סגור
פועלים זרים על רקע כרזת מונדיאל ב קטאר
פועלים זרים על רקע כרזת מונדיאל בקטאר (צילום: AFP)

השנה היא 2022, אבל פיפ"א עדיין תקועה ב-1978

המונדיאל בארגנטינה לפני 44 שנה סייע לחונטה השולטת להמשיך את משטר הרצחני. קטאר תיהנה גם כן מההגנה של פיפ"א

החיילים ששמרו על אסירי ואסירות משטר החונטות בארגנטינה היו סדיסטים. הם היו אובססיבים בקשר לאיברי מין - של גברים ונשים - ונהנו לגרום להם כאב. הם פצעו אסירים ברגליים והכריחו אותם לעמוד. הם מנעו מהאסירים שינה, טיפול רפואי ומזון. כשגמרו לענות אותם ולהוציא מהם שמות של "מתנגדי שלטון" אחרים, הזריקו לאסירים חומר מטשטש ועשו להם "טרנספר" למטוס או מסוק.
מכלי הטיס זרקו אותם, חיים, לתוך הים.
לפי עדויות של השורדים, יום גמר המונדיאל 1978, היה אכזרי במיוחד. האסירים הפוליטיים קיבלו הוראה מהשומרים הסדיסטים לעודד את נבחרת ארגנטינה, מי שלא היה יכול, קיבל מכות חשמל, מי שלא שר "ארגנטינה! ארגנטינה!" הועבר לתא עינויים. חלק מהאסירים היו כל כך קרובים לאצטדיון המונומנטל, שהם היו יכולים לשמוע את הקהל - בזמן שהם התאמצו לעודד כמה שיותר חזק את נבחרתם.
כשנגמר המשחק בניצחון של הנבחרת המקומית על הולנד, המונים שטפו את הרחובות. חיילים הוציאו את האסירות והאסירים מוכי ההלם והמותשים לתוך ההמון. ההמון התעלם מהם לחלוטין. עבור רבים מהאסירים זו היתה הפעם הראשונה בחוץ אחרי חודשים ארוכים של עינויים. והעם שלהם שכח מהם לחלוטין.
"אתם רואים?", אמר אחד השומרים לאסירים שבורי הלב שהלכו אחריו. "לאף אחד לא אכפת מכם. כולם עסוקים בחגיגות".
השומר צדק. המשטר הצבאי בארגנטינה שהעלים עשרות אלפי אנשים - עיתונאים, אנשי אקדמיה, אינטלקטואלים, שמאלנים, יהודים - ניצל את המונדיאל כדי שידברו על ארגנטינה כמדינה לגיטימית וכאלופת עולם חדשה - ולא כמדינה שמפרה זכויות אדם ומבצעת פשעים נגד האנושות.
ז'ואו האבלנז', נשיא פיפ"א המושחת הראשון, שיבח את "הסדר והארגון" של המונדיאל בארגנטינה והמשיך לשבח את הסדר והארגון גם אחרי שהתחילו משפטים כנגד ראשי המשטר והחיילים המענים.
מבחינת פיפ"א, המונדיאל ב-1978 היה הצלחה כבירה. זה היה מונדיאל רווחי שמשך אליו עשרות נותני חסות ואפילו הוביל להסכם ענקי של מכירת זכויות שידור. הקולות לחרם נעלמו כמעט לחלוטין כשהתחילו המשחקים - למרות שהכוכב הגדול בעולם בזמנו, יוהן קרויף, החרים את המונדיאל הזה.
ובמשך חודש, לאף אחד לא היה איכפת מהנעלמים ומהאסירים. וזה כבר אחרי שיצאו עדויות על הזוועות. נושא הנעדרים והנרצחים היהודים בארגנטינה עלה לראשונה בישראל בוועדת הקליטה של הכנסת כבר ב-1977, בעקבות דיווחים של עולים חדשים וקרובי משפחה בישראל (והוחלט שהדיונים יהיו חסויים כדי לא לפגוע ביחסים של ישראל עם החונטה - בעיקר כי ישראל סיפקה נשק, אימנה והכשירה את כוחות הביטחון של המשטר).
אנחנו בשנת 2022, המונדיאל מתחיל בעוד פחות מעשרה ימים והקטארים הודיעו אמש לנבחרת דנמרק, שלא תוכל להתאמן בזמן המונדיאל עם מסרים בעד זכויות אדם על חולצות השחקנים. לעיתונאים אסור יהיה להגיע למקומות מסוימים שהקטארים לא מאפשרים גישה אליהם - כי ייתכן ששם ייפגשו עם העבדים, שבנו את המדינה לקראת האירוח בנובמבר ודצמבר 2022. ואולי יהיו קפטנים במונדיאל שיסתובבו על המגרש עם סרטי One Love - אבל הצבעים על הסרטים הללו אינם של דגל הגאווה - דגל אסור בקטאר.
פיפ"א, סביר להניח, תשבח את הארגון והסדר המופתי ותמשיך לתחזק מערכת מושחתת עם הכנסות של יותר מ-6.5 מיליארד דולר מהמונדיאל הזה.
"בבקשה, בוא נתרכז בכדורגל", כתב נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו באימייל שנשלח להתאחדויות הכדורגל בשבוע שעבר. "אנחנו יודעים שהכדורגל לא חי בוואקום ואנחנו מבינים את האתגרים ואת הקשיים של הטבע הפוליטי ברחבי העולם - אבל בבקשה אל תאפשרו לכדורגל להיגרר לכל קרב אידיאולוגי או פוליטי שקיים. בפיפ"א אנחנו מנסים לכבד את כל הדעות והאמונות מבלי להעניק שיעורים במוסר לשאר העולם". או בקיצור, תשתקו ותנו לפיפ"א להמשיך להרוויח כסף מפשעים נגד האנושות.