סגור
deni avdija דני אבדיה
שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה מול לברון ג'יימס (צילום: Tommy Gilligan)

קרן ההון הקטארית משקיעה בקבוצת ה-NBA וושינגטון וויזארדס

ההשקעה בשווי 200 מיליון דולר מעניקה למונומנטל ספורטס אנד אנטרטיימנט, הבעלים של הקבוצה שווי מוערך של 4.05 מיליארד דולר. היא התאפשרה בזכות שינוי בשנה שעברה בחוקי ה-NBA שאפשר לקרנות הון ריבוניות להשקיע במועדונים

קרן ההשקעות של קטאר (QIA) רכשה החזקה בבעלים של קבוצת הכדורסל וושינגטון ויזארדס, שבה משחק דני אבדיה. זוהי ההשקעה הראשונה של קרן הון ריבונית בספורט אמריקאי, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס המתבסס על שני אנשים המעורים בנושא.
הקרן משלמת 200 מיליון דולר עבור החזקה של 5% במונומנטל ספורטס אנד אנטרטיימנט בעסקה שמעריכה את החברה ב-4.05 מיליארד דולר. מלבד קבוצת ה-NBA החברה היא הבעלים גם של קבוצת כדורסל הנשים וושינגטון מיסטיקס וקבוצת ההוקי וושינגטון קפיטולס. כמו כן בבעלותה מספר קבוצות גיימינג ורשתות טלוויזיה מקומיות.
ההשקעה הנוכחית מצד הקרן הקטארית, המנהלת נכסים בשווי מוערך של 450 מיליארד דולר, יוצאת לדרך פחות משנה לאחר שב-NBA שינו את הכללים כדי לאפשר לקרנות הון ריבוניות להשקיע במועדונים.
קטאר, הנחשבת לאחת המדינות העשירות בעולם לנפש, משקיעה בשני העשורים האחרונים בספורט, מאמצים שהובילו לכך שאירחה בשנה שעברה את המונדיאל. בנוסף, היא הבעלים של קבוצת הכדורגל הצרפתית פריז סן ז'רמן אותה רכשה ב-2011 באמצעות קרן ההשקעות בספורט שלה.
לפי אנשים המקורבים לנושא, העסקה לרכישת האחזקה במונומנטל נועדה להעניק לקרן הקטארית חשיפה לחברה עם מגוון רחב של נכסים. עם זאת, במסגרת העסקה לא תקבל הקרן ייצוג בדירקטוריון.
קטאר לא לבד. מדינות המפרץ הפרסי הזרימו בשנים האחרונות מיליארדי דולרים לענפי הספורט השונים מגולף ועד לטניס וכדורגל, בין השאר כדי לפתח מגזרי תיירות ובידור מקומיים, אך גם בחיפוש אחר החזרים גבוהים. כך למשל, קרן ההשקעות הציבורית של סעודיה בגובה 650 מיליארד דולר רכשה ב-2021 את קבוצת הכדורגל האנגלית ניוקאסל יונייטד ובחודש שעבר הודיעה על עסקה למזג את טורניר הגולף שארגנה עם ה-PGA.