורטאים צריכים להיות שחקנים מובילים על במת המשחקים האולימפיים" נכתב. "ההצלחה של המשחקים לא קשורה לפוליטיקאים מערביים מסוימים" עקצו.
דיכוי העם האויגורי לא מזיז לוועד האולימפי הבינלאומי - כפי שהוא לא מזיז לחברות וארגונים מערביים רבים; אבל לעמוד לצד המשטר הסיני בנושא ספורטאית שהעלים בגלל שהעזה להתלונן שנאנסה? לעבוד עבור המשטר הסיני כדי לקדם שקט דיפלומטי ופוליטי בזמן המשחקים האולימפיים? ולעשות הכל בחודש בו חבר הוועד האולימפי, ששיחד 9 חברי וועד אחרים, נשלח לכלא? הוועד האולימפי הבינלאומי שבר כאן איזשהו שיא עולם בציניות.