סגור
נבחרת ישראל בכדורגל
נבחרת ישראל בכדורגל (צילום: עוז מועלם)

פומה מסיימת את החוזה עם נבחרת ישראל בכדורגל

בפייננשל טיימס דיווחו כי חברת הלבשת הספורט השלישית בגודלה בעולם לא מתכוונת לחדש בשנה הבאה את השותפות עם התאחדות הכדורגל. לפי מזכר פנימי, הסיבות להפסקת שיתוף הפעולה לא קשורות למלחמה או לקריאות לחרם אלא נובעות משינוי אסטרטגיה ורצון להתמקד בנבחרות גדולות

פומה מסיימת את חוזה החסות שלה עם נבחרת ישראל בכדורגל. עם זאת, בחברה הגרמנית טענו כי ההחלטה התקבלה לפני שנה וכלל אינה קשורה למלחמה בעזה, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
פירוש הדבר כי החל מהשנה הבאה תפסיק פומה, חברת הלבשת הספורט השלישית בגודלה בעולם, לספק הלבשה וציוד לנבחרת, זאת לאחר שהוחלט לא לחדש את החוזה עם התאחדות הכדורגל.
השותפות בין פומה להתאחדות החלה ב-2018, ובעקבותיה עלו קריאות לחרם צרכנים על החברה בשל הטענה כי היא תומכת בהתנחלויות, אולם בפומה דחו את ההאשמות וטענו כי חוזה החסות הוא רק לנבחרת הלאומית ולא קשור לפעילות קבוצות. בכל זאת, בשבועות האחרונים, לאור העלייה בהפגנות פרו פלסטיניות מאז מתקפת החמאס, נערכו מספר הפגנות מחוץ לחנויות החברה באירופה.
בפומה הדגישו כי ההחלטה לא לחדש את החוזה נבעה מסיבות פיננסיות בלבד. לפי אנשים המעורים בנושא, ההחלטה היא חלק מאסטרטגיה חדשה לעבוד עם מספר מצומצם של נבחרות גדולות בלבד. במזכר פנימי שהועבר בחברה ציינו כי החברה תכריז בקרוב על שותפות חדשה עם נבחרת מתוקשרת.
השותפות העיקרית של פומה הייתה עם נבחרת איטליה, אך היא הסתיימה ב-2022 כשהאיטלקים עברו לעבוד עם אדידס. במסמכים ציינו כי החברה תפסיק את השותפות עם נבחרות נוספות מלבד ישראל, זאת בהתבסס על סיבות מסחריות, אי העפלתן של הנבחרות לטורנירים בינלאומיים או מכיוון "שלא הצלחנו להסכים על התנאי להארכת החוזה". בהתאם לפי הדיווח, פומה תסיים בשנה הבאה גם את החוזה עם נבחרת סרביה.
נבחרת ישראל מדורגת במקום ה-75 מתוך 200 בדירוג הנבחרות של פיפ"א, מאחורי צפון אירלנד ועומאן. כמו כן, המקורבים ציינו כי השוק למכירות ציוד ספורט, שנחשב לרוב למניע העיקרי מאחורי עסקאות החסות של נבחרות לאומיות, הוא מצומצם בישראל מכיוון שהאוכלוסיה מונה 9.7 מיליון תושבים בלבד.
עוד ציינו בפומה במזכר כי ימשיכו "לבצע הערכות לכל השותפויות הקיימות ולהזדמנויות חדשות וזאת כדי להבטיח שיש לנו רשימה חזקה של נבחרות".
המכירות של פומה עמדו בשנה שעברה על 8.4 מיליארד יורו, כמעט כפול מב-2018, כשהחלו הקריאות להחרמת החברה בשל הקשרים לישראל.
ההתאחדות לכדורגל בתגובה: "בניגוד לניסיון של תנועת ה-BDS, להטעות ולטעון כאילו ההסכם בין פומה להתאחדות הגיע לסיומו בהשפעתה, יש להתייחס להודעת החברה כי הדבר כלל לא היווה שיקול, אינו קשור בשום אופן למצב הלחימה בנושא וכן לעובדה שההתאחדות היא זאת שהודיעה לפומה כבר ב-19 בספטמבר כי ההסכם בין הצדדים יוארך עד ל-31 בדצמבר 2024, למרות שהיתה להתאחדות אפשרות להארכתו עד 2026".
מקבוצת פקטורי 54 זכיינית פומה בישראל נמסר: "החוזה עם התאחדות הכדורגל הישראלית מסתיים ב-31 לדצמבר 2024. יודגש כי להתאחדות היתה אופציה בספטמבר 2023 להאריך באופן חד-צדדי את ההסכם עד סוף 2026. ההתאחדות החליטה לא להמשיך עד 2026 ולצאת למכרז בינלאומי  חדש".