סגור
הפועל כפר סבא נגד מ ס כפר קאסם
הפועל כפר סבא נגד מ ס כפר קאסם (טל שחר)

משחקי זומבים: מה קורה למועדוני הכדורגל בישראל?

מכבי תל אביב ומכבי חיפה פורחות באירופה, אבל שאר המועדונים מוגדרים על ידי אוהדים כ"מועדונים מתים". וקשה להתווכח איתם. איפה רשויות הכדורגל?

בקיץ 2013 זכויות הניהול של הפועל כפר סבא עברה לידיו של סתיו שחם (45%) ואלי יאני (45%). 10% מהבעלות על החברה לטובת הציבור הועברו לעמותה של אוהדי הקבוצה - "הלב הירוק". על פניו, האחוזים של האוהדים בקבוצה היו אמורים להבטיח שלאוהדים יהיה מקום בשולחן מקבלי ההחלטות - וזה קרה - אם כי באופן מוגבל.
בקיץ 2017 עברה הבעלות של סתיו שחם ויאני ליצחק שום ומאז למועדון היו יותר מ-10 מאמנים ומקצועית איבד את דרכו לחלוטין. הקהל גם הפסיק להגיע והקיץ, לפי העדויות בשטח, אוהדי הקבוצה התחילו במחאות נגד יצחק שום ומשפחתו - לה יש לפחות שני נציגים, מלבד שום, בהנהלה. מספר ימים לאחר מכן, נפתחה ההרשמה למחלקת הנוער של הפועל כפר סבא וההורים גילו שהקבוצה שמקבלת מיליונים מהעירייה ומוגדרת תחת ההגדרה של "חברה לתועלת הציבור" שהתעריף לרישום הילד שלהם עלה בכמעט 1,000 שקל: מ-4,600 שקל בשנה ל-5,500 שקל.
ושוב, יש לציין, 10% מהפועל כפר סבא בבעלות עמותת אוהדים (הציבור), העירייה מעבירה סכום של כמיליון שקל בשנה לעמותה (לפי רשם העמותות) והמועדון מקבל הנחה של כמעט 80% בדמי שימוש במגרשים עירוניים. לפי מסמכי העמותה לא ממש ברור כמה "הבעלים" משקיע מכספו בארגון.
בשיחות עם אנשים המקורבים לקבוצה ולעירייה, ספונסרים ונותני חסות "נטשו" את הפועל כפר סבא לאור התנהלות המועדון לאורך השנים של יצחק שום בראשותו. לא גויסו נותני חסות אחרים והעלאת המחירים נועדה לכסות את ההפסדים שיווצרו. בראיונות לתקשורת שום, כמובן, לא לוקח אחריות על כך שאין קהל יותר במגרש או על המינויים הלא טובים מספיק שלו בעמדות מפתח בארגון. בישיבות עם אוהדים שום בעיה לא נפתרה. ההפך. היא החריפה.
"המועדון מת" טוענים עובדים לשעבר במועדון וקשה להתווכח איתם. גם הפועל עירוני ראשון לציון במצב גסיסה אחרי שעמוס לוזון, מי שהיה אמור להיות הבעלים של הקבוצה, החליט לעזוב את הכדורגל מסיבותיו שלו. נראה שקבוצות רבות הן מתות מהלכות. זומבים ללא קהל, ללא רוח חיים, ללא ניהול. גם בני יהודה במצב שאפשר להגדיר כ"לימבו" לאחר סאגת המעבר של הבעלים שלה לבית"ר ירושלים.
כמובן שרשויות הכדורגל והרשויות המקומיות איפשרו לזה לקרות - שוב. אחרי שמישהו משתלט על מועדון כדורגל, בזכות החוקים וההגנה מההתאחדות לכדורגל, הוא יכול להמציא דרכים רבות להעביר כספים של המועדון, כספים ציבוריים, לכיסו ולכיסי משפחתו. איך? תארו לעצמכם "בעלים" שמעסיק שני ילדים ונכד שלו במועדון. תארו לעצמם "בעלים" שמשכן זרים בדירות ששייכות למשפחות ומעביר "שכר דירה" מהמועדון. תארו לעצמכם בעלים שמשתמש בכסף מהעירייה כדי לשלם לעצמו דמי ניהול או להעביר סכומים אלו לחברה שלו עבור שירותים לקבוצה. זה קורה בקבוצות.
הבקרה, כמובן, לא מתעניינת בזה - העיקר שתהיה ערבות. ההתאחדות או המנהלת לא ממש מודאגות אם יש מחלקת שיווק מתפקדת או מחלקת קשרי קהילה טובה. העיקר שתהיה קבוצה.
בשבוע שעבר אוהדי הפועל כפר סבא הוציאו מכתב בו הם דורשים למנות משקיף בהנהלה "על בסיס זכויותינו בהתאם לתקנון החברה של המועדון וכן ע"פ הסכם המייסדים". הם גם דרשו "זכות עיון מלאה במסמכי החברה. זאת בנוסף לזכותנו למינוי דירקטור מטעמנו". האוהדים הוסיפו: "נשמח לקבל הבהרה על האמירה של יצחק שום, כי המועדון אינו למכירה ומאידך, נקב במחיר של שבעה מיליון שקל עבור הרכישה. אנו מבקשים לציין כי מכירה זו ככל ותתרחש, הינה בניגוד להוראות התקנון והסכם המייסדים ובכפוף לסייגים הנדרשים לרבות בדיקת נאותות נדרשת. עוד נבקש להבהיר כי בהתאם להוראות הסכם המייסדים, לעמותת "הלב הירוק" קיימת זכות סירוב ראשונה וכפי שציינו בפגישה לאור מצב המועדון אנו מעוניינים לבדוק ולבחון לעומק את העברת זכויות הניהול אל העמותה". לפי שיחות עם עורכי דין על הנושא - יש להם קייס מאוד ברור. הם, אחרי הכל, בעלים של 10% מהקבוצה.
העניין הוא שרשויות הכדורגל לא יעזרו בזה - לאור ההיסטוריה העגומה - אבל האוהדים של כפר סבא וכמעט של כל מועדון בסדר גודל הזה, חייבים לקחת תפקיד פעיל יותר כדי להציל את המועדונים שלהם מקריסה לחוסר רלוונטיות. האוהדים יהיו חייבים להציל את הקבוצה שלהם מפני חלק מהבעלים.